381
ميزان الحكمه ج 09

۱۶۷۷۶.عنه عليه السلام :الجُودُ في اللّهِ عِبادَةُ المُقَرَّبينَ . ۱

۱۶۷۷۷.تنبيه الخواطر :إنَّ عيسى مَرَّ بثلاثةِ نَفَرٍ قد نَحَلَت أبدانُهُم و تَغَيَّرَت ألوانُهُم ، فقالَ لَهُم : ما الذي بَلَغَ بِكُم ما أرى ؟ فقالوا : الخَوفُ مِن النارِ، فقالَ : حَقٌّ علَى اللّهِ أن يُؤمِنَ الخائفَ .
ثُمّ جاوَزَهُم إلى ثلاثةٍ آخَرِينَ فإذا هُم أشَدُّ نُحولاً و تَغَيُّرا ، فقالَ : ما الذي بَلَغَ بِكُم ما أرى ؟ قالوا : الشَّوقُ إلَى الجَنّةِ ، فقالَ : حَقٌّ علَى اللّهِ أن يُعطِيَكُم ما تَرجُونَ .
ثُمّ جاوَزَهُم إلى ثلاثةٍ آخَرينَ فإذا هُم أشَدُّ نُحولاً و تَغيُّرا كأنَّ على وُجوهِهِمُ المَرايا مِن النُّورِ ، فقالَ : ما الذي بَلَغَ بِكُم ما أرى ؟ فقالوا : نُحِبُّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ ، فقالَ : أنتُمُ المُقَرَّبُونَ ، أنتُمُ المُقَرَّبونَ . ۲

(انظر) عنوان 92 «المحبّة (حبّ اللّه ) ».

3276

أقرَبُ الخَلقِ إلَى اللّهِ سُبحانَهُ

۱۶۷۷۸.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :أقرَبُ الناسِ مِن اللّهِ سبحانَهُ أحسَنُهُم إيمانا . ۳

۱۶۷۷۶.امام على عليه السلام :بخشش كردن در راه خدا، عبادت مقرّبان است.

۱۶۷۷۷.تنبيه الخواطر :عيسى گذارش بر سه نفر افتاد كه بدنهايشان نحيف و نزار شده و رنگهايشان برگشته بود. به آنان فرمود: چه چيز شما را بدين حالى كه مى بينم انداخته است؟ عرض كردند: ترس از آتش. فرمود: بر خداست كه ترسان را ايمن گرداند. سپس از آنها گذشت و به سه نفر ديگر رسيد كه از آن سه تن، تكيده تر و رنگ باخته تر بودند. فرمود: چه چيز شما را بدين حالى كه مى بينم انداخته است؟ عرض كردند: شوق بهشت. فرمود: بر خداست كه اميد شما را برآورده سازد. از آنها نيز گذشت و به سه نفر ديگر برخورد، كه نزارتر و رنگ پريده تر بودند به طورى كه چهره هايشان گويى آينه هايى از نور بود. فرمود: چه چيز شما را به اين وضعى كه مى بينم، در آورده است؟ عرض كردند: خداوند عزّ و جلّ را دوست مى داريم. فرمود: شماييد مقرّبان، شماييد مقرّبان.

3276

مقرّب ترين مردم به خداوند سبحان

۱۶۷۷۸.امام على عليه السلام :نزديكترين مردم به خداوند سبحان، كسى است كه ايمانش نيكوتر است .

1.غرر الحكم : ۱۷۵۶.

2.تنبيه الخواطر : ۱/۲۲۴.

3.غرر الحكم : ۳۱۹۳.


ميزان الحكمه ج 09
380

۱۶۷۷۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ أيضا ـ: الظالِمُ يَحُومُ حَوْمَ ۱ نفسِهِ ، و المُقتَصِدُ يَحومُ حَومَ قلبِهِ، و السابِقُ يَحُومُ حَومَ رَبِّهِ عَزَّ و جلَّ . ۲

۱۶۷۷۴.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :مَكتوبٌ في الإنجيلِ : ......... طُوبى لِلمُصلِحينَ بينَ الناسِ ، اُولئكَ هُمُ المُقَرَّبونَ يَومَ القِيامَةِ . ۳

3275

عِبادَةُ المُقرَّبينَ

۱۶۷۷۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :علَيكُم بِصِدقِ الإخلاصِ و حُسنِ اليَقينِ ، فإنّهُما أفضَلُ عِبادَةِ المُقَرَّبينَ . ۴

۱۶۷۷۳.امام صادق عليه السلامـ درباره همين آيه ـفرمود : ستمگر برگِرد نفْس خويش مى چرخد ۵ و ميانه رو بر گرد دل خويش و پيشتاز بر گرد پروردگار عزّ و جلّ خود.

۱۶۷۷۴.امام كاظم عليه السلام :در انجيل نوشته شده است: ......... خوشا به حال اصلاح دهندگان ميان مردم. اينان در روز قيامت مقرّبان [درگاه حق ]هستند.

3275

عبادت مقرّبان

۱۶۷۷۵.امام على عليه السلام :بر شما باد اخلاص راستين و يقين نيكو؛ زيرا كه اين دو برترين عبادت مقرّبان است.

1.حَامَ الطائر حول الشيء : إذا دَارَ (مجمع البحرين : ۱/۴۷۷). و دوران الظالم لنفسه: حوم نفسه اتباعه أهواءها و سعيه في تحصيل ما يرضيها ، و دَوَران المقتصد حَومَ قلبه: اشتغاله بما يزكّي قلبه و يطهّره بالزهد و التعبّد،و دوران السابق بالخيرات حوم ربّه: إخلاصه له تعالى فيذكره و ينسى غيره فلا يرجو إلاّ إيّاه و لا يقص إلاّ إيّاه. (الميزان في تفسير القرآن: ۱۷/۵۰).

2.معاني الأخبار : ۱۰۴/۱.

3.تحف العقول : ۳۹۳.

4.غرر الحكم : ۶۱۵۹.

5.مراد از چرخيدن ستمگر بر گرد نفْسِ خويش، اين است كه از هواها و خواهشهاى نفْس خود پيروى مى كند و تمام كوشش او اين است كه نفْسش را راضى كند و مراد از چرخيدنِ معتدل بر گرد دل خويش، اشتغال او به تزكيه و پاك كردن دلش از طريق زهد و تعبّد است و مقصود از چرخيدن پيشتاز به سوى خوبيها و خيرات بر گرد پروردگارش، اين است كه خود را براى خدا خالص مى گرداند و همواره به ياد اوست و غير او را از ياد مى برد و جز به او به كسى ديگر اميد ندارد و مقصدى جز او ندارد (الميزان في تفسير القرآن: ج ۱۷ ص ۵۰).

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 499276
صفحه از 612
پرینت  ارسال به