53
ميزان الحكمه ج 09

۱۵۷۸۳.وسائل الشيعة عن معاذِ بنِ مسلم النحويّ عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام قالَ :بَلَغَنِي أنّكَ تَقعُدُ في الجامِعِ فَتُفتي الناسَ ؟ قلتُ : نَعَم ، و أرَدتُ أن أسألَكَ عن ذلكَ قَبلَ أن أخرُجَ ، إنّي أقعُدُ في المَسجِدِ فَيَجيءُ الرجُلُ فَيَسألُنِي عنِ الشيءِ ، فإذا عَرَفتُهُ بالخِلافِ لَكُم أخبَرتُهُ بما يَفعلونَ ، و يَجيءُ الرجُلُ أعرِفُهُ بِمَوَدَّتِكُم و حُبِّكُم فَاُخبِرُهُ بما جاءَ عنكُم ، و يَجيءُ الرجُلُ لا أعرِفُهُ و لا أدري مَن هُو فَأقُولُ : جاءَ عن فلانٍ كذا ، و جاءَ عن فلانٍ كذا ، فَاُدخِلُ قَولَكُم فيما بينَ ذلكَ ، فقالَ لي : اِصنَعْ كذا ، فإنّي كذا أصنَعُ . ۱

(انظر) وسائل الشيعة : 18 / 129 باب 13 ، و ص 152 باب 14.

3122

استِفتاءُ النَّفسِ

۱۵۷۸۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :اِستَفتِ نفسَكَ و إن أفتاكَ المُفتونُ . ۲

۱۵۷۸۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لِعُمَرَ بنِ يَزيدَ بعدَ ما تَلا هذهِ الآيَةَ«بَلِ الإنسانُ على نَفسِهِ بَصيرَةٌ * و لو ألقى مَعاذِيرَهُ»۳ـ: يا أبا حفصٍ ، ما يَصنَعُ الإنسانُ أن يَتَقَرَّبَ إلَى اللّهِ عَزَّ و جلَّ بخلافِ ما يَعلَمُ اللّهُ تعالى ......... ؟ ! ۴

۱۵۷۸۳.وسائل الشيعةـ به نقل از معاذ بن مسلم نحوى ـ: امام صادق عليه السلام به من فرمود : شنيده ام كه در مسجد مى نشينى و به مردم فتوا مى دهى؟ عرض كردم : آرى. و اكنون مى خواهم پيش از آن كه بروم در اين باره از شما بپرسم. من در مسجد مى نشينم و كسى مى آيد و مسأله اى از من مى پرسد و من اگر بدانم كه از مخالفان شماست طبق مذهب خودشان به او جواب مى دهم. شخصى ديگر مى آيد كه من از دوستى و محبّت او نسبت به شما آگاهم. در اين جا بر اساس آنچه از شما وارد شده است پاسخش را مى دهم. شخصى هم مى آيد كه او را نمى شناسم و نمى دانم كيست. در اين موقع مى گويم : فلانى چنين گفته و فلانى هم اين طور گفته است و در ميان آنها نظر شما را هم جا مى دهم. حضرت فرمود : همين كار را بكن؛ زيرا من اينچنين عمل مى كنم.

3122

استفتاى از خود

۱۵۷۸۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از [وجدان] خودت فتوا بخواه، اگر چه فتوا دهندگان [برخلاف آن ]فتوايت دهند.

۱۵۷۸۵.امام صادق عليه السلامـ پس از تلاوت آيه «بلكه انسان از وضع خود آگاه است. هر چند براى خويش عذرهايى تراشد» به عمر بن يزيد ـفرمود : انسان را چه سود كه برخلاف آنچه خداوند متعال [از باطن او ]مى داند به خداوند عزّ و جلّ تقرّب جويد ......... ؟

1.وسائل الشيعة : ۱۸/۱۰۸/۳۶.

2.كنز العمّال : ۲۹۳۳۹.

3.القيامة : ۱۴ و ۱۵ .

4.الكافي : ۲/۲۹۴/۶.


ميزان الحكمه ج 09
52

(انظر) الفتوى : باب 3117.

3121

جَوازُ الإفتاءِ لِلعالِمِ

۱۵۷۸۰.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :سَيَأتِيكُم أقوامٌ يَطلُبُونَ العِلمَ ، فإذا رَأيتُموهُم فقُولُوا : مَرحَبا بِوَصِيَّةِ رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، و أفتُوهُم . ۱

۱۵۷۸۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ فيما كَتَبَ إلى قُثَمَ بنِ العبّاس ـ: وَ اجلِسْ لَهُمُ العَصرَينِ، فَأفتِ المُستَفتيَ، و عَلِّمِ الجاهِلَ ، و ذاكِرِ العالِمَ . ۲

۱۵۷۸۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لأبانَ بنِ تَغلِبَ ـ: اِجلِسْ في مَجلِسِ ۳ المَدينةِ و أفتِ الناسَ ؛ فإنّي اُحِبُّ أن يُرى في شِيعَتي مِثلُكَ . ۴

3121

جواز فتوا دادن براى عالِم

۱۵۷۸۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :به زودى در ميان شما مردمانى پيدا شوند كه جوياى علمند. هرگاه آنها را ديديد بگوييد : آفرين به سفارش شدگان پيامبر خدا، و به آنها فتوا دهيد.

۱۵۷۸۱.امام على عليه السلامـ در نامه خود به قثم بن عباس ـنوشت : در صبح و عصر با آنان (مردم) بنشين و براى كسى كه از تو حكم و مسأله اى مى پرسد، فتوا بده و نادان را بياموز و با دانا گفتگوى علمى كن.

۱۵۷۸۲.امام باقر عليه السلامـ به ابان بن تغلب ـفرمود: در مدينه بنشين و براى مردم فتوا بده؛ زيرا من دوست دارم كه در ميان شيعيان من كسانى مانند تو مشاهده شوند.

1.كنز العمّال : ۲۹۳۲۵.

2.نهج البلاغة : الكتاب ۶۷ .

3.في مستدرك الوسائل ۱۷/۳۱۵/۲۱۴۵۲ : «مسجد» بدل «مجلس» .

4.رجال النجاشي : ۱/۷۳/۶ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 499231
صفحه از 612
پرینت  ارسال به