581
ميزان الحكمه ج 09

۱۷۲۶۲.مجمع البيان :«فَلَنُحْيِينَّهُ حَياةً طَيِّبةً» قيلَ فيهِ أقوالٌ ، أحَدُها : أنَّ الحَياةَ الطَّيّبةَ الرِّزقُ الحَلالُ ، عن ابنِ عبّاسٍ و سَعيدِ بنِ جُبَيرٍ و عَطاءٍ . و ثانيها : أنّها القَناعَةُ و الرِّضا بما قَسَمَ اللّهُ ، عن الحسنِ و وَهبٍ و رُوِيَ ذلكَ عنِ النبيِّ صلى الله عليه و آله . ۱

3369

الغِنى فِي القَناعَةِ

۱۷۲۶۳.بحار الأنوار :أوحَى اللّهُ تعالى إلى داوودَ عليه السلام : وَضَعتُ الغِنى في القَناعَةِ و هُم يَطلُبُونَهُ في كَثرَةِ المالِ فلا يَجِدُونَهُ . ۲

۱۷۲۶۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :القَناعَةُ مالٌ لا يَنفَدُ . ۳

۱۷۲۶۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :القَناعَةُ تُغني . ۴

۱۷۲۶۶.عنه عليه السلام :طَلَبتُ الغِنى فما وَجَدتُ إلاّ بالقَناعَةِ ، علَيكُم بالقَناعَةِ تَستَغنُوا . ۵

۱۷۲۶۲.مجمع البيان :درباره «فلنحيينّه حياةً طيّبة»، چند قول گفته شده است: يكى قول ابن عباس و سعيد بن جبير و عطا كه گفته اند: منظور از زندگى پاكيزه، روزىِ حلال است. دوم، قول حسن و وهب كه گفته اند: به معناى قانع و راضى بودن به قسمت خداست. و اين قول از پيامبر صلى الله عليه و آله روايت شده است.

3369

توانگرى در قناعت است

۱۷۲۶۳.بحار الأنوار :خداوند متعال به داوود عليه السلام وحى كرد: من توانگرى را در قناعت نهاده ام، اما مردم آن را در فراوانى مال مى جويند؛ از اين رو نمى يابندش.

۱۷۲۶۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :قناعت، ثروتى تمام ناشدنى است .

۱۷۲۶۵.امام على عليه السلام :قناعت، توانگرى آرَد.

۱۷۲۶۶.امام على عليه السلام :توانگرى را جستم و آن را جز در قناعت نيافتم. قانع باشيد تا توانگر شويد.

1.مجمع البيان : ۶/۵۹۳.

2.بحار الأنوار: ۷۸/۴۵۳/۲۱.

3.كنز العمّال : ۷۰۸۰.

4.غرر الحكم : ۲۲.

5.بحار الأنوار : ۶۹/۳۹۹/۹۱.


ميزان الحكمه ج 09
580

۱۷۲۵۳.عنه عليه السلام :أشكَرُ الناسِ أقنَعُهُم ، و أكفَرُهُم لِلنِّعَمِ أجشَعُهُم . ۱

۱۷۲۵۴.عنه عليه السلام :كفى بالقَناعَةِ مُلكا ، و بِحُسنِ الخُلقِ نَعيما . ۲

۱۷۲۵۵.عنه عليه السلام :ما أحسَنَ بالإنسانِ أن يَقنَعَ بالقَليلِ و يَجودَ بالجَزيلِ ! ۳

۱۷۲۵۶.عنه عليه السلام :مَن قَنِعَت نفسُهُ أعانَتهُ علَى النَّزاهَةِ و العَفافِ . ۴

۱۷۲۵۷.عنه عليه السلام :مِن شَرَفِ الهِمَّةِ لُزومُ القَناعَةِ . ۵

۱۷۲۵۸.عنه عليه السلام :مِن عِزِّ النفسِ لُزومُ القَناعَةِ . ۶

۱۷۲۵۹.عنه عليه السلام :القَناعَةُ سَيفٌ لا يَنبُو . ۷

۱۷۲۶۰.الإمامُ الحسنُ عليه السلام :اعلمْ أنَّ مُروَّةَ القَناعَةِ و الرِّضا أكثرُ مِن مُرُوّةِ الإعطاءِ . ۸

۱۷۲۶۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :أكَلَ عليٌّ عليه السلام مِن تَمرٍ دَقَلٍ ۹ ثُمّ شَرِبَ علَيهِ الماءَ ، ثُمّ ضَرَبَ على بَطنِهِ ، و قالَ : مَن أدخَلَهُ بَطنُهُ النارَ فَأبعَدَهُ اللّهُ ، ثُمّ تَمَثَّلَ :

فَإنَّكَ مَهما تُعطِ بَطنَكَ سُؤلَهُ
و فَرْجَكَ نالا مُنتَهى الذَّمِّ أجمَعا۱۰

۱۷۲۵۳.امام على عليه السلام :شاكرترين مردم، قانع ترين آنهاست و نا سپاس ترين آنان از نعمتها، آزمندترين آنها.

۱۷۲۵۴.امام على عليه السلام :آدمى را مُلكِ قناعت و نعمتِ خوى نيك، بس است.

۱۷۲۵۵.امام على عليه السلام :چه زيباست براى انسان كه به اندك بسازد و فراوان ببخشد.

۱۷۲۵۶.امام على عليه السلام :هر كه نفْسش قانع باشد، او را در پاكى و خويشتندارى يارى رساند.

۱۷۲۵۷.امام على عليه السلام :از بلند همّتى است، پايبندى به قناعت.

۱۷۲۵۸.امام على عليه السلام :پايبندى به قناعت از عزّت نفْس است.

۱۷۲۵۹.امام على عليه السلام :قناعت، شمشيرى است كه كُند نمى شود.

۱۷۲۶۰.امام حسن عليه السلام :بدان كه مردانگى قناعت و خرسندى، بيشتر از مردانگى داد و دهش است.

۱۷۲۶۱.امام باقر عليه السلام :على عليه السلام مقدارى خرماى دَقَل ۱۱ تناول كرد و سپس روى آن آب نوشيد و بعد دستى بر شكم خود زد و فرمود: هر كه آتش وارد آن كند، خدا او را دور گرداند. آن گاه به اين بيت تمثّل جُست:

تو هر گاه خواهش شكم و شرمگاهت را برآورى،
منتهاى نكوهش و رسوايى را به بار آورند.

1.بحار الأنوار : ۷۷/۴۲۲/۴۰.

2.نهج البلاغة : الحكمة ۲۲۹.

3.غرر الحكم : ۹۶۶۰.

4.غرر الحكم : ۸۶۶۳.

5.غرر الحكم : ۹۴۳۵.

6.غرر الحكم : ۹۴۵۲.

7.بحار الأنوار:۷۱/۹۶/۶۱.

8.بحار الأنوار : ۷۸/۱۱۱/۶.

9.دقل ـ بفتح الدال و القاف ـ : أردأ التمر . (القاموس المحيط: ۳/۳۷۶).

10.كنز العمّال : ۸۷۴۱.

11.دَقَل: پست ترين نوع خرما (القاموس المحيط، ج ۳، ص ۳۷۶).

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 09
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 499280
صفحه از 612
پرینت  ارسال به