141
ميزان الحكمه ج 10

3437

موجِباتُ الكُفرِ

۱۷۸۱۰.الكافي :قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام : كُلُّ شَيءٍ يَجُرُّهُ الإقرارُ و التَّسليمُ فهُو الإيمانُ ، و كُلُّ شَيءٍ يَجُرُّهُ الإنكارُ و الجُحودُ فهُو الكُفرُ . ۱
و في روايةٍ عن الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : لو أنّ العِبادَ إذا جَهِلُوا وَقَفُوا و لم يَجحَدُوا لم يَكفُروا . ۲

۱۷۸۱۱.الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلامـ في قَولِ إبراهيمَ عليه السلام إذ رَآى كَوكبا :«هذا رَبِّي»۳ـ: إنّما كانَ طالِبا لِرَبِّهِ و لم يَبلُغْ كُفرا ، و إنّهُ مَن فَكَّرَ مِن النّاسِ في مِثلِ ذلكَ فإنّهُ بمَنزِلَتِهِ . ۴

۱۷۸۱۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إنّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ فَرَضَ فَرائضَ مُوجَباتٍ علَى العِبادِ ، فَمَن تَرَكَ فَريضَةً مِن المُوجَباتِ فلم يَعمَلْ بها و جَحَدَها كانَ كافِرا . ۵

3437

آنچه موجب كفر مى شود

۱۷۸۱۰.الكافى :امام باقر عليه السلام فرمود : هر چيزى (طاعتى) كه از اقرار و تسليم برخيزد، آن ايمان است و هر چيزى (عملى) كه از انكار و نفى مايه بگيرد آن كفر است.
در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است: اگر بندگان هنگام ندانستن، درنگ مى كردند و به انكار برنمى خاستند، به كفر كشيده نمى شدند.

۱۷۸۱۱.امام باقر يا امام صادق عليهما السلامـ درباره اين سخن ابراهيم عليه السلام كه وقتى ستاره اى را ديد گفت: «اين پروردگار من است»ـفرمود : او در حقيقت جوياى پروردگارش بود و به مرحله كفر نرسيده بود و هر كس از مردمان نيز چنين بينديشد، همان حال را دارد.

۱۷۸۱۲.امام صادق عليه السلام :خداوند عزّ و جلّ فرايضى را بر بندگان واجب ساخته است؛ پس هر كه فريضه اى واجب را فرو گذارد و به آن عمل نكند و منكرش شود، او كافر است.

1.الكافي : ۲/۳۸۷/۱۵.

2.الكافي : ۲/۳۸۸/۱۹.

3.الأنعام : ۷۶ و ۷۷ و ۷۸ .

4.بحار الأنوار : ۱۱/۸۷/۱۰.

5.الكافي : ۲/۳۸۳/۱.


ميزان الحكمه ج 10
140

۱۷۸۰۷.عنه عليه السلامـ لمّا سُئلَ عنِ الكُفرِ و الشِّركِ: أيُّهُما أقدَمُ ؟ ـ: الكُفرُ أقدَمُ ، و ذلكَ أنَّ إبليسَ أوَّلُ مَن كَفَرَ و كانَ كُفرُهُ غيرَ شِركٍ ، لأنّهُ لم يَدعُ إلى عِبادَةِ غيرِ اللّهِ ، و إنّما دَعا إلى ذلكَ بَعدُ فَأشرَكَ . ۱

۱۷۸۰۸.عنه عليه السلامـ لِهيثَمٍ التَّميميِّ ـ: يا هَيثمُ التَّميميُّ ، إنّ قَوما آمَنوا بالظاهِرِ و كَفَروا بالباطِنِ فلم يَنفَعْهُم شيءٌ ، و جاءَ قَومٌ مِن بَعدِهِم فآمَنوا بالباطِنِ و كَفَرُوا بالظاهِرِ فلم يَنفَعْهُم ذلكَ شيئا ، و لا إيمانَ بظاهِرٍ إلاّ بباطِنٍ ، و لا بباطِنٍ إلاّ بظاهِرٍ . ۲

۱۷۸۰۹.الكافي عن مُوسى بن بُكير :سألت أبا الحسنَ عليه السلام عنِ الكُفرِ و الشِّركِ ، أيُّهما أقدَمُ ؟ فقالَ لي : ما عَهدي بكَ تُخاصِمُ النّاسَ ! قلتُ : أمَرَني هِشامُ بنُ سالِمٍ أن أسألَكَ عن ذلكَ ، فقالَ لي : الكُفرُ أقدَمُ و هُو الجُحودُ ، قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : «إلاّ إبْليـسَ أبـَـى و استَكْـبَـرَ و كـانَ مِـن الكافِرِينَ»۳ . ۴

۱۷۸۰۷.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به اين سؤال كه آيا كفر قديمى تر است يا شرك؟ ـفرمود : كفر قديمى تر است؛ چون ابليس نخستين كسى است كه كفر ورزيد و كفر او توأم با هيچ شركى نبود؛ چرا كه او به پرستش غير خدا دعوت نكرد، بلكه بعدا به اين كار فراخواند و مشرك شد.

۱۷۸۰۸.امام صادق عليه السلامـ به هيثم تميمى ـفرمود : اى هيثم تميمى! گروهى به ظاهر ايمان آوردند و به باطن كفر ورزيدند. از اين رو، چيزى سودشان نبخشيد و بعد از آنان گروهى آمدند كه به باطن ايمان آوردند و ظاهر را كافر (منكر) شدند و اين شيوه نيز آنان را سودى نداد. ايمانِ به ظاهرِ چيزى، ايمان نيست مگر آن گاه كه با ايمانِ به باطن همراه باشد و ايمانِ به باطنِ چيزى، ايمان نيست مگر آن گاه كه با ايمانِ به ظاهر توأم باشد.

۱۷۸۰۹.الكافىـ به نقل از موسى بن بكير ـ: از امام كاظم عليه السلام سؤال كردم : از كفر و شرك كدام يك جلوتر بوده است؟ حضرت فرمود : تو كه اهل بحث با مردم نبودى؟! عرض كردم: هشام بن سالم به من گفت كه در اين باره از شما بپرسم. حضرت فرمود: كفر قديم تر است و آن انكار است. خداوند عزّ و جلّ فرمود: «جز ابليس كه سر پيچيد و بزرگى فروخت و از كافران شد».

1.بحار الأنوار : ۷۲/۹۶/۱۱.

2.بحار الأنوار : ۲۴/۳۰۲/۱۱.

3.البقرة : ۳۴ .

4.الكافي : ۲/۳۸۵/۶.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 254121
صفحه از 572
پرینت  ارسال به