315
ميزان الحكمه ج 10

3533

عِلَّةُ تَحريمِ اللِّواطِ

۱۸۴۸۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :فَرَضَ اللّهُ الإيمانَ تَطهيرا مِن الشِّركِ ......... و تَرْكَ اللِّواطِ تَكثيرا للنَّسلِ . ۱

۱۸۴۸۶.بحار الأنوار :مِن سُؤالِ الزِّنديقِ الّذي سألَ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عن مسائلَ كثيرةٍ، أن قالَ : ......... فلِمَ حَرَّمَ اللِّواطَ؟
قالَ[ عليه السلام ]: مِن أجلِ أنّهُ لَو كانَ إتيانُ الغُلامِ حَلالاً لاستَغنَى الرِّجالُ عَنِ النِّساءِ ، و كانَ فيهِ قَطعُ النَّسلِ ، و تَعطيلُ الفُروجِ ، و كانَ في إجازَةِ ذلكَ فَسادٌ كَثيرٌ .
قالَ : فلِمَ حَرَّمَ إتيانَ البَهيمَةِ ؟ قالَ عليه السلام : كَرِهَ أن يُضَيِّعَ الرّجُلُ ماءَهُ و يأتيَ غَيرَ شَكلِهِ ، و لَو أباحَ ذلكَ لَربَطَ كُلُّ رجُلٍ أتانا ۲ يَركَبُ ظَهرَها و يَغشى فَرجَها ، فكانَ يكونُ في ذلكَ فَسادٌ كثيرٌ ، فأباحَ ظُهورَها و حَرّمَ علَيهِم فُروجَها ، و خَلقَ للرِّجالِ النِّساءَ لِيأنَسوا بِهِنَّ ، و يَسكُنوا إلَيهِنَّ ، و يَكُنَّ مَوضِعَ شَهَواتِهِم و اُمَّهاتِ أولادِهِم . ۳

3533

علّت تحريم لواط

۱۸۴۸۵.امام على عليه السلام :خداوند ايمان را براى پاك كردن از لوث شرك واجب فرمود ......... و ترك لواط را از بهر افزايش نسل.

۱۸۴۸۶.بحار الأنوار:يكى از سؤالاتى كه زنديق از امام صادق عليه السلام پرسيد علّت تحريم لواط بود، حضرت فرمود : به خاطر اين كه اگر غلامبارگى حلال بود، در آن صورت مردها از زن ها بى نياز مى شدند و اين موجب از بين رفتن نسل و بى شوهر ماندن زن ها مى شد و در مجاز شمردن لواط، مفاسد بسيارى بود.
زنديق پرسيد: چرا نزديكى كردن با حيوانات، حرام شده است؟
حضرت فرمود: خداوند خوش نداشته كه مرد آب خود را هدر دهد و با غير همنوع خود، نزديكى كند. اگر اين كار را اجازه مى داد، هر مردى يك ماده الاغ مى بست و هم از آن سوارى مى گرفت و هم با آن نزديكى مى كرد و در اين كار مفاسد بسيارى بود. لذا خداوند پشت هاى اين حيوانات [سوارى و بار كشى از آنها] را بر مردم حلال كرده و فرجهايشان را برايشان حرام فرموده است و براى مردها زنها را آفريد تا با آنان همدم شوند و به آنها آرامش گيرند و زنان جايگاه شهوات مردان و مادرانِ فرزندان ايشان باشند.

1.نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۲.

2.الأتان : الحِمارة الاُنثى خاصّة (النهاية : ۱/۲۱).

3.بحار الأنوار : ۱۰/۱۶۴ ـ ۱۸۱/۲.


ميزان الحكمه ج 10
314

3532

اللِّواطُ

الكتاب :

وَ لُوطا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ العَالَمِينَ * إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ» . ۱

(انظر) الأنبياء : 74 ، الشعراء : 165 ـ 174 ، النمل : 54 ، 55، العنكبوت : 28 ـ 35.

الحديث :

۱۸۴۸۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنّ أخوَفَ ما أخافُ على اُمّتي مِن عَمَلِ قَومِ لُوطٍ . ۲

۱۸۴۸۲.عنه صلى الله عليه و آله :مَن وَجَدتُموهُ يَعمَلُ عَمَلَ قَومِ لُوطٍ ، فاقتُلوا الفاعِلَ و المَفعولَ بهِ . ۳

۱۸۴۸۳.عنه صلى الله عليه و آله :مَن ألَحَّ في وَطي الرِّجالِ لَم يَمُت حتّى يَدعوَ الرِّجالَ إلى نَفسِهِ . ۴

۱۸۴۸۴.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ما أمكنَ أحَدٌ مِن نَفسِهِ طائعا يُلعَبُ بهِ إلاّ ألقى اللّهُ عَليهِ شَهوَةَ النِّساءِ . ۵

3532

لواط

قرآن:

«و لوط را [فرستاديم] هنگامى كه به قوم خود گفت: آيا آن كار زشت را مرتكب مى شويد كه هيچ كس از جهانيان در آن بر شما پيشى نگرفته است؟! شما از روى شهوت به جاى زنان با مردان در مى آميزيد، آرى شما گروهى تجاوز كاريد».

حديث:

۱۸۴۸۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بيشترين چيزى كه براى امّتم از آن مى ترسم، عمل قوم لوط است.

۱۸۴۸۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اگر ديديد كسى كار قوم لوط را مى كند، كننده و دهنده را بكشيد.

۱۸۴۸۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس در نزديكى با مردها مداومت ورزد، نميرد تا آن كه مردان را به خود دعوت كند.

۱۸۴۸۴.امام على عليه السلام :هيچ كس با ميل و رغبت اجازه نداد با او بازى شود، جز اينكه خداوند شهوت زنان را در او قرار دهد.

1.الأعراف : ۸۰ ، ۸۱.

2.الترغيب و الترهيب : ۳/۲۸۵/۱.

3.الترغيب و الترهيب : ۳/۲۸۸/۷.

4.ثواب الأعمال : ۳۱۶/۳.

5.ثواب الأعمال: ۳۱۷/۱۱.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 10
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 259196
صفحه از 572
پرینت  ارسال به