237
ميزان الحكمه ج 11

۱۹۵۹۲.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في قولهِ تعالى :«الّذي يَـراكَ حِـيـنَ تَـقُـومُ * و تَـقَـلُّـبَـكَ فـي السّاجِدينَ»ـ: يَراكَ حينَ تَقومُ بأمرِهِ، و تَقَلُّبَكَ في أصلابِ الأنبياءِ نَبيٍّ بَعدَ نَبيٍّ . ۱

۱۹۵۹۳.مجمع البيانـ في تفسيرِ قولهِ تعالى :«و تَقَلُّبكَ في السّاجِدينَ»۲ـ: و قيلَ : معناهُ و تَقلُّبَكَ في أصلابِ المُوحِّدينَ مِن نبيٍّ إلى نبيٍّ حتّى أخَرجَكَ نبيّا ، عن ابنِ عبّاسٍ في روايةِ عطاء و عِكرِمَةَ ، و هُو المَرويُّ عن أبي جعفرٍ و أبي عبدِ اللّهِ صلواتُ اللّهِ علَيهِما ، قالا : في أصلابِ النَّبيّينَ نَبيٍّ بَعدَ نَبيٍّ ؛ حتّى أخرَجَهُ مِن صُلبِ أبيهِ مِن نِكاحٍ غيرِ سِفاحٍ مِن لَدُنْ آدمَ عليه السلام . ۳

3719

خَصائِصُ الأنبِياءِ عليهم السلام

الكتاب :

«أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاَتِ رَبِّي وَ أَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ» . ۴

«أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» . ۵

۱۹۵۹۲.امام باقر عليه السلامـ درباره آيه «الذى يراك حين تقوم. و تقلّبك فى الساجدين» ـفرمود : تو را ، آن گاه كه به فرمان او بر مى خيزى و جا به جا شدنت در پشت هاى پيامبران را يكى پس از ديگرى، مى بيند.

۱۹۵۹۳.مجمع البيانـ در تفسير آيه «و تقلّبك فى الساجدين» ـ: ......... و به قولى معنايش اين است كه در صُلب هاى يكتا پرستان ، از پيامبرى به پيامبر ديگر منتقل مى شدى، تا اينكه خداوند تو را پيامبر به جهان آورد. اين مطلب را عطا و عكرمه از ابن عباس نقل كرده اند. از امام باقر و امام صادق ـ صلوات اللّه عليهما ـ نيز روايت شده است كه فرمودند : يعنى از صلب پيامبرى به صلب پيامبرى ديگر منتقل مى شد، تا آنكه او را از صلب پدرش بيرون آورد كه از زمان آدم همواره پشت اندر پشت به طريق ازدواج مشروع صورت مى گرفته و آلوده به هيچ گونه زنا و ازدواج نا مشروعى نبوده است.

3719

ويژگى هاى پيامبران عليهم السلام

قرآن :

«پيام هاى پروردگارم را به شما مى رسانم و من براى شما خيرخواهى امينم».

«كه [به آنان گفت :] بندگان خدا را به من بسپاريد؛ زيرا كه من براى شما فرستاده اى امينم».

1.بحار الأنوار : ۱۶/ ۳۷۴/۸۴

2.الشعراء : ۲۱۸ و ۲۱۹ .

3.مجمع البيان : ۷/۳۲۳ .

4.الأعراف : ۶۸ .

5.الدخان : ۱۸ .


ميزان الحكمه ج 11
236

۱۹۵۸۸.عنه صلى الله عليه و آله :خَرَجتُ مِن لَدُنْ آدمَ مِن نِكاحٍ غيرِ سِفاحٍ . ۱

۱۹۵۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :نُقِلنا من الأصلابِ الطّاهِرَةِ إلَى الأرحامِ الزّكِيَّةِ . ۲

۱۹۵۹۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في وصفِ الأنبياءِ عليهم السلام ـ: اِستَودَعَهُم في أفضَلِ مُستَودَعٍ ، و أقَرَّهُم في خَيرِ مُستَقَرٍّ ، تَناسَخَتهُم (تَناسَلَتهُم) كَرائمُ الأصلابِ إلى مُطَهَّراتِ الأرحامِ ، كُلّما مَضى مِنهُم سَلَفٌ ، قامَ مِنهُم بدِينِ اللّهِ خَلَفٌ ، حتّى أفْضَت كَرامَةُ اللّهِ سُبحانَهُ و تعالى إلى محمّدٍ صلى الله عليه و آله ، فأخرَجَهُ مِن أفضَلِ المَعادِنِ مَنبِتا ، و أعَزِّ الأرُوماتِ مَغرِسا ، مِن الشّجَرَةِ الّتي صَدَعَ مِنها أنبياءَهُ ، و انتَجَبَ (انتَخَبَ) مِنها اُمَناءَهُ ، عِترَتُهُ خَيرُ العِتَرِ ، و اُسرَتُهُ خَيرُ الاُسَرِ ، و شَجَرَتُهُ خَيرُ الشَّجَرِ . ۳

۱۹۵۹۱.عنه عليه السلام :و أشهَدُ أنَّ محمّدا عَبدُهُ و رَسولُهُ، و سَيّدُ عِبادِهِ ، كُلّما نَسَخَ اللّهُ الخَلقَ فِرقَتَينِ جَعلَهُ في خَيرِهِما ، لَم يُسهِمْ فيهِ عاهِرٌ ، و لا ضَرَبَ فيهِ فاجِرٌ . ۴

۱۹۵۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :من از زمان آدم [پشت اندر پشت] به طريق ازدواج [مشروع] و بدون آلودگى به زنا متولّد شده ام.

۱۹۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ما از پشت هاى پاك به زهدان هاى پاكيزه و طاهر منتقل شده ايم.

۱۹۵۹۰.امام على عليه السلامـ در وصف پيامبران عليهم السلام ـفرمود : خداوند پيامبران را در برترين امانتگاه به وديعه سپرد و در بهترين قرارگاه جايشان داد و از صلب پدرانى بزرگوار به زهدان هاى مادرانى پاك و پاكيزه منتقل شدند. هر زمان كه يكى از آنها مى رفت جانشينى از آنان براى ترويج دين خدا برمى خاست، تا آنكه كرامت خداوند سبحانه و تعالى به محمّد صلى الله عليه و آله رسيد. پس، او را از برترين رويشگاه ها و ارجمندترين كِشتگاه ها بيرون آورد، از درختى كه پيامبرانش را از آن به وجود آورد و اُمناى [وحى] خويش را از آن برگزيد خاندانش بهترين خاندان ها، و خانواده اش بهترين خانواده ها و تبارش بهترين تبارهاست.

۱۹۵۹۱.امام على عليه السلام :و گواهى مى دهم كه محمّد بنده خدا و فرستاده اوست و سرور بندگانش مى باشد. هر زمان خداوند آفريدگان را به دو شاخه تقسيم كرد، او را در بهترين شاخه قرار داد، نه آلوده دامنى در وجود او سهيم شد و نه گنهكارى در وجودش شريك گشت.

1.كنز العمّال : ۳۱۸۷۰ .

2.شرح نهج البلاغة : ۷/۶۳ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۴ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 11
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 128484
صفحه از 572
پرینت  ارسال به