289
ميزان الحكمه ج 11

قضاء الأمر و نزوله و من معه عليه السلام إلَى الأرض:

فلمّا عمّ الطوفان و أغرق الناس (كما يظهر من سورة الصافّات آية 77) أمر اللّه الأرض أن تبلع ماءها و السماء أن تقلع و غِيضَ الماء و استوت السفينة على جبل الجُوديّ و قيل : بُعدا للقوم الظالمين ، و اُوحي إلى نوح عليه السلام أن اهبط إلَى الأرض بسلام منّا و بركات عليك و على اُمم ممّن معك فلا يأخذهم بعد هذا طوفان عام ، و منهم اُمم سيمتّعهم اللّه بأمتعة الحياة ثمّ يمسّهم عذاب أليم ، فخرج هو و من معه و نزلوا الأرض يعبدون اللّه بالتوحيد و الإسلام ، و توارثت ذرّيّته عليه السلام الأرض و جعل اللّه ذرّيته هم الباقين (سورتا هود و الصافّات) .

به انجام رسيدن فرمان خدا و پياده شدن نوح عليه السلام و همراهانش از كشتى:

چون طوفان همه گير شد و مردم را غرق كرد (چنان كه از سوره صافّات، آيه 77 پيداست) خداوند به زمين فرمان داد آب خود را فرو برد و به آسمان فرمود از بارش باز ايستد و آب فرو نشست و كشتى روى كوه جودى قرار گرفت و گفته شد : مرگ بر ستمكاران! و به نوح عليه السلام وحى شد كه: با سلامت و بركاتى كه از طرف ما بر تو و امّتهايى از همراهيان تو نازل خواهد شد، به زمين فرود آى كه بعد از اين ديگر طوفانى عمومى آنان را فرا نخواهد گرفت و از نسل آنها امّت هايى به وجود مى آيند كه خدا آنان را از متاع هاى زندگى بهره مند خواهد كرد و آن گاه عذابى دردآور به ايشان خواهد رسيد. پس، نوح و همراهانش از كشتى بيرون آمدند و روى زمين پياده شدند و به توحيد خدا و تسليم در برابر او پرداختند و دودمان او وارث زمين شدند و خداوند نسل وى را ماندگار قرار داد (سوره هود و صافّات).


ميزان الحكمه ج 11
288

نزول العذاب و مجيء الطوفان :

حتّى إذا تمّت صنعة الفلك و جاء أمر اللّه و فار التنّور أوحَى اللّه تعالى إليه أن يحمل في السفينة من كلٍّ من الحيوان زوجَين اثنَين ، و أن يحمل أهله إلاّ من سبق عليه القول الإلهيّ بالغرق و هو امرأته الخائنة و ابنه الذي تخلّف عن ركوب السفينة ، و أن يحمل الذين آمنوا (سورتا هود و المؤمنون) ، فلمّا حملهم و ركبوا جميعا فتح اللّه أبواب السماء بماء منهمر و فجّر الأرض عيونا فالتقَى الماء على أمر قد قُدِر (سورة القمر) و علا الماءُ و ارتفعت السفينة عليه و هي تسير في موج كالجبال (سورة هود) فأخذ الناسَ الطوفان وهم ظالمون ، و قد أمره اللّه تعالى إذا استوى هو و من معه علَى الفلك أن يحمد اللّه على ما نجّاه من القوم الظالمين ، و أن يسأله البركة في نزوله فيقول : الحمد للّه الذي نجّانا من القوم الظالمين ، و يقول : رَبِّ أنزِلني مُنزَلاً مبارَكا و أنت خير المُنزِلين .

نزول عذاب و آمدن طوفان:

وقتى كار ساختن كشتى تمام شد و فرمان خدا دررسيد و تنور فوران كرد خداى متعال به نوح وحى فرمود كه از هر حيوانى يك جفت [نر و ماده ]و نيز خانواده اش را ـ مگر آن افرادى كه قبلاً فرمان الهى راجع به غرق شدن آنها صادر شده، يعنى زن خائن و فرزند او كه از سوار شدن به كشتى سرباز زدند ـ و همچنين كسانى را كه ايمان آورده اند سوار كشتى كند (سوره هود و مؤمنون). وقتى نوح آنها را بار كرد و همه سوار كشتى شدند، خداوند درهاى آسمان را باز كرد و آب سرازير شد و چشمه هاى زمين را نيز جوشان كرد و آب طبق فرمان مقدّر، به هم رسيد (سوره قمر). آب بالا آمد و كشتى روى آب قرار گرفت و در ميان امواجى كوه آسا به راه افتاد (سوره هود). بدين سان طوفان آن مردم ستمكار را فرو گرفت و خدا به نوح فرمان داد كه وقتى او و همراهانش در كشتى قرار گرفتند، خدا را سپاس گويد كه وى را از مردم ستمكار نجات داد و از او در فرود آمدن از كشتى بركت طلبد و بگويد : «ستايش خدا را كه از مردم ستمكار نجاتمان داد» و بگويد : «پروردگارا! مرا در جايگاهى مبارك فرود آور كه تو بهترين راهبرانى».

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 11
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 128560
صفحه از 572
پرینت  ارسال به