525
ميزان الحكمه ج 11

2 ـ منزلة عيسى عليه السلام عند اللّهِ و موقفه في نفسه:

كان عليه السلام عبدا للّه و كان نبيّا (سورة مريم آية 30) و كان رسولاً إلى بني إسرائيل (آل عمران آية 49)، و كان واحدا من الخمسة اُولي العزم صاحب شرع و كتاب و هو الإنجيل (الأحزاب آية 7 ، الشورى آية 13 ، المائدة آية 46) ، و كان سمّاه اللّه بالمسيح عيسى (آل عمران آية 45) ، و كان كلمة للّه و روحا منه (النساء آية 171)، و كان إماما (الأحزاب آية 7)، و كان من شهداء الأعمال (النساء آية 159 ، المائدة آية 117) ، و كان مبشّرا برسول اللّه صلى الله عليه و آله (الصفّ آية 6) ، و كان وجيها في الدنيا و الآخرة و من المقرّبين (آل عمران آية 45) ، و كان من المصطفين (آل عمران آية 33)، و كان من المجتبين ، و كان من الصالحين (الأنعام آية 85 ـ 87) ، و كان مباركا أينما كان ، و كان زكيّا ، و كان آية للناس و رحمة من اللّه و برّا بوالدته ، و كان مسلَّما عليه (مريم آية 19 ـ 33) ، و كان ممّن علّمه اللّه الكتاب و الحكمة (آل عمران آية 48) .
فهذه اثنتان و عشرون خصلة من مقامات الوَلاية هي جُمَل ما وصف اللّه به هذا النبيّ المكرّم و رفع بها قدره ، و هي على قسمين : اكتسابيّة كالعبوديّة و القرب و الصلاح ، و اختصاصيّة . و قد شرحنا كلاًّ منها في الموضع المناسب له من هذا الكتاب بما نطيق فهمه ، فليرجع فيها إلى مظانّها منه .

2 ـ منزلت عيسى عليه السلام نزد خداوند و مقام او در نظر خودش:

عيسى عليه السلام بنده خدا و پيغمبر بود (مريم/ 30)، به سوى بنى اسرائيل فرستاده شد (آل عمران/ 41)، يكى از پنج پيامبر اولو العزم و صاحب شريعت و كتاب است و كتابش انجيل مى باشد (احزاب/ 7؛ شورى/ 13 ؛ مائده/ 46). خداوند او را عيسى مسيح ناميد (آل عمران/ 45)، او كلمه خدا و روحى از او مى باشد (نساء/ 171)، او امام(احزاب/ 7) و از گواهان بر اعمال (نساء/ 159، مائده/ 117) بود. به آمدن رسول خدا صلى الله عليه و آله بشارت داده است (صفّ/6)، در دنيا و آخرت آبرومند بوده و از مقرّبان است(آل عمران/45)، مصطفى (آل عمران/ 33) و برگزيده و از صالحان است (انعام/ 87 ـ 85)، هر جا بود با بركت بود، پاك و پاكيزه بود، نشانه اى براى مردم و رحمتى از جانب خدا بود و نسبت به مادرش نيكوكار و نيك رفتار بود. بر او درود فرستاده شده است (مريم/ 33 ـ 19) و از كسانى بود كه خداوند به وى كتاب و حكمت آموخت (آل عمران/ 48).
اين ها بيست و دو خصلت از مقامات ولايت هستند كه خداوند اين پيامبر گرامى را به آنها وصف فرموده و قدر و منزلت او را به واسطه اين صفات بالا برده است. اين صفات دو دسته اند : يك دسته اكتسابى هستند مانند عبوديت و قُرب به حق و صلاح و پاكى و دسته ديگر اختصاصى مى باشند. ما هر يك از اين صفات را، به اندازه فهم خويش، در جاى مناسب خود از اين كتاب شرح داده ايم و خواننده مى تواند به آنجاها مراجعه كند.


ميزان الحكمه ج 11
524
  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 11
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 128648
صفحه از 572
پرینت  ارسال به