593
ميزان الحكمه ج 12

سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ لَنْ يَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ» . ۱

وَ قَالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمَانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلاً أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللّهُ وَ قَدْ جَاءَكُمْ بِالْبَيِّنَاتِ مِنْ رَبِّكُمْ وَ إِنْ يَكُ كَاذِبا فَعَلَيْهِ كِذْبُهُ وَ إِنْ يَكُ صَادِقا يُصِبْكُمْ بَعْضُ الَّذِي يَعِدُكُمْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ كَذَّابٌ» . ۲

أَلاَ للّهِِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللّهِ زُلْفَى إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ» . ۳

الحديث :

۲۱۱۸۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كَيفَ يَستَطيعُ الهُدى مَن يَغلِبُهُ الهَوى ؟! ۴

۲۱۱۸۷.عنه عليه السلامـ مِن كِتابِهِ إلى مُعاويَةَ ـ: أمّا بَعدُ فَقد أتَتْني مِنكَ مَوعِظَةٌ مُوَصَّلَةٌ ......... و كِتابُ امرئٍ لَيس لَهُ بَصَرٌ يَهديهِ ، و لا قائدٌ يُرشِدُهُ ، قد دَعاهُ الهَوى فأجابَهُ ، و قادَهُ الضّلالُ فاتَّبَعَهُ . ۵

«براى آنان يكسان است: چه برايشان آمرزش بخواهى يا برايشان آمرزش نخواهى، خدا هرگز آنان را نمى آمرزد. خدا گروه فاسقان را هدايت نمى كند».

«و مردى مؤمن از خاندان فرعون كه ايمان خود را نهان مى داشت، گفت: آيا مردى را مى كشيد كه مى گويد: پروردگار من خداست و مسلّماً براى شما از جانب پروردگارتان دلايل آشكارى آورده و اگر دروغگو باشد، دروغش به زيان اوست و اگر راستگو باشد، برخى از آنچه به شما وعده مى دهد به شما خواهد رسيد؛ زيرا خدا كسى را كه افراط كار و دروغزن باشد هدايت نمى كند».

«آگاه باشيد، آيين پاك از آنِ خداست و كسانى كه به جاى او دوستانى براى خود گرفته اند [به اين بهانه كه: ] ما آنها را جز براى اينكه ما را هرچه بيشتر به خدا نزديك گردانند نمى پرستيم، البته خدا ميان آنان درباره آنچه بر سر آن اختلاف دارند، داورى خواهد كرد. در حقيقت، خدا آن كسى را كه دروغ پرداز ناسپاس است هدايت نمى كند».

حديث:

۲۱۱۸۶.امام على عليه السلام :كسى كه هوس بر او چيره مى آيد، چگونه مى تواند به راه راست درآيد؟!

۲۱۱۸۷.امام على عليه السلامـ در بخشى از نامه خود به معاويه ـنوشت : اما بعد، پندى شكسته بسته و ......... از تو به من رسيد و نامه كسى كه نه بصيرتى دارد تا راهنماييش كند و نه راهبرى كه او را به راه راست و درست كشاند، بلكه هوس او را فراخوانده و او به نداى آن پاسخ آرى داده و گمراهى زمامش را مى كشد و او دنبال آن مى رود.

1.المنافقون : ۶.

2.غافر : ۲۸.

3.الزمر : ۳.

4.غرر الحكم : ۷۰۰۱.

5.نهج البلاغة : الكتاب ۷.


ميزان الحكمه ج 12
592

۲۱۱۸۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَنِ اعتَصَمَ باللّهِ عَزَّ و جلَّ هُدِيَ . ۱

۲۱۱۸۵.عنه عليه السلام :إذا أرادَ اللّهُ بعَبدٍ خَيرا نَكَتَ في قَلبِهِ نُكتَةً بَيضاءَ ، فجالَ القَلبُ يَطلُبُ الحَقَّ ، ثُمّ هُو إلى أمرِكُم أسرَعُ مِن الطَّيرِ إلى وَكرِهِ . ۲

(انظر) الذكر : باب 1344.
الهوى : باب 3983.
التقوى : باب 4099.
الشباب : باب 1928.

3944

مَن لا يَهديهِمُ اللّهُ

الكتاب :

فَإِنْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءَهُمْ وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدىً مِنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» . ۳

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لا
يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» . ۴

۲۱۱۸۴.امام صادق عليه السلام :هر كه به خداوند عزّ و جلّ تمسّك جويد، هدايت شود.

۲۱۱۸۵.امام صادق عليه السلام :هرگاه خداوند خوبى بنده اى را بخواهد نقطه اى سفيد در دل او پديد آورد و آنگاه دل در جستجوى حقّ برآيد. سپس چنين كسى به سوى عقيده شما (تشيّع) شتابان تر آيد تا پرنده به سوى آشيانه اش.

3944

كسانى كه خدا هدايتشان نمى كند

قرآن:

«پس، اگر تو را اجابت نكردند، بدان كه فقط هوس هاى خود را پيروى مى كنند و كيست گمراهتر از آنكه بى راهنمايى خدا از هوسش پيروى كند؟ بى ترديد خدا مردم ستمكار را راهنمايى نمى كند».

«اى پيامبر! آنچه را از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده است ابلاغ كن و اگر نكنى پيام او را نرسانده اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگه مى دارد. آرى، خدا گروه كافران را هدايت نمى كند».

1.بحار الأنوار : ۶۹ / ۳۹۹ / ۹۲.

2.بحار الأنوار : ۵ / ۲۰۴ / ۳۳.

3.القصص : ۵۰.

4.المائدة : ۶۷.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 12
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 165997
صفحه از 608
پرینت  ارسال به