209
ميزان الحكمه ج 12

(انظر) وسائل الشيعة : 16 / 189 باب 6.

3809

ما وَرَدَ في أنَّ النَّذرَ لا يَرُدُّ شَيئا

۲۰۱۷۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ فيما نَهى أصحابَهُ عَنِ النَّذرِ ـ: إنّهُ لا يَرُدُّ شيئا ، و إنّما يُستَخرَجُ بهِ مِن الشَّحيحِ . ۱

۲۰۱۷۶.عنه صلى الله عليه و آلهـ أيضا ـ: النَّذرُ لا يُقَدِّمُ شيئا و لا يُؤَخِّرُهُ ، و إنّما يُستَخرَجُ بهِ مِن البَخيلِ . ۲

۲۰۱۷۷.عنه صلى الله عليه و آلهـ أيضا ـ: لا تَنذِروا ؛ فإنَّ النَّذرَ لا يُغني مِن القَدَرِ شيئا ، و إنّما يُستَخرَجُ بهِ مِن البَخيلِ . ۳

۲۰۱۷۸.عنه صلى الله عليه و آلهـ أيضا ـ: إنّهُ لا يَأتي بخَيرٍ ، و إنّما يُستَخرَجُ بهِ مِن البَخيلِ . ۴

تبيين :

قال المازريّ : يحتمل أن يكون سبب النهي عن النذر كون الناذر يصير ملتزما له ، فيأتي به تكلّفا بغير نشاط . و قال القاضي عياض : و يحتمل أنّ النهي لكونه قد يظنّ بعض الجهلة أنّ النذر يردّ القدر و يمنع من حصول المقدَّر ، فنهى عنه خوفا من جاهل يعتقد ذلك . ۵
أقول : لا مانع من أن يكون النذر ـ مثل الصدقة و الدعاء ـ يردّ القضاء ، و قد مرّ في أبواب الدعاء أنّه يردّ القضاء و قد اُبرم إبراما . و الأحاديث المذكورة في الباب ـ مضافا إلى ضعف أسانيدها ـ ظاهرها ينافي ظاهر الكتاب و ما رواه الفريقان في نذر الإمام أمير المؤمنين عليه السلام للحَسنَين ، فيجب طرحها ، أو حملها نفي التأثير الحتمي للنذر ، أو على موارد خاصّة .

3809

رواياتى كه مى گويد نذر قضا و قدر را دفع نمى كند

۲۰۱۷۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در جايى كه اصحاب خود را از نذر كردن نهى كرد ـفرمود : نذر چيزى [از قضا و قدر ]را بر نمى گرداند، بلكه در حقيقت به وسيله نذر چيزى از شخص بخيل بيرون كشيده مى شود.

۲۰۱۷۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در همين زمينه ـفرمود : نذر چيزى را پس و پيش نمى كند، بلكه در حقيقت به واسطه نذر چيزى از انسان بخيل بيرون كشيده مى شود.

۲۰۱۷۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در همين باره ـفرمود : نذر نكنيد؛ زيرا در برابر تقدير كارى از نذر ساخته نيست، بلكه در حقيقت به واسطه نذر چيزى از چنگ شخص بخيل بيرون كشيده مى شود.

۲۰۱۷۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهـ در همين زمينه ـفرمود : نذر سودى به بار نمى آورد، بلكه در حقيقت به وسيله نذر از انسان بخيل چيزى بيرون كشيده مى شود.

توضيح:

مازرى مى گويد : ممكن است علّت نهى از نذر كردن اين باشد كه شخص نذر كننده به انجام نذر خود ملتزم و متعهّد مى شود و در نتيجه آن را از روى كراهت و بدون نشاط به جا مى آورد. قاضى عياض مى گويد : احتمال دارد علّت نهى آن باشد كه ممكن است برخى افراد نادان گمان كنند كه نذر آنچه را مقدّر شده است دفع مى كند و مانع تحقّق امور مقدّر مى شود. لذا پيامبر صلى الله عليه و آله از ترس اينكه مبادا اشخاص نادان چنين باورى پيدا كنند، از نذر كردن نهى فرمود.
مولّف گويد : هيچ مانعى وجود ندارد كه گفته شود نذر ـ همچون صدقه و دعا ـ قضاى الهى را بر مى گرداند. در ابواب مربوط به دعا گفتيم كه حتى قضاى مُبرم الهى نيز قابل دفع است. احاديثى هم كه در اين باب گفته شد ـ علاوه بر ضعيف بودن سند آنها ـ ظاهرشان با ظاهر قرآن كريم و روايتى كه شيعه و سنّى درباره نذر امير المؤمنين عليه السلام براى شفاى بيمارى حسنين عليهما السلام آورده اند، منافات دارد. بنا بر اين، بايد اين احاديث را كنار گذاشت و به آنها اعتنايى نكرد، يا آنها را به مردود شمردن اثر بخشى يقينى نذر ، و يا به مواردى خاص حمل كرد.

1.صحيح مسلم : ۳ / ۱۲۶۱ / ۲.

2.صحيح مسلم : ۳ / ۱۲۶۱ / ۳.

3.صحيح مسلم : ۳ / ۱۲۶۱ / ۵.

4.صحيح مسلم : ۳ / ۱۲۶۱ / ۴.

5.صحيح مسلم : ۳ / ۱۲۶۱ /هامش رقم ۱.


ميزان الحكمه ج 12
208

3808

كَراهَةُ الإيجابِ عَلَى النَّفسِ

۲۰۱۷۳.الإمامُ الباقرُ أو الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام:لا تُوجِبْ على نَفسِكَ الحُقوقَ، و اصبِرْ علَى النَّوائبِ . ۱

۲۰۱۷۴.وسائل الشيعة عن إسحاق بنِ عمّار :قلتُ لأبي عبد اللّهِ عليه السلام : إنّي جَعَلتُ على نفسي شُكرا للّه رَكعتين اُصَلّيهما في السَّفَرِ و الحَضَرِ ، أ فَاُصَلّيهِما في السَّفَرِ بالنَّهارِ؟ فقالَ : نَعَم . ـ ثُمَّ قالَ : إنّي لَأكرَهُ الإيجابَ ؛ أن يُوجِبَ الرّجُلُ على نَفسِهِ . قُلتُ : إنّي لَم أجعَلْهُما للّهِ علَيَّ ، إنّما جَعَلتُ ذلكَ على نَفسي اُصَلِّيهما شُكرا للّهِ و لَم اُوجِبْهُما على نَفسي ، أ فأدَعُهُما إذا شِئتُ ؟ قالَ : نَعَم . ۲

3808

كراهت واجب كردن چيزى برخود

۲۰۱۷۳.امام باقر يا امام صادق عليهما السلام :بر خودت حقّى را واجب مگردان و در برابر سختى ها صبور باش.

۲۰۱۷۴.وسائل الشيعهـ به نقل از اسحاق بن عمّار ـ: به امام صادق عليه السلام عرض كردم : ـ براى سپاسگزارى از خداوند، خود را متعهد كردم كه در سفر و حضر دو ركعت نماز بخوانم، آيا مى توانم آن دو ركعت را در سفر به هنگام روز بخوانم؟ حضرت فرمود : آرى. سپس فرمود : من خوش ندارم كه كسى چيزى را بر خود واجب گرداند. عرض كردم : من آن دو ركعت را براى خدا به گردن خود قرار نداده ام، بلكه خودم، خود را متعهد كردم كه براى سپاسگزارى از خدا دو ركعت نماز بخوانم و آن را بر خويش واجب نگردانيده ام. در اين صورت اگر بخواهم، مى توانم نخوانم؟ فرمود : آرى.

1.الكافي : ۴ / ۳۳ / ۳.

2.وسائل الشيعة : ۱۶ / ۱۸۹ / ۱.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 12
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 163811
صفحه از 608
پرینت  ارسال به