145
ميزان الحكمه ج 13

(انظر) الغِيبة : باب 3086 حديث 15612.

4006

مَن لا تُنصَبُ لَهُمُ المَوازينُ

الكتاب :

أُولئِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَ لِقائِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فَلاَ نُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَزْنَا» . ۱

4006

كسانى كه برايشان ترازو[ى اعمال] برپا نمى شود

قرآن:

«آنان كسانى هستند كه به آيات پروردگارشان كفر ورزيدند، پس اعمالشان باطل و بيهوده گشت، پس در روز قيامت براى اينان وزنى برپا نمى كنيم».

1.الكهف : ۱۰۵.


ميزان الحكمه ج 13
144

۲۱۶۸۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إنّ اللّهَ ثَقَّلَ الخَيرَ على أهلِ الدُّنيا كثِقْلِهِ في مَوازِينِهِم يَومَ القِيامَةِ ، و إنَّ اللّهَ عَزَّ و جلَّ خَفَّفَ الشَّرَّ على أهلِ الدُّنيا كخِفَّتِهِ في مَوازِينِهِم يَومَ القِيامَةِ . ۱

۲۱۶۸۶.عنه عليه السلام :إنّ الخَيرَ ثَقُلَ على أهلِ الدُّنيا على قَدرِ ثِقلِهِ في مَوازينهِم يَومَ القِيامَةِ ، و إنّ الشَّرَّ خَفَّ على أهلِ الدُّنيا على قَدرِ خِفَّتِهِ في مَوازينِهِم . ۲

۲۱۶۸۷.الإمامُ الصادق عليه السلامـ لَمّا سُئلَ عَن قَولِهِ تعالى :«وَ نَضَعُ المَوازينَ القِسْطَ ......... »ـ: هُمُ الأنبِياءُ و الأوصِياءُ عليهم السلام . ۳

۲۱۶۸۸.الاحتجاج :من سؤالِ الزِّنديق الذي سألَ أبا عبدِ اللّهِ عليه السلام عن مسائلَ كثيرةٍ أن قالَ : ......... أ وَ ليسَ تُوزَنُ الأعمالُ؟ قالَ عليه السلام : لا ، إنّ الأعمالَ لَيسَت بأجسامٍ ، و إنّما هِي صِفَةُ ما عَمِلوا ، و إنّما يَحتاجُ إلى وَزنِ الشّيءِ مَن جَهِلَ عَدَدَ الأشياءِ و لا يَعرِفُ ثِقلَها و خِفَّتَها ، و إنّ اللّهَ لا يَخفى علَيهِ شيءٌ .
قالَ : فما معنَى المِيزانِ ؟ قالَ عليه السلام : العَدلُ .
قالَ : فما مَعناهُ في كِتابِهِ : «فَمَنْ ثَقُلَت مَوازِينُهُ» ؟ قالَ عليه السلام : فمَن رَجَحَ عَمَلُهُ . ۴

۲۱۶۸۵.امام باقر عليه السلام :خداوند كار نيك را بر مردم دنيا سنگين ساخته است، چنان كه در ترازوهاى روز قيامت آنان سنگين است و خداوند عزّ و جلّ بدى را بر مردم دنيا سبك ساخته است، چنان كه در ترازوهاى روز قيامت ايشان سبك است.

۲۱۶۸۶.امام باقر عليه السلام :انجامِ كار خوب بر مردم دنيا سنگين شده است ، به اندازه سنگينى آن در ترازوهاى روز قيامت ايشان و انجامِ كار بد بر مردم دنيا سبك گرديده است، به اندازه سبكى آن در ترازوهايشان.

۲۱۶۸۷.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از معناى آيه «و در روز قيامت ترازوهاى عدل را مى نهيم و هيچ كس [در] چيزى ستم نمى بيند» ـفرمود: مقصود از اين ترازوها پيامبران و اوصيا[ى آنها ]هستند ۵ .

۲۱۶۸۸.الاحتجاج:زنديقى از امام صادق عليه السلام سؤالهايى پرسيد و از جمله اينكه آيا اعمال وزن نمى شوند؟ حضرت فرمود : نه، اعمال جسم نيستند، بلكه در حقيقت صفتِ كارى است كه مردم انجام مى دهند. وانگهى كسى محتاج وزن كردن چيزى است كه شمار اشيا و سنگينى و سبكى آنها را نداند،ولى براى خداوند هيچ چيز پوشيده نيست.
زنديق گفت: پس معناى ميزان چيست؟ حضرت فرمود: عدل.
زنديق گفت: پس، اينكه در كتاب خود گفته است: «و كسى كه ترازوهايش سنگين باشد» به چه معناست؟ حضرت فرمود: يعنى كسى كه عملش بچربد ۶ .

1.الكافي : ۲/۱۴۳/۱۰.

2.بحار الأنوار : ۷۱/ ۲۱۵/ ۱۳.

3.بحار الأنوار : ۷/۲۴۹/۶. قال العلاّمة الطباطبائيّ : معنَى الحديث ظاهر بما قدّمناه، فإنّ المقياس هو حقّ العمل و الاعتقاد ، و هو الذي عندهم عليهم السلام . (الميزان في تفسير القرآن : ۸/۱۷).

4.الاحتجاج : ۲/۲۱۲ و۲۴۷/۲۲۳. قال العلاّمة الطباطبائيّ : و في الرواية تأييد ما قدّمناه في تفسير الوزن ، و من ألطف ما فيها قوله عليه السلام : «و إنّما هي صفة ما عملوا» يشير عليه السلام إلى أن ليس المراد بالأعمال في هذه الأبواب هو الحركات الطبيعيّة الصادرة عن الإنسان لاشتراكها بين الطاعة و المعصية ، بل الصفات الطارئة عليها التي تعتبر لها بالنظر إلَى السّنن و القوانين الإجتماعيّة أو الدينيّة مثل الحركات الخاصّة التي تسمّى وقاعا بالنظر إلى طبيعة نفسها ثمّ تسمّى نكاحا إذا وافقت السنّة الاجتماعيّة أو الإذن الشرعيّ ، و تسمّى زنا إذا لم توافق ذلك ، و طبيعة الحركات الصادرة واحدة . و قد استدلّ عليه السلام لما ذكره من طريقين : أحدهما : أنّ الأعمال صفات لا وزن لها ، و الثاني : أنّ اللّه سبحانه لا يحتاج إلى توزين الأشياء لعدم اتّصافه بالجهل تعالى شأنه . (الميزان في تفسير القرآن : ۸/۱۶).

5.با توجّه به توضيحاتى كه داديم، معناى اين حديث روشن است؛ زيرا مقياس همان عمل و اعتقاد حق است و چنين عمل و اعتقادى هم نزد پيامبران و اوصياى آنها مى باشد (الميزان في تفسير القرآن : ج ۸ ص ۱۷) .

6.مرحوم علاّمه طباطبايى گويد: در اين روايت تأييدى است بر آنچه در تفسير «وزن» گفتيم. يكى از لطيف ترين نكاتى كه در اين روايت وجود دارد، اين فرموده امام است كه: «اعمال در حقيقت صفتِ كارى است كه مردم انجام مى دهند». امام عليه السلام در اين جمله اشاره مى فرمايد كه مراد از اعمال در اين موارد، حركات طبيعى اى كه از انسان سر مى زند نيست؛ زيرا اين حركات در طاعت و گناه، هر دو، صورت مى گيرد. بلكه مراد از اعمال صفاتى هستند كه بر كردارها عارض مى شوند و سنن و قوانين دينى يا اجتماعى آنها را براى اعمال معتبر مى داند. مثلاً در حالت جماع حركاتى صورت مى گيرد كه اگر مطابق با سنّت اجتماعى يا اجازه شرعى باشد، نكاح ناميده مى شوند و اگر مطابق با اينها نباشند، زنا به شمار مى آيد، در صورتى كه طبيعت و ماهيت حركاتى كه سر مى زند در هر دو حالت يكى است. امام عليه السلام براى فرمايش خود از دو راه استدلال كرده است: اول اينكه اعمال صفت هستند و وزن ندارند. دوم اينكه، خداوند متعال احتياج به وزن كردن اشيا ندارد؛ چون متّصف به صفت جهل نمى باشد (الميزان في تفسير القرآن : ۸/۱۶).

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 13
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 387543
صفحه از 608
پرینت  ارسال به