۲۱۸۰۵.عنه عليه السلام :التَّواضُعُ زَكاةُ الشَّرَفِ . ۱
۲۱۸۰۶.عنه عليه السلام :التَّواضُعُ أفضَلُ الشَّرَفَينِ . ۲
۲۱۸۰۷.عنه عليه السلام :التَّواضُعُ يَنشُرُ الفَضيلَةَ . ۳
۲۱۸۰۸.عنه عليه السلام :علَيكَ بِالتَّواضُعِ ؛ فإنّهُ مِن أعظَمِ العِبادَةِ . ۴
۲۱۸۰۹.عنه عليه السلامـ في العِبرَةِ بِالماضِينَ ـ: و لكنَّهُ سُبحانَهُ كَرَّهَ إلَيهِمُ التَّكابُرَ ، و رَضِيَ لَهُمُ التَّواضُعَ ، فألصَقوا بالأرضِ خُدودَهُم ، و عَفَّروا في التُّرابِ وُجوهَهُم ، و خَفَضوا أجنِحَتَهُم لِلمُؤمِنينَ . ۵
۲۱۸۱۰.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ المُتَّقينَ ـ: و مَلبَسُهُمُ الاقتِصادُ ، و مَشيُهُمُ التَّواضُعُ . ۶
۲۱۸۱۱.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ المَلائكَةِ ـ: جَعَلَهُمُ اللّهُ فيما هُنالِكَ أهلَ الأمانَةِ على وَحيِهِ ، و حَمَّلَهُم إلَى المُرسَلينَ وَدائعَ أمرِهِ و نَهيِهِ ......... و أشعَرَ قُلوبَهُم تَواضُعَ إخباتِ السَّكِينَةِ . ۷
۲۱۸۱۲.عنه عليه السلامـ في بَيانِ فَلسفَةِ العِباداتِ ـ: و لِما في ذلكَ مِن تَعفيرِ عِتاقِ الوُجوهِ بِالتُّرابِ تَواضُعا ، و التِصاقِ كَرائمِ الجَوارِحِ بالأرضِ تَصاغُرا ، و لُحوقِ البُطونِ بِالمُتونِ مِن الصِّيامِ تَذَلُّلاً . ۸
۲۱۸۰۵.امام على عليه السلام :فروتنى، زكات شرافت (بزرگ زادگى) است.
۲۱۸۰۶.امام على عليه السلام :فروتنى، برترين شرافت (نجيب زادگى) است.
۲۱۸۰۷.امام على عليه السلام :فروتنى، باعث بر سر زبان افتادن فضايل [انسان متواضع در ميان مردم ]مى شود.
۲۱۸۰۸.امام على عليه السلام :بر تو باد فروتنى ؛ زيرا كه آن از بزرگترين عبادت هاست.
۲۱۸۰۹.امام على عليه السلامـ درباره درس آموختن از گذشتگان ـفرمود: اما خداوند سبحان بزرگى فروختن را ناخوشايند ايشان قرار داد و فروتنى را برايشان پسنديد، پس گونه هاى خود را بر زمين نهادند و چهره هاى خويش را بر خاك ماليدند و بال هاى [فروتنى ]خود را براى مؤمنان گستردند.
۲۱۸۱۰.امام على عليه السلامـ در وصف پرهيزگاران ـفرمود: پوشاكشان ميانه روانه است و راه رفتن و رفتارشان فروتنانه.
۲۱۸۱۱.امام على عليه السلامـ در وصف فرشتگان ـفرمود: خداوند آنها را در جاى خود امين وحى خويش گردانيد و حاملان امانت هاى امر و نهى خود به سوى فرستادگانش قرار داد ......... و تواضع ، آرامش و سكونت را پوششى براى دلهايشان ساخت.
۲۱۸۱۲.امام على عليه السلامـ درباره حكمت عبادات ـفرمود: چون نماز باعث مى شود كه چهره هاى شريف و بزرگوار فروتنانه بر خاك ماليده شوند و اعضا و اندام هاى ارجمند (هفت موضع سجده) از روى ذلّت به زمين چسبند. و روزه سبب مى شود كه شكم ها براى اظهار خضوع و ذلّت به پشت ها برسند.