539
ميزان الحكمه ج 13

4167

نَهيُ الوُلاةِ عَنِ الجودِ بِفَيءِ المُسلِمينَ

۲۲۷۹۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :جُودُ الوُلاةِ بِفَيءِ المُسلمينَ جَورٌ و خَتْرٌ . ۱

۲۲۷۹۳.عنه عليه السلامـ مِن كِتابِهِ إلى مَصقلَةَ بنِ هُبَيرَةَ الشَّيبانيِّ ، و هُو عامِلُهُ على أردَشيرَ خُرَّةَ ـ: بَلَغَني عَنكَ أمرٌ إن كُنتَ فَعَلتَهُ فَقَد أسخَطتَ إلهَكَ ، و عَصَيتَ إمامَكَ : أنَّكَ تَقسِمُ فَيءَ المُسلِمينَ الّذي حازَتهُ رِماحُهُم و خُيولُهُم ، و اُرِيقَت علَيهِ دِماؤهُم، فِيمَنِ اعتامَكَ ۲ مِن أعرابِ قَومِكَ .
فَوالّذي فَلَقَ الحَبَّةَ و بَرأ النَّسَمَةَ ، لَئن كانَ ذلكَ حَقّا لَتَجِدَنَّ لَكَ علَيَّ هَوانا ، وَ لَتَخِفَّنَّ عِندي مِيزانا ، فلا تَستَهِنْ بحَقِّ ربِّكَ ، و لا تُصلِحْ دُنياكَ بِمَحقِ دِينِكَ ، فتَكونَ مِن الأخسَرينَ أعمالاً .
ألاَ و إنّ حَقَّ مَن قِبَلَكَ و قِبَلَنا مِن المُسلِمينَ في قِسمَةِ هذا الفَيءِ سَواءٌ : يَرِدونَ عِندي علَيهِ ، و يَصدُرونَ عَنهُ . ۳

4167

نهى شدن حكمرانان از بخشش اموال مسلمانان

۲۲۷۹۲.امام على عليه السلام :بخشش كردن حكمرانان از اموال عمومى مسلمانان، ستم و خيانت است.

۲۲۷۹۳.امام على عليه السلامـ در نامه اى به مصقلة بن هبيره شيبانى، كارگزار حضرت در اردشير خُرّه ـنوشت : درباره تو گزارشى به من رسيده است كه اگر براستى چنين كارى كرده باشى، خشم خدايت را برانگيخته اى و از امام خود نافرمانى كرده اى. [شنيده ام ]تو اموال عمومى مسلمانان را كه با نيروى نيزه ها و اسبان خود به دست آورده اند و خون هايشان بر سر آن ريخته شده است، ميان اعراب طايفه ات، كه دور تو را گرفته اند ، تقسيم كرده اى. سوگند به آن خدايى كه دانه را شكافت و انسان را آفريد، اگر چنين چيزى درست باشد، بى گمان خودت را نزد من خوار و خفيف كرده اى و از ارزش خود پيش من كاسته اى. پس، حق پروردگارت را خوار و سبك مشمار و دنياى خود را با نابود كردن دينت آباد مگردان كه در اين صورت از شمار زيان كارترينان خواهى بود.
بدان كه مسلمانانى كه نزد تو هستند و مسلمانانى كه اين جا پيش ما مى باشند، در اين اموال عمومى سهمى يكسان دارند. همه آنان براى گرفتن سهم خود از بيت المال پيش من مى آيند و همگى با سهم يكسان از پيش من مى روند.

1.. غرر الحكم : ۴۷۲۵.

2.اعتام الشيء : إذا اختاره؛ وعيمة الشيء: خياره (النهاية : ۳/۳۳۱) .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۴۳.


ميزان الحكمه ج 13
538

۲۲۷۸۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :مَن تَولّى أمرا مِن اُمورِ النّاسِ ، فعَدَلَ ، و فَتَحَ بابَهُ ، و رَفَعَ سِترَهُ ، و نَظَرَ في اُمورِ النّاسِ ، كانَ حَقّا علَى اللّهِ أن يُؤمِنَ رَوعَتَهُ يَومَ القِيامَةِ و يُدخِلَهُ الجَنَّةَ . ۱

۲۲۷۹۰.عنه عليه السلام :أيُّما مُؤمنٍ كانَ بَينَهُ و بَينَ مُؤمنٍ حِجابٌ ، ضَرَبَ اللّهُ بَينَهُ و بَينَ الجَنَّةِ سَبعينَ ألفَ سُورٍ ، ما بَينَ السُّورِ إلَى السُّور مَسِيرَةُ ألفِ عامٍ . ۲

(انظر) عنوان 132 «الحاجة».

4166

وُجوبُ تَفَقُّدِ أمرِ الخَراجِ

۲۲۷۹۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ مِن كِتابِهِ للأشتَرِ لَمّا وَلاّهُ مِصرَ ـ: و تَفَقَّدْ أمرَ الخَراجِ بِما يُصلِحُ أهلَهُ؛ فإنَّ في صَلاحِهِ و صَلاحِهِم صَلاحا لِمَن سِواهُم ، و لا صَلاحَ لِمَن سِواهُم إلاّ بِهِم ؛ لأنَّ النّاسَ كُلَّهُم عِيالٌ علَى الخَراجِ و أهلِهِ .
و لْيَكُن نَظَرُكَ في عِمارَةِ الأرضِ أبلَغَ مِن نَظَرِكَ في استِجلابِ الخَراجِ ؛ لأنَّ ذلكَ لا يُدرَكُ إلاّ بِالعِمارَةِ ، و مَن طَلَبَ الخَراجَ بغَيرِ عِمارَةٍ أخرَبَ البِلادَ ، و أهلَكَ العِبادَ ، و لَم يَستَقِمْ أمرُهُ إلاّ قَليلاً ......... و إنّما يُؤتى خَرابُ الأرضِ مِن إعوازِ ۳ أهلِها ، و إنّما يُعْوِزُ أهلُها لإشرافِ أنفُسِ الوُلاةِ علَى الجَمعِ ، و سُوءِ ظَنِّهِم بِالبَقاءِ ، و قِلَّةِ انتِفاعِهِم بِالعِبَرِ . ۴

۲۲۷۸۹.امام صادق عليه السلام :هر كه عهده دار امرى از امور مردم شود و عدالت پيشه كند و دَرِ خود را [به روى مردم ]باز گذارد و پرده اش را كنار زند و به كارهاى مردم رسيدگى نمايد، بر خداست كه در روز قيامت او را از ترس و هراس ايمن گرداند و به بهشتش برد.

۲۲۷۹۰.امام صادق عليه السلام :هر مؤمنى كه ميان او و مؤمنى ديگر حجابى باشد، خداوند ميان او و بهشت هفتاد هزار ديوار بزند كه فاصله ميان هر ديوار [به اندازه] هزار سال راه باشد.

4166

لزوم رسيدگى به كار خراج

۲۲۷۹۱.امام على عليه السلامـ در فرمان استاندارى مصر به مالك اشتر ـنوشت : و در كار خراج به گونه اى كه باعث اصلاح خراج گزاران باشد رسيدگى كن؛ زيرا اصلاح امر خراج و خراج گزاران باعث اصلاح ديگران مى شود و امور ديگران جز با سامان يافتن امور خراج گزاران سامان نمى گيرد؛ زيرا همه مردم جيره خوار خراج و خراج گزارانند.
بايد به آبادانى زمين بيشتر بينديشى تا به گرفتن خراج؛ چرا كه خراج جز با وجود آبادانى به دست نمى آيد و هر كس خراج را بدون آبادانى بطلبد، كشور را به ويرانى و بندگان را به نابودى كشاند و فرمانرواييش جز اندكى نپايد ......... . ويرانى هر سرزمينى در حقيقت ناشى از فقر و تنگدستى مردم آن است و مردم نيز زمانى به فقر و تنگدستى دچار مى شوند كه حكمرانان دل به مال اندوزى سپارند و به پايدارى حكومت خود بد بين شوند و از عبرت ها كمتر پند گيرند.

1.. تنبيه الخواطر : ۲/۱۶۵.

2.تنبيه الخواطر : ۲/۱۶۳.

3.الإعواز : الفقر (مجمع البحرين : ۲/۱۲۹۳) .

4.نهج البلاغة : الكتاب ۵۳.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 13
    سایر پدیدآورندگان :
    شيخي، حميد رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 387326
صفحه از 608
پرینت  ارسال به