11
مجله محدث شماره یازدهم


table






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>



پايان نامه‌هاى روايي
(تازه‌هاى پايان نامه‌هاى حديثى)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table1">



style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">

پيش فرض
هاى فهم احاديث اعتقادى  با تأكيد بر علم، عقل، استدلال و قلب،
باور، تقليد در اصول دين


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">

راهنماى
استفاده از "الذريعه" در تحقيقات حديثى


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">

آسيب
شناسى دينى و ديندارى و تربيت دينى در "نهج البلاغه
"


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">

بررسى
ويژگى هاى مديران فرهنگى از ديدگاه امام على(ع)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table2">






«
پیش‌فرض‌های
فهم احادیث اعتقادی با تأکید بر علم، عقل، استدلا
ل
و قلب، باور، تقلید در اصول دین»،



روح الله نادعلی، کارشناسی ارشد علوم حدیث، دانشکده علوم حدیث شهر ری،
استاد راهنما: احمد عابدی، استاد مشاور: فتح الله نجارزادگان، 1386،
146 ص.




تبیین این مسئله که بدون آگاهی از مبانی معرفتی نمی‌توان به فهم صحیح
روایات اعتقادی دست یافت و به تبع آن نظام صحیحی در اعتقادات اسلامی
ارائه کرد، بررسی این که آیا اسلام خود ارائه دهنده یک نظام معرفتی است
یا نه؟ استخراج و تبیین راه‌های معتبر شناخت از نگاه روایات و فرآیند
شناخت و تأثیر آن بر هر یک از این راه‌ها و نیز عوامل مثبت و منفی
تأثیرگذار بر شناخت از نگاه روایات، بررسی تأثیری که نظام معرفت‌شناسی
اسلام بر شیوه بیان معصومان(ع) نهاده است، و دست‌یابی به توقّع شارع از
مخاطبان در مواجهه ایشان با اعتقادات و مقایسه آن با مواضعی که در این
زمینه از سوی دانشمندان دینی اتخاذ شده است، اهداف نگارنده در این
پژوهش را تشکیل می‌دهد. وی برای تبیین مراد خود با محور قرار دادن آثار
رسیده از معصومان(ع)، بخشی از فرایند فهم احادیث اعتقادی را تحت عنوان
«پیش‌‌فرض‌های فهم» مورد بررسی قرار داده، که نخست مفهوم و حدّ و مرز
آن را روشن نموده و سپس در سه بخش این فرایند را توضیح داده است.




از نگاه روایات، عقل یکی از راه‌های تحصیل علم به شمار می‌رود که یکی
دیگر از مبانی و پیش‌فرض‌های فهم احادیث اعتقادی، شناخت عقل و نقش آن
در اعتقاد است؛ بنابراین در بخش دیگر این پژوهش، در باب عقل از دیدگاه
احادیث بحث شده و در بخش آخر، جایگاه قلب را در فهم احادیث اعتقادی به
عنوان پیش‌فرض سوم مورد بررسی قرار داده است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table3">






«راهنمای استفاده از "الذریعه"



در تحقیقات حدیثی»،



سعید زمانی، کارشناسی ارشد علوم حدیث، دانشکده علوم حدیث شهر ری، استاد
راهنما: محمدکاظم رحمان ستایش، استاد مشاور: محمدعلی مهدوی راد، 1386،
493 ص.




هدف نگارنده این پژوهش، راه‌نمایی در بهره‌گیری بهتر و آسان‌تر از کتاب
«الذریعة» در تحقیقات حدیثی است و برای این منظور، پاسخگوی چند پرسش
است: آقا بزرگ(ره) معرفی منبع حدیثی را بر چه پایه‌ها و محورهایی
استوار نموده است؟ آیا گزارش‌های این کتاب در مورد منابع حدیثی، برای
محققان حدیث‌پژوه در شناسایی آنها بسنده است؟ با توجه به این که آقا
بزرگ(ره) در بسیاری از موارد بر موضوع تصنیف گزارش شده تصریح ندارد،
آیا می‌توان تمام منابع حدیثی معرفی شده در این کتاب را از تصانیف یا
موضوعات دیگر تشخیص داد؟ در تدوین فهرست موضوعی منابع حدیثی «الذریعه»
به نحوی که بیشترین بهره‌رسانی را به محققان داشته باشد با چه شیوه و
ساختاری می‌توان به نتیجه رسید؟




وی در تحقیق خود بر آنست که با بررسی کمّی و کیفی کار ایشان در این
حوزه، میزان شمول و دقت آن را مشخص و عینی نماید تا معلوم گردد که این
کتاب تا چه اندازه می‌تواند برآورنده نیازهای محققان حدیث‌پژوه در
شناخت منابع حدیثی و اطمینان‌بخش آنان باشد.




به علاوه، نویسنده فهرستی از منابع حدیثی معرفی شده در این کتاب را بر
اساس موضوع و به ترتیب تاریخ تدوین آنها ارائه نموده تا ضمن راه‌نمایی
به جایگاه تک تک منابع حدیثی معرفی شده در «الذریعه»، سیر تطور تألیفات
حدیثی شیعه را نیز بازگو نماید.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table4">






«آسیب‌شناسی دین و دینداری و تربیت دینی در
"نهج‌البل
اغه"»،


رضا علی حسنودیان، کارشناسی ارشد علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه
علامه طباطبایی، استاد راهنما: محمد حسن آموزگار، استاد مشاور: سعید
بهشتی، 1385، 211 ص.




این پژوهش درصدد پاسخگویی به چند سؤال با محوریت «نهج‌البلاغه» و تأکید
بر دیدگاه‌های امیرمؤمنان است: مفهوم آسیب‌شناسی دین و دینداری و تربیت
دینی چیست؟ آیا آسیب به حقیقت دین برمی‌گردد یا به شیوه دینداری و نوع
معرفت دینی و برداشت انسان‌ها از مفاهیم و آموزه‌های دینی؟ آسیب به
دینداری چه وجوه و مراتبی دارد؟ آیا این امور در «نهج‌البلاغه» مطرح
گردیده است؟




از جمله اهداف مهم و کاربردی نگارنده در این پژوهش، روشن‌سازی عوامل
آسیب‌زننده به دین و دینداری و تربیت دینی برای تمامی افراد و
سازمان‌های دست‌اندرکار تربیت دینی جامعه مانند والدین، معلمان،
مشاوران، مربیان تربیتی و سازمان‌های تبلیغاتی است.




ماحصل و خلاصه آنچه در این تحقیق آمده به طور خلاصه بدین شرح است که
آسیب به دین‌ دارای وجوه و مراتب مختلف و شدت و ضعف است که شامل مراتبی
همچون عدم فهم عمیق دین، ضعیف شدن باورهای دینی و رفتارهای مرتبط،
بی‌اعتقادی و بی‌ایمانی و یا گزینشی عمل کردن نسبت به دستورات دینی
است. از نظر حضرت علی(ع) بزرگ‌ترین مصیبت‌ها آسیب به دین بوده،  سلامت
دین و دینداری، اساسی‌ترین وجه حیات آدمی است؛ لذا در بیانات آن حضرت،
رویکرد به آسیب‌شناسی دین به طور جدی مطرح شده است.




از دیدگاه امام علی(ع) عوامل آسیب‌رسان به دین و دینداری، هم درون دینی
هستند و هم برون‌دینی، که از مهم‌ترین آنها این موارد است: اکراه و
اجبار در دین، بد فهمیدن دین، تحریف مفاهیم دینی، ایجاد تکلف در دین و
دینداری، موانع سیاسی و اجتماعی در مسیر تربیتی دینی و... .


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>






 «بر
رسی
ویژگی‌های مدیران فرهنگی از دیدگاه



امام علی(ع)»،



غلامعلی فلاح، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه علامه
طباطبایی، استاد راهنما: فرامرز سهرابی، استاد مشاور: مرتضی امین‌فر،
1382، 174 ص.




سعی نگارنده در این پژوهش، بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگی‌های مثبت
مدیران فرهنگی با استفاده از افکار و اندیشه‌های حضرت علی(ع) و با
استناد به خطبه‌ها، نامه‌ها، نصایح و احادیث به جا مانده از آن حضرت
است، و هدف عبارتست از درک این مطلب که معیارهای کلّی برای انتخاب
مدیران فرهنگی از دیدگاه امام علی(ع) کدامند؟ آیا در مکتب امام(ع)
مبانی، اصول و مفاهیم قابل قبولی برای اثبات نظریه‌ای مستقل تحت عنوان
اصول مدیریت فرهنگی از دیدگاه حضرت علی(ع) وجود دارد؟ آیا بین نظرات آن
حضرت در این مورد و نظرات جدید علمی، همخوانی وجود دارد؟




در فصل اول تحقیق، نگارنده پس از ارائه مقدمه‌ای در مورد مدیریت از
دیدگاه اسلام و نظریات مدیریتی امام علی(ع) به بیان مسئله، اهمیت و
ضرورت تحقیق، هدف تحقیق و سؤال‌های تحقیق پرداخته است.




در فصل دوم، ابتدا زندگی‌نامه حضرت علی(ع) را به طور مختصر بیان نموده،
و سپس دیدگاه برخی از دوستان و دشمنان آن حضرت و غیر مسلمانان را در
مورد علی(ع) بیان کرده است.




در فصل سوم، روش تحقیق و شیوه گردآوری اطلاعات در خصوص موضوع را مورد
بررسی قرار داده است.




در فصل چهارم به عنوان یافته‌های تحقیق و تجزیه و تحلیل آنها، نظریات و
دیدگاه‌های حضرت علی(ع) را در مورد چندین موضوع به بحث گذاشته که
عبارتست از: معیارهای کلّی جهت انتخاب مدیران فرهنگی، اصول مدیریت
فرهنگی، ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی مدیران فرهنگی.



مجله محدث شماره یازدهم
10


table






style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#dae6e7>




style="BORDER-RIGHT: 1px solid; BORDER-TOP: 1px solid; BORDER-LEFT: 1px solid; BORDER-BOTTOM: 1px solid"
borderColor=#aaaaaa
background=/uploads/IMAGES/mohaddeth/te.jpg>



كتاب نامه روايي
(تازه‌هاى كتاب خانه تخصصى حديث)


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table1">



style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">


تاريخ حديث شيعه


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">


الوضع فى الحديث؛ تعريفه، أسبابه، نتائجه، طريقة
التخلّص منه


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">


علموا أولادكم آداب وسنن أهل البيـت(ع)


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">


جهود اهل البيت(ع) فى الحاظ على السنة الشريفة


style="MARGIN-LEFT: 10px; MARGIN-RIGHT: 10px; text-align:justify; text-justify:kashida; line-height:25px; margin-top:0; margin-bottom:8px">


صحيفه سجاديه


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table2">






«تاریخ حدیث شیعه (تا قرن پنجم هجری)»،
دکتر نهله غروی نائینی، قم: انتشارات شیعه‌شناسی، 1386، 440 ص.




هدف از نگارش این کتاب، ارائه اطلاعات و گزارش در امر تدوین و کتابت
حدیث معصومان(ع) در سیر تاریخی حدیث شیعه است، در این نوشتار به گزارش
تاریخی و شرایط سیاسی چندان پرداخته نشده است، بلکه بیشتر در صدد گزارش
از امر کتابت در مقاطع گوناگون تاریخ اسلام بوده و فقط توضیحاتی درباره
زندگانی علمی ائمه اطهار(ع)، شرایط زمانی، نحوه ارتباط آن بزرگواران با
شیعیان، برقراری کلاس‌های درس، مجالس مناظره و به طور کلی، نمونه‌هایی
از فعالیت‌های علمی و فرهنگی ائمه اطهار(ع) و اصحاب و شاگردانشان را
ارائه نموده است.




سامانه این کتاب از یازده فصل تشکیل یافته که با بحث از جایگاه اهل
بیت(ع) و احادیث آنها به ترتیب با بررسی کتابت حدیث در عهد رسول خدا(ص)
شروع نموده و آن را به ظهور جوامع حدیثی در عصر غیبت کبری خاتمه
می‌دهد. بحث‌هایی چون اهتمام ائمه(ع) به حفظ حدیث و سنّت، راه‌کارهای
علمای شیعه در تهذیب احادیث، تعریف «اصل» و فرق آن با «کتاب»، زمان
تألیف اصول اربع‌مئه و معرفی مجموعه‌های حدیثی شیعه از بحث‌هایی است که
در آخرین فصل کتاب مطرح شده است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table3">






«الوضع فی الحدیث؛ تعریفه، أسبابه، نتائجه،
طریقة التخلّص منه»،
سید عبد الماجد
الغوری، دمشق: دار ابن کثیر، 1428 ق، 96 ص.



موضوع
بررسی شده در این اثر، تحقیق در یکی از شاخه‌های علوم حدیث در احادیث
نقل شده از رسول گرامی اسلام(ص) یعنی احادیث ضعیف و مجهول است.




به لحاظ شیوع و استفاده از این نوع احادیث در تألیفات و

مواعظ و
خطابه‌ها و خطر نفوذ دشمنان اسلام و ضربه زدن آنان به دین و شریعت،
شناخت و بررسی و جداسازی این گونه احادیث از احادیث صحیح و بدون ضرر،
کاری بس دشوار است که توسط علمای علم حدیث و حدیث‌شناسان و دانشمندان
رجال، امکان‌پذیر است.




نگارنده در اثر خود به این مهم پرداخته و ضمن تبیین حکم این احادیث و
تعیین ضوابط و قواعدی برای شناخت آن، به معرفی بعضی از وضاعان و مصادر
و تألیفات آنان پرداخته و خصوصیت‌های هر یک از آنها را بیان نموده است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table4">






«علموا أولادکم آداب وسنن أهل البیت(ع)»،
محسن عقیل، بیروت: دار المحجة البیضاء، 1427 ق، 831 ص.




مطالب موجود در این مجموعه عبارت از احادیثی است که از پیامبر اکرم(ص)
و ائمه معصومان(ع) در باب آداب و سنن و روش‌های بهره‌گیری از سیره آن
بزرگواران موجود است. این احادیث که از مصادر شیعی استخراج شده و در 31
باب ارائه شده است در هر باب با شماره‌هایی شروع و ختم شد
ه که قریب به
بیش از 2 هزار حدیث می‌شود.




شیوه کار مؤلف به این صورت است که احادیث مربوط به هر باب را به ترتیب
ذکر نموده و ضمن درج آدرس و مستندسازی آن در پاورقی و توضیح مفردات و
لغات مشکل آن، خواص طبی و نکات اخلاقی آن روایت را به طور مفصل توضیح
داده که در مجموع می‌توان گفت این کتاب علاوه بر جنبه حدیثی، تألیفی
اخلاقی ـ طبی است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1 id="table5">





«جهود اهل البیت(ع) فی الحِفاظ علی السنة
الشریفة»،
علی حسن مطهر الهاشمی، قم:
المجمع العالمی لأهل البیت(ع)، 1428 ق، 87 ص.




این کتاب، مختصری است درباره مواظبتِ اهل بیت(ع) بر سنّت و حفظ آن از
خدشه و تخریب و ورود کذب و خطا در روایات.




مؤلف، نخست جایگاه حدیث را در شریعت توضیح داده و سپس مواردی را که از
اهل بیت(ع) برای حفظ این جایگاه تلاش نموده‌اند بیان کرده است؛ از جمله
این موارد: تشویق آن بزرگواران به حفظ و نقل و تدوین حدیث، ممارست و
دقت در نقل حدیث از معصوم(ع).




وی در پایان به طور خلاصه قواعدی را ذکر کرده که اهل بیت(ع) آن را برای
رسیدن به علم صدور حدیث یا عدم صدورش وضع کرده‌اند و این که آیا این
حدیث به اراده جدّیه صادر شده یا از باب تقیه بوده است.


style="MARGIN-TOP: 0px; MARGIN-BOTTOM: 0px; LINE-HEIGHT: 15px"> 


cellPadding=0 width="100%" border=1>






 
«صحیفه
سجادیه» (ترجمه و لغت‌نامه)،
به اهتمام
سید احمد سجادی، تهران: پیام عترت، 1386، 384 ص.




این کتاب ـ که برای آشنایی نسل جوان با کلمات «صحیفه سجادیه» تدوین شده
ـ کوششی است در جهت وضوح و تبیین مفاهیم ادعیه گران‌مایه حضرت امام
سجاد(ع).




در این اثر، ضمن ترجمه کامل هر دعا، در کنار متن عربی، معانی لغات، در
پاورقی، به فارسی برگردانده شده است.




روش کار مؤلف، برای پی بردن به معانی کلمات، در گام نخست، رجوع به
شرح‌هایی از «صحیفه»، مانند «لوامع الانوار العرشیه» و «في رحاب
الصحیفة السجادیه» بوده و سپس فرهنگواره‌هایی که در جهت ترجمه لغات
صحیفه، نگاشته شده؛ مانند «حل لغات الصحیفة السّجادیّه»، «فرهنگ‌ صحیفه
سجادیه»، «لغت‌نامه صحیفه سجادیه»، مرجع وی بوده است. با وجود این،
کلماتی یافت شده که معانی آنها در این منابع، نبوده و مؤلف برای تبیین
آنها، از معاجم لغت بسیاری، چون «تاج العروس»، «لسان العرب»، «المصباح
المنیر»، «مفردات الفاظ القرآن»، «تهذیب اللغة» بهره جسته است.




وی در برگردان این معانی به فارسی، از «فرهنگ بزرگ سخن» و «برهان قاطع»
استفاده کرده است.




گفتنی است آغاز این کتاب، اسناد «صحیفه سجادیه» است.


  • نام منبع :
    مجله محدث شماره یازدهم
    تاريخ انتشار :
    مهر 1386
تعداد بازدید : 14984
صفحه از 14
پرینت  ارسال به