مجمع البحرين في مناقب السبطين - صفحه 257

الوسائل» به تصريح خود و براساس بررسى ما از آن نقل روايت نموده است كه در پاورقى اين كتاب، خواهد آمد .
با آنكه علاّمه مجلسى رحمه اللهدر فهرست منابع «بحارالأنوار»، ذكرى از «مجمع البحرين» سيد ولى حسينى به ميان نياورده؛ امّا در مواردى بدون ذكر كتاب و يا نام مؤلف آن، رواياتى را آورده كه در جايى جز «مجمع البحرين» نيافتيم . علاّمه مجلسى در آغاز اين روايات، به ذكر جمله «رأينا في بعض مؤلّفات أصحابنا» بسنده مى كند كه دليل اين عدم تصريح، شايد حجاب معاصر بودن سيد ولى و يا عدم اعتبار لازم كتاب او در نزد ايشان و يا به دليل عدم شناخت كافى او و يا اسباب ديگرى باشد. به موارد اين روايات در پاورقى اشاره خواهد شد.
شيوه تحقيق
تصحيح اين اثر، تنها براساس نسخه شماره 614 نسخه هاى خطّى كتابخانه مركزى دانشگاه تهران صورت پذيرفته است؛ امّا اين قلّت نسخه را روايى بودن اثر، تا حدّ زيادى جبران نموده است. حتّى بيانات مؤلف نيز در مصادر، مورد جستجو قرار گرفته و در مواردى مصدرى برايش يافته شده است .
اكثر روايات كتاب را در منابع حديثى يافته ايم؛ امّا بعضى از آنها را پيدا نكرده ايم؛ گرچه كاوش خويش را در حد استقصاى تام نمى دانيم .
يكى از خصوصيّات اين نسخه، اختلاف نسبتا زيادى است كه با مصادر ذكر شده در پاورقى ها دارد كه براى شناخت كتاب و نويسنده و كيفيت نقلها لازم بود تمام اين موارد را ذكر نماييم و

صفحه از 435