هدية الخير (بخش دوم) - صفحه 235

تخويف منجوسان ۱ مساوى تحيّر فرمود كه «إنّ الّذين يستكبرون عن عبادتي سيدخلون جهنّم داخرين »۲ يعنى به درستى كه آن كسانى را كه از غايت نجاست نخوت و تكبّر و كثرت خباثت ۳ خيلا و تجبّر ، اطاعت و فرمان بردارى حضرت ما نمى كنند ۴ و شرايط بندگى به جاى نمى آورند و از امتثال امر ما عار مى دارند و رسولان ما را خوار مى پندارند ، زود باشد كه به خوارى تمام در قعر جهنّم اندازيم و رقاب آن مخذولان را به سلاسل آلام نيرانى ، مقيّد سازيم .

نظم

كبر چون در نفس كس راسخ شوددفتر ابليس را ناسخ شود۵
در خبر است كه نوح پيغمبر عليه السلام را نام بشكر بود . از بسيارى گريه كه كرده بود بر گناه خويش ، او را حضرت حق نوح خواند ۶ و گناه او آن بود كه روزى بر رهگذرى مى گذشت ، سگى ديد بر سر راه . به خاطرش گذشت كه عجب قبيح است . حضرت اللّه تعالى ۷ وحى فرستاد بدو كه : «اى نوح! نيكو بنگر كه آيا تو بهترى از وى؟!» ۸ از اين خجالت ، بسيار نوحه مى كرد .
و نظير آن ۹ منقول است كه حضرت عزّت به حضرت موسى عليه السلام فرمود كه : «در مخلوقات ما نظر كن و ببين تا كدام از تو فرودتراند و به ۱۰ حضرت ما بياور» . موسى عليه السلامدر خلايق نظر مى فرمود و هر يك را بر خود ترجيح مى نهاد . تا آن كه به سگى كركن رسيد و ريسمانى در گردن او كرد و مى كشيد و مى برد تا به محل خطاب ، عرض كند . ناگاه در ميان راه چيزى به خاطرش رسيد از فضايل كلب و او را نيز گذاشت و آمد . چون به نزديك رسيد خطاب در رسيد كه: به عزّت پروردگارى ما كه اگر كلب را

1.ف: منحوسان.

2.سوره غافر ، آيه ۶۰ .

3.م: خبايث .

4.ف: نمى كند .

5.ف: بود.

6.ف: + كه از نوحه مشتق است .

7.ف: ـ تعالى .

8.ف: او .

9.ف: اين .

10.ف: از تو فروتر به .

صفحه از 337