دشمن دارد» . و فرمود بعد از اين كه : «هركه از اين جمله استنكاف كند و اعراض نمايد ، آن كس از مسلمانى هيچ ۱ نصيب ۲ ندارد» . و اين حقوق اهل اسلام است و امّا اهل ذمّت ۳ را گفته اند كه آنچه در عهدنامه ايشان مثبت باشد و بر آن نهج عمل نمايند ، اهل اسلام نيز از حكّام و غيرهم ، از مضمون آن امور ، عدول نجويند .
الحديث السّادس عشر
۰.قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: ۴ يقول اللّه عز و جل : «يا ابن آدم ، إنّك ما دعوتني و رجوتني غفرتُ لك على ما كان فيك و لا اُبالي . يا ابن آدم ، لو بلغتْ ذنوبُك عنان السّماء ثمّ استغفرتَني غفرت لك و لا اُبالي . يا ابن آدم ، إنّك لو أتيتني بقراب الأرض خطايا ثمّ لقيتني لا تشرك بي شيئا لأتيتك بقرابها مغفرةً» . ۵
عَنان به فتح عين ، سحاب را گويند و قيل: ما عنّ لك أي ظهر ۶ و ۷ مقصود اشارتى است به كثرت . و قراب به ضمّ قاف و كسر ، ما يقارب ملأها را گويند و اشهر ضمّ است .
بيان: شاه بارگاه صبورى ، ماه خلوتگاه «أوّلُ ما خلق اللّه نوري» ۸ تاج الائمة و سراج الاُمه ـ عليه الصلاة والسّلام ـ تنبيه مى فرمايد عباد را از خطاب ربّ الارباب ۹ و بشارت دادن حضرت كريم وهّاب و رحيم توّاب ، بندگان را از سعت درياى مغفرت و غلبه ۱۰ رحمت خويش كما كتب في كتابه الّذي عنده فوق عرشه: «إنّ رحمتي غلبتْ ۱۱ غضبي» ۱۲ چنانچه از فحواى اين حديث قدسى ، اين خطاب ، مستنبط مى گردد كه: اى بنى آدم! ۱۳ عنايت ما درباره بنده هاى خويش چنان است كه هر كه حضرت پادشاهى ما
1.ف: ـ هيچ .
2.ف: نصيبى .
3.. ف: + كه .
4.م: صلى اللّه عليه وسلم .
5.سنن الترمذي ، ج ۵ ، ص ۲۰۸ .
6.م: طهر .
7.ف: ـ و .
8.عوالي اللئالي ، ج ۴ ، ص ۹۹ ؛ بحار الأنوار ، ج ۱۵ ، ص ۲۴ .
9.ف: ـ ربّ الارباب .
10.ف: عليه .
11.. م: غلب .
12.صحيح البخاري ، ج ۴ ، ص ۷۳.
13.ف: اى آدم .