هدية الخير (بخش دوم) - صفحه 295

تنزيل فرقانى كه «و كذلك نُري إبراهيمَ ملكوتَ السموات والأرض وليكونَ من الموقنين۱»۲ مبنى از اين مقاصد است .

نظم

حقّا كه به هر دو كون اميرىگر پيشتر۳از اجل بميرى
مردان كه ره خدا سپردنددر عالم زندگى بمردند
و بدان كه اهل توفيق ، چنان تحقيق كرده اند كه عالم مثال كه برزخ است ميان عالم غيب و شهادت ، دو است: ۴
يكى را برزخ اولى گويند كه ميان ارواح مجرده و اجسام ، واقع است و صور عالم ظاهر و مكنونات دنيا جمله در اين برزخ بود و از اين جا به عالم شهادت تواند آمدن و اهل حال بدين عالم مثال رجوع نمايند و بر مغيبات به تأييد اللّه اطّلاع يابند و از وقوع حالات خبر دهند و مطالعه احوال اهل ۵ كمال اين جا كنند .
و دوم ۶ را برزخ اخرى گويند كه ارواح ، بعدالحيات بدان جا روند . و ۷ صور جميع اعمال و اخلاق كه در نشئه دنيا مكتسب شده باشد ، در اين برزخ باشد ۸ و آن صور به شهادت باز نيايند ۹ و دقايق اين حقايق ، بسيار است و اطلاع از وجه سماع بر آن دشوار است ۱۰ و هركه را درد تحقيق اين اسرار است ، علاج او ديدن اطوار است .

نظم

آنچه بيند قدم به يك دم حالننويسد قلم به پنجه سال
عارفان ديده را قدم كردندپس زبان را از آن قلم كردند
اى سعادتمند! اكتساب كمالات و فوز به درجه ارباب كرامات كه نتيجه هبوب

1.م : (ناخوانا) . ف : المؤمنين .

2.سوره انعام ، آيه ۷۵ .

3.ف: بيشتر .

4.ف: ـ دو است .

5.ف: ـ اهل .

6.ف: دويم .

7.ف: ـ و .

8.م: باشند .

9.ف: بازنيابند .

10.ف: ـ است .

صفحه از 337