هدية الخير (بخش دوم) - صفحه 310

كنند ، لختى بر آتش نيز افكنند و معتقد ايشان آن است كه حيات ، تابع نار است . پس توجّه تام به جانب متبوع ۱ و ضبط و تحريك او مفيد مزيد حيات بود و به تسخير او قواى نارى مسخّر گردد . و ايشان به قِدم اصول عناصر و افلاك قايل اند و تسخير جنّ ۲ و شياطين را ۳ به وسيله اين افعال ، طالب «اُولئك أصحاب النّار هم فيها خالدون » .۴

نظم

مشو محبوس اركان و طبايعبرون آى و نظر كن در صنايع
و جمعى ديگر كه سفليّات را معلول علوّيات مى دانند و احوالى كه در اين عالم عناصر واقع است ، اتفاقا با ۵ اوضاع سماوى ، جمله را از اثر آن اوضاع مى شناسند ، افلاك و كواكب را پرستند و تولّى به انوار آنها نمايند و همه را به قدم معتقد باشند و عدمشان را به لزوم خلأ ، منع كنند و آتش شوق ترصّد اوضاع ، پيوسته در دل افروخته اند و ديده از ملاحظه غير ظاهر دوخته ؛ «يعلمون ظاهرا من الحياة الدّنيا و هم عن الآخرة هم غافلون »۶ و افعال بعضى از اينها در عبادت آن است كه از حين طلوع بعضى كواكب تا غروب آن ، ۷ نظر از نور او دور نسازند و ادعيه ۸ خوانند و طلب حاجات كنند و فوايد يابند .
و بعضى ديگر چون مبدأ آثار كليه عظيمه ، هشتاد و چهار دور را دانند كه از صاحبيّت هر يك از كواكب سبعه مر دوازده برج را لازم آمده ، بنا بر اين هشتاد و چهار صورت سازند مناسب طبع كواكب و صور بروج ، به وجهى كه خود تعيين آن معنى نموده اند . چنان كه به جهت دور اول كه حمل و زحل است و او را اعظم ادوار اعتبار كرده اند ، قوچى سازند از سرب ؛ چه صورت حمَل ، قوچ بود و سرب به زحل

1.ف: ـ را .

2.ف: مبتدع .

3.م: حسن .

4.سوره بقره ، آيه ۳۹ ، ۲۱۷ ، ۲۵۷ ؛ سوره آل عمران ، آيه ۱۱۶ ؛ سوره اعراف ، آيه ۳۶ ؛ سوره يونس ، آيه ۲۷ ؛ سوره رعد ، آيه ۵ ، سوره مجادله ، آيه ۱۷ .

5.ف: به .

6.سوره روم ، آيه ۷ .

7.م ، ف : آن غروب . متن ، تصحيح قياسى است .

8.ف: و اوراد .

صفحه از 337