هدية الخير (بخش دوم) - صفحه 318

على محمّدٍ و هو الحقُّ مِن ربّهم كفَّر عنهم سيّئاتِهم و أصلحَ بالَهم » 1 مؤكَّد و مؤيَّد 2 است . پس بلاشبهه ، بجز اين طريق 3 مسلوك داشتن و يا ديگرى را وسيله انگاشتن ، تخم وبال 4 در اراضى مآل خود كاشتن و خاك در ديده بخت خود ، انباشتن است .

نظم

گمان مبر كه بجز پيروى حضرت اوبه منزلى برسى يا رهى برى به مراد
كه ختم گشت بر او كار جلمه دين هانظام يافت از او هم معاش خلق و معاد
اى سعادتمند! چون از مضمون ميمون حديث ۵ حضرت رسالت پناهى عليه السلا ۶ و كلام واجب الاكرام الهى عز و جل ۷ واضح گشت كه فوز به جميع سعادات و جمله كمالات ، در ايمان كامل مندرج و آن در متابعت آن حضرت ، مندمج است و شك نيست كه هرچند قواعد اتّباع ، محكم تر و بناى انقياد و اطاعت ، بر اصل تر ، روابط نيل اسباب مرادات اخروى و سلطنت مملكت معنوى ، ميسّر و ۸ مهيّاتر ۹ و صاحب آن ، به دولت قرب حضرت احديّت و عنايت بى نهايت جناب صمديّت ، نزديك تر و هرچند آن قواعد و بنا سست تر ، وسايط نيل ، كم تر و صاحب ، دورتر .
پس به يقين ، گوى اين سعادت ، صادقانى ربوده اند كه به مقتضاى «وجاهِدوا في اللّه حق جهاده »۱۰ نفس امّاره را در ميدان غيرت ، پايمان رياضت ساخته اند و سر هوا را بر دار ادب كرده ، عساكر شهوات را به صولت جند محبّت ، شكسته ، چشم شيطان هوس را به تير توحيد ، دوخته ، خس و خاشاك اغراض را بر باد اعراض داده ، آيينه دل را به صيقل صدق زدوده ، روضه روح را به روايح رياحين ارادت و فوايح عبير متابعت ، مروّح گردانيده و دماغ جان را به عطر اطاعت ، معطّر كرده و ديده جنان را به

1.سوره محمّد ، آيه ۲ .

2.ف: مؤيد و موكّد.

3.م: + ديگر .

4.ف: + را .

5.ف: ـ حديث .

6.م ف: ـ عليه السلام .

7.ف: ـ عزّ وجلّ .

8.ف: ـ ميسّر و .

9.ف: بر اصل تر .

10.سوره حج ، آيه ۷۸ .

صفحه از 337