عطوفت و عنايت و مرحمت ، تخبير ۱ مى فرمايد كه ۲«الّذين يذكرون اللّه قياما و قعودا و على جنوبهم و يتفكّرون في خلق السّموات والأرض ربّنا ما خلقتَ هذا باطلاً سبحانك فقِنا عذابَ النّار »۳الآية .
نظم
اين است ره ار تو مى سپارى بسپرور نه مى ريز خاك حسرت بر سر
اى سعادتمند! غايت سعى روندگان سبيل سداد ۴ و پويندگان طريق رشاد ، ۵ وصول است به مقام وحدت و ۶ مشاهده تجلّى ۷ جمال ذات حضرت ؛ زيرا كه ايمان تام را ـ كه مفتاح خزانه نعيم ۸ ابدى و عنايت بى نهايت سرمدى است ـ به حكم كلمه طيّبه «اليقين الإيمان كلّه» ۹ حاصل يقين كامل به وحدانيّت حضرت وحيد مجيد كه حقيقت توحيد ، آن است ، شناخته اند و به يقين دانسته كه اين سعادت ، دست ندهد جز [به] عبور بر صراط اين مقام مذكور ، و زاد اين راه ، ذكر «لا إله إلاّ اللّه » را يافته اند چه طالب وحدت ، تا رفع كثرت نكند ، قطعا به مقصود نرسد و كلمتين «لا إله» قامع اسنان كثرات ۱۰ است از افواه دل و كلمتين «إلاّ اللّه » مصوّر نقش وحدت است بر صفايح ۱۱ خاطر .
و تحصيل مرام به معونت اين ذكر چنان بود كه مؤمن طالب ، بعد از توبه و طهارت ، به عبادت قيام نمايد و بعد از اداى طاعت ، بدين ذكر لسانى به موجب «فاسعَوا إلى ذكر اللّه »۱۲ اشتغال فرمايد ۱۳ و جمله آدابى كه قبل از اين مذكور شده ، مرعى مى دارد تا آن گاه كه آتش محبت و شوق ذاكر به منفخ ۱۴ «لا إله» اشتعال ۱۵ پذيرد و در
1.ف: خبر .
2.ف: ـ كه.
3.سوره آل عمران ، آيه ۱۹۱ .
4.ف: رشاد .
5.. ف: ارشاد .
6.ف: + به .
7.ف: ـ تجلّى .
8.ف: ـ نعيم .
9.گفته ابن مسعود است . نك : صحيح البخاري ، ج ۱ ، ص ۸ ؛ المستدرك على الصحيحين ، ج ۲ ، ص ۴۴۶ .
10.ف: كثرت .
11.. ف: صفحات .
12.سوره جمعه ، آيه ۹ .
13.ف: نمايد .
14.م: منفح .
15.ف: اشتغال.