هدية الخير (بخش دوم) - صفحه 327

خاشاك خواطر و وساوس گيرد و جميع آن را بسوزد و شراره[اى] از آن در مشكات باطن افتد و مصباح فكرت بِدان برافروزد و ديده جانش به كحل الجواهر «إلاّ اللّه » مكحَّل شود و جريده جنانش ، زرافشان عشق دولت گردد . پس به چشم سِرّ ملاحظه انوار ربّانى و اسرار حضرت صمدانى مى كند و به قوّت استضائت ۱ آن انوار ، به جانب سرادقات عالم وحدت مى خرامد و طىّ منازل كثرات مى نمايد و به ادراك هر مرتبه از مراتب قرب ، ازاله شكوك و شبهات مى فرمايد و فريده يقين و ايمان را به حكم «قل انظروا في ملكوت السّموات والأرض »۲ در عمّان عوالم معنى مى طلبد . تا آنگاه كه در لجّى بحر تجلّى ذاتى غرقه گردد و صدف توحيد عيانى ، در دست مراد اوفتد و در اوان اين عيان ، لئالى حقيقت «إليه يصعد الكلم الطّيب »۳ مشاهده ۴ شود و ۵ درر اسرار تعظيم حضرت جبّار ، مر امثال اين اذكار را كه «مَثَلُ كلمةٍ طيّبةٍ كشجرةٍ طيّبة۶أصلُها ثابتٌ و فرعُها في السّماء »۷ مخزون صدور اولى الابصار گردد .
و بيان اين مقاصد مى فرمايد آنچه در آثار وارد است كه ۸ «لا إله إلاّ اللّه يُنبِت الإيمانَ في القلبِ كما يُنبت الماءُ البقلة» يعنى مياه كلمه توحيد لا إله إلاّ اللّه ، گياه ايمان را در اراضى دل چنان ۹ مى روياند كه آب ، ۱۰ نبات بستان را .
و بر اهل صفا و اصحاب تقوا مخفى نيست كه حصول كمال ايمان ، موصل است به رحمت رحمان و عنايت حضرت منّان و سبب نجات بنده است از عذاب نيران و موجب فوز او به نعيم دار الامان و او نتيجه اجراى ۱۱ كلمه «لا إله إلاّ اللّه » است بر زبان با صدق و اخلاص جنان ؛ ۱۲ چنانچه بيان آن كرده آمد . ۱۳ پس بى شك كليد باب سعادت

1.ف: قوّه استضاره .

2.سوره اعراف ، آيه ۱۸۵ .

3.سوره فاطر ، آيه ۱۰ .

4.م: مشاهد .

5.ف: ـ و .

6.ف : ـ طيّبة .

7.سوره ابراهيم ، آيه ۲۴ .

8.ف: ـ كه .

9.ف : در اراضى جنان .

10.م: آبى .

11.م: اجزاى .

12.ف: ـ جنان .

13.ف: چنان بيان كرده اند .

صفحه از 337