الشفا في أخبار آل المصطفي(عليهم السلام) - صفحه 509

في أخبار آل المصطفى) معرفى مى شود .

محمّد رضا تبريزى (مؤلف كتاب)

در باره زيست نامه مؤلف كتاب شفا ، زنده ياد ميرزا جعفر سلطان القرائى مقاله مفصلى در كتاب المحافل خود تنظيم نموده كه مختصرى از آن در اين جا تقديم مى گردد :
محمّدرضا بن عبدالمطّلب تبريزى ۱ از مشاهير علماى قرن دوازدهم هجرى قمرى است و تا اواخر عشر اوّل قرن سيزدهم در قيد حيات بوده است . شرح حال او را ميرزا محمّد حسن زنوزى در رياض الجنّة و شيخ عبدالنّبى قزوينى در تتميم أمل الآمل و عبدالرزّاق بيگ دنبلى در دو كتاب خود كه يكى موسوم به تجربة الأحرار و ديگرى به نام نگارستان دارا است ، به تفصيل و اجمال نوشته اند و در بعضى از تذكره هاى خوش نويسان نيز نام او را در زمره خطّاطان آورده و از مهره اقلام سبعه دانسته اند .
او از شاگردانِ پدرش ملّا عبدالمطّلب و شيخ مهدى فتونى و آقا باقر مازندرانى و آقا محمّد باقر بهبهانى بود و از اين يكى به اخذ اجازه اجتهادى نائل گشته است . ۲ مع هذا ذوق طريقه اخباريان را داشت و به سليقه اين گروه از علماى مذهب تمايل مى نمود . فقيه و محدّث و متكلّم و اديب ماهر و سخنور و شاعر بود . با سه زبان تركى و عربى و

1.عبد المطلب تبريزى از عالمان بوده واز وى اثرى در دعا موسوم به مجمع الدعوات در دست است كه به چاپ رسيده است .

2.صاحب ترجمه از دست كم دو تن اجازه دريافت نموده بدين ترتيب : (۱) إجازه شيخ شرف الدين محمد مكي ، كه در نجف در روز غدير سال ۱۱۷۸، بر اول نسخه اى از كتاب الشفا في أخبار آل المصطفى نوشته است . (۲) إجازه سيد عبد العزيز بن سيد احمد موسوى نجفى كه در نجف در سال ۱۱۷۸، در اول نسخه اى از كتاب الشفا في أخبار آل المصطفى نوشته است . الذريعة ، ج ۶ ، ص ۲۹۰ .

صفحه از 575