الشفا في أخبار آل المصطفي(عليهم السلام) - صفحه 522

بخش (فروع ، اصول وروضه) تأليف نمايد كه فقط به تأليف بخش فروع در نه جلد بزرگ موفق شده است . او در اين اثر ، احاديث كتاب هاى : الوافي ، بحار الأنوار و وسائل الشيعة را در ابواب فقهى جمع آورى نموده است .
تبريزى كتابش را به شيوه بحار الأنوار تأليف نموده و در مقدمه ، اسامى كتبى كه از آنها استفاده نموده را با شرح حال كوتاهى از مؤلفان آنها ذكر كرده است . او در آغاز هر حديث ، نام كتابى كه حديث را از آن نقل نموده مى آورد . پس از آن نوع سند حديث (مرفوع ، مسند ، مرسل و . . .) و بعد از نام هر راوى ، ثقه ، حسن ، ضعيف ، مجهول و . . . بودن وى را با علايمى تذكر مى دهد . ويژگى هاى ديگر اين كتاب و مصادرى كه از آنها استفاده نموده ، در بخشى از اين كتاب ـ كه در ذيل اين معرفى نقل گرديده ـ نمايان است .

نسخه هاى موجود كتاب شفا

از بخش فروع كتاب شفا كه در نه جلد تأليف شده ، تاكنون 5 نسخه از مجلدات آن ـ كه همه به خط مؤلف و نسخه اصل كتاب هستند ـ شناسايى گرديده است ، با اين مشخصات :
1 . نسخه كتاب خانه آستان قدس رضوى مشهد ، ش 7786 ۱ جلد اول ، شامل كتاب طهارت ، كه در روز جمعه 5 جمادى الثانى 1178ق ، به پايان رسيده و در اول آن تقريظى از شيخ عبدالنبى قزوينى تحرير شده است ۲ . در 302 برگ ، در اندازه 20×30 سانتى متر ، و هر صفحه

1.گويا همان نسخه اى است كه صاحب الذريعة در نجف اشرف نزد مرحوم سيد ابوالحسن اصفهانى رؤيت نموده و در الذريعة (ج ۱۴ ، ص ۱۹۹) از آن ياد كرده است .

2.تقريظ ملا عبد النبى قزوينى با اين عبارت شروع مى گردد : «نحمدك اللهم يا من شفى صدورنا بتهذيب أخبار أهل البيت الأخيار و أزال عنا الأمراض و الأوهام بوسائل آثار عترة النبي المختار» و قزوينى آن را در ۲۸ محرم ۱۱۸۲ نگاشته است .

صفحه از 575