تاريخ : چهارشنبه 1386/10/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2225
گفتگو با بهروز رضوی نژاد، مدير راديو قرآن

گفتگو با بهروز رضوی نژاد، مدير راديو قرآن

اين جا راديو قرآن است!

 راديو قرآن، يك راديوی تخصّصی به معنای غير قابل استفاده بودن برای عموم نيست.

بهروز رضوی‌نژاد، در خصوص لزوم شكل‌گيری و نوع فعالیّت‌های راديو قرآن، در گفتگو با راوی اعلام كرد با توجّه به توسعۀ ارتباطات و تنوّع اطّلاعات و تقاضاهای اطلاع‌رسانی و اين كه در آينده شاهد توسعۀ بيشتر رسانه‌ها با كاركردهای تخصّصی‌تر خواهيم بود، تصميم بر اين شد تا به منظور پاسخگويی به بخشی از نيازهای آموزشی جامعۀ قرآنی كشور و اطلاع‌رسانی در حوزۀ قرآن، يك شبكۀ تخصصی در موضوع قرآن تأسيس شود.

وی گفت: راديو قرآن، يك شبكۀ تلاوت‌محور است كه از ابتدا هم قرار بوده كه تلاوت قرآن پخش كند؛ امّا به فراخور نياز و تقاضای مخاطبانِ اين شبكه و با اهدافی كه برای اشاعۀ فرهنگ قرآنی و جذب مخاطب بيشتر داشته‌ايم، بخش‌های آموزش، تفسير و مسابقات قرآنی هم به برنامه‌های اين شبكه، اضافه شده است.

مدير شبكۀ راديو قرآن دربارۀ تلاش‌های انجام شده به منظور جذب مخاطبان بيشتر تأكيد كرد كه ما مخاطبان خاصّی داريم؛ امّا همه می‌توانند از راديو قرآن استفاده كنند. اگر چه قاريان، حافظان و مربّيان قرآنی، بيشترين مخاطبان ما را تشكيل می‌دهند، امّا راديو قرآن (بر خلاف آنچه تصوّر می‌شود)، يك راديوی تخصّصی، به معنای غير قابل استفاده بودن برای عموم نيست؛ بلكه تخصّصی شدن، موضوع مورد نظر ماست، نه جذب مخاطبان خاص. مثلاً راديو قرآن، قرار نيست كه برنامۀ ورزشی بسازد؛ امّا می‌تواند برنامۀ قرآنی بسازد كه برای ورزشكاران، قابل استفاده باشد. قالب نمايش در راديو قرآن، می‌تواند پُلی باشد بين مفاهيم قرآنی و زندگی واقعی.

 او با تأكيد بر در نظر گرفتن نيازهای واقعی مخاطبان راديو قرآن تصريح كرد كه ما با توليد برنامه‌های متنوّع تفسير معارف با موضوعات روز: مناسبتی، تربيتی، آموزشی، نمايشی و... سعی در جذب مخاطب داريم و با مؤثّر دانستن نقش نمايش‌های قرآنی در جذب مخاطبان، شرط مؤثّر بودن نمايش‌های راديويی را قوی بودن قالب نمايش‌نامه‌ها و اجرای مناسب آنها دانست و گفت قالب نمايش می‌تواند پُلی باشد بين مفاهيم قرآنی و زندگی واقعی. وی در ادامه به سابقۀ اجرای برنامه‌های نمايشی و استقبال مخاطبان از آنها در راديو قرآن اشاره كرد و گفت: برنامه‌ای تحت عنوان «پيام‌آوران» كه به زندگی پيامبران اختصاص داشت؛ برنامۀ «زيباترين قصّه»، كه تعبير قرآن است از داستان زيبای حضرت يوسف(ع) كه به صورت سريال از شبكۀ راديو قرآن پخش می‌شود؛ برنامۀ «تازه‌دوران‌ها»، كه امسال در هشتمين جشنوارۀ بين المللی صدا، عنوان بخش «نويسندگی برتر» را به خود اختصاص داده است.

دكتر رضوی‌نژاد به محدوديت راديو قرآن در استفاده از موسيقی اشاره كرد و توضيح داد كه تلاوت قرآن، يك موسيقی غنی است كه با تركيب كلام وحی، بسيار دلنشين می‌شود و اگر آيات قرآن، خوب تلاوت شوند و حقّ معانی ادا شود، شنونده، نمی‌تواند از آن بگذرد. موسيقی، يكی از سه عنصر اصلی «برنامه‌سازی» (موسيقی، كلام، اِفِكت) در راديو است و در برنامه‌های راديويی، به معنای پر كردن فاصله‌ها نيست؛ بلكه عنصری كاربردی در فضاسازی و در خدمت كلّيت برنامه است. در راديو قرآن، اگر چه از موسيقی و يا بهتر بگوييم از ساز و ادوات موسيقی استفاده نمی‌شود، امّا از فرازهای زيبای تلاوت قرآن، تواشيح، همخوانی و... استفاده می‌شود و موسيقی برنامه، متّصل به كلام خدا و كتاب آسمانی است. به هر حال، مخاطب ما با پيش‌آگاهی، انتظار شنيدن موسيقی را ندارد، و ما تا به حال، يك مورد هم اعتراض به نبود موسيقی نداشته‌ايم.

 وی در پايان ثابت بودن مخاطبان خاص راديو قرآن نسبت به مخاطب متغیّر در ديگر شبكه‌های راديويی را بيانگر اين دانست كه راديو قرآن، بيشترين مخاطب را به خودش اختصاص داده است و در ادامه اظهار داشت كه در نظرسنجی دی‌ماه 85، از بين دوازده شبكه سراسری راديو، راديو قرآن، رتبۀ چهارم را بعد از شبكه‌های ايران، جوان و ورزش به خود اختصاص داده است و در هشتمين جشنوارۀ بين المللی راديو ـ كه اردی‌بهشت‌ماه امسال در مشهد مقدّس برگزار شد ـ، راديو قرآن، از بين شبكه‌های تخصّصی، رتبۀ اوّل و از بين شبكه‌های سراسری، جايگاه سوم را نصيب خود كرد و جايزه‌های مختلفی در بخش‌های: تهيه‌كنندگی، پژوهشگری، نظارت، مسابقه و كارشناسی را كسب كرد. همين طور، جايزۀ ويژۀ «آيسسكو» را كه بالاترين رتبه به حساب می‌آيد نيز به دست آورد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :