تاريخ : شنبه 1386/10/15 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2228
اولويت های روابط علمی ميان مؤسسات دينی ايران و مغرب

اولويت های روابط علمی ميان مؤسسات دينی ايران و مغرب

سيد مصطفی مطبعه چی، كارشناس حوزه مغرب اسلامی، تبادل استاد، دانشجو و تحقيقات مشترك را از اولويت های روابط علمی ميان مؤسسات دينی ايران و مغرب دانست.

در حاشیۀ بازديد رئيس دار الحديث حسنی كشور مغرب از مؤسسۀ دار الحديث قم، اين كارشناس حوزۀ مغرب اسلامی در گفتگويی اختصاصی با راوی، يكی از اولويت های ارتباطی ميان مؤسسه های دينی را تبادل دانشجو در سطح تحصيلات تكميلی دانست.

مطبعه چی گفت:«از آن جا كه دار الحديث حسنی مغرب، مركزی علمی- پژوهشی است و انتشارات ندارد و فقط نشریۀ «مجله دار الحديث الحسنيه» را منتشر می‌كند و حتی رساله‌های مقاطع تحصيلات تكميلی دانشجويان را نيز از طريق مؤسسات چاپ و نشر مغرب منتشر می‌كنند، تبادل كتاب برای چاپ، با اين مركز، امكان‌پذير نيست. اما تبادل دانشجو، در سطح دكتری، با اين مركز علمی، مطلوب و ممكن است».

اين پژوهشگر تاريخ و تمدن اسلامی، تبادل استاد را در حد ترم دانشگاهی نيز از اولويت های اين گونه روابط بيان كرد. مطبعه چی، به لزوم تحقيقات مشترك دار الحديث های ايران و مغرب اشاره كرد و گفت:«در كتاب‌خانۀ پادشاهی مغرب، نسخه‌های خطی منحصر به فردی در زمينه‌های علوم حديث وجود دارد. تحقيق مشترك برخی نصوص روايی- تاريخی – تفسيری(نصوص درجۀ اول از قرون اول تا سوم هجری) زمينۀ بسيار مناسبی برای اين همكاری دوجانبه است».

وی در پايان، به دانشمندانی در حوزۀ علوم اسلامی در مغرب اشاره كرد كه وابستگی دولتی ندارند:«چنان كه می دانيد، آن مؤسسه زير نظر دربار اداره می شود و احيانا" پژوهشگران مستقلی هستند كه با آنها همكاری ندارند. اگر روابط علمی ای با اين افراد از سوی مؤسسۀ دار الحديث قم برقرار شود، باعث ارتقای سطح آموزش و پژوهش دار الحديث ها می شود».

پنج شنبۀ گذشته، دكتر احمد الخمليشی، رئيس دار الحديث حسنی مغرب به همراه محمد الوفا، سفير مغرب در ايران، با حضور در مؤ سسۀ دار الحديث قم با آيه الله ری شهری ، رئيس اين مؤسسه ديدار و گفتگو كردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :