تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2235
محدودیت‌های گذشته، برای عرضۀ احادیث شیعه در مغرب، وجود ندارد

محدودیت‌های گذشته، برای عرضۀ احادیث شیعه در مغرب، وجود ندارد

دكتر احمد الخملیشی، رئیس دار الحدیث حسنی كشور مغرب در بازدید از مؤسسۀ علمی- فرهنگی دار الحدیث عنوان کرد..

پس از حضور دكتر احمد الخملیشی، رئیس دار الحدیث حسنی كشور مغرب در قم و بازدیدی كه از مؤسسۀ علمی- فرهنگی دار الحدیث داشت، فرصت را مغتنم شمردیم و در آخرین دقیقه‌های حضورش در دار الحدیث، وقتی از كتاب‌خانۀ تخصصی حدیث بازدید كرد، همان جا، سر میزی كه روی آن دوره‌های صحافی شدۀ مجلۀ دار الحدیث حسنی مغرب را چیده بودند، با او گفتگو كردیم.
وقتی سفیر مغرب در ایران ضبطمان را دید، با انگشت نشان داد كه فقط دو دقیقه وقت برای این مصاحبه داریم.
رئیس دار الحدیث حسنی مغرب را پادشاه آن كشور منسوب می كند؛ به همین دلیل، مرتبۀ سیاسی او - با این وجود كه شخصیتی علمی است- در حد یك وزیر محسوب می‌شود و در سفر به كشورهای مختلف، سفیر مغرب در آن كشور در بازدیدها، او را همراهی می‌كند.
ترجمۀ گفتگوی اختصاصی خبرنگار ایكنا در مؤسسۀ دار الحدیث با دكتر الخملیشی، از عربی به فارسی، از نظرتان می‌گذرد.

س: به ایران و مؤسسۀ دار الحدیث خوش آمدید. بفرمایید نظرتان راجع به این مؤسسه و دانشكدۀ علوم حدیث، با توجه به بازدید امروزتان چیست؟
ج: متشكرم. برداشت‌های من، برداشت‌های اولیه است؛ چون این اولین دیدار من از این مؤسسه است. اما بسیار خوشحال شده‌ام؛ زیرا احساس كردم در این مؤسسه، نظم و امكانات مختلفی وجود دارد كه در آینده، می‌تواند از این مؤسسه، مؤسسه‌ای نمونه بسازد. بویژه دانشكدۀ مجازی علوم حدیث، وسیله‌ای بسیار مهم است و بسیاری از افراد كه مایل به یادگیری معارف دینی هستند و نمی‌توانند به دانشكدۀ حضوری بیایند، از آن استفاده می‌كنند.اینها موجب می‌شود اثر این مؤسسه، در خارج از ایران تقویت شود.
من برای مؤسسه و دانشكده، آرزوی موفقیت می‌كنم.
س:آیا مایل به ارتباط با دار الحدیث ایران هستید؟
ج:در این زمینه، روش‌های همكاری بسیاری وجود دارد:اول، از طریق نشریات و كتب. دوم،دیدارهای دو طرفه بین استادان و دانشجویان.سوم، برگزاری همایش‌های مشترك كه موضوع آن به توافق برسد.
س:دربارۀ وجود احادیث شیعه در افریقا و تاثیر آنها بر این قاره توضیحاتی بفرمایید.
ج:من پاسخ دقیق این سؤال را نمی‌دانم، اما احادیث شیعه به كشورهای مختلف نفوذ كرده؛ چنان كه احادیث سنّی؛ مثلا" اگر به مغرب نگاه كنیم، در گذشته، مصادر حدیثی شیعی نداشت ولی اكنون موجود است و حتی برای فروش، عرضه می‌شود و در كتاب‌خانه‌های عمومی هم وجود دارد. برخی از مجلات و كتب نیز به طور مرتب، برای دار الحدیث حسنی ارسال می شود؛ از جمله مجلۀ فقه اهل بیت و مجله علوم الحدیث؛ بنا بر این، محدودیت‌های گذشته،اكنون وجود ندارد. ‌

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :