المناجات الإلهيّات - صفحه 58

شيوه تحقيق

تصحيح و مقابله متن كامل «المناجات الالهيات» يا به تعبير صحيح تر مناجات مولانا أميرالمؤمنين عليه السلام به روايت سيّد فضل اللّه راوندى با چند نسخه و كتاب با اين خصوصيات انجام گرفته است :
1 . نسخه اى كه در سال 908 ق به دست خواجه عبدالحق سبزوارى تحرير شده. اين نسخه در تملك آقاى فخرالدين نصيرى امينى بوده كه آن را به صورت افست و عكسى منتشر كرده اند. اين نسخه اساس تحقيق ما بوده كه از آن با علامت «أ» ياد كرده ايم.
2 . نسخه ديگرى كه در قرن ششم يا هفتم هجرى تحرير شده و باز متعلق به آقاى نصيرى بوده و همراه نسخه سابق به صورت عكسى منتشر شده است. سند اين نسخه مشابه نسخه سابق است، با اين تفاوت كه از على بن فضل اللّه نقل شده و بخش ميانى مناجات بر اثر مرور زمان و حوادث روزگار از بين رفته است. علامت و اختلاف هاى اين نسخه با رمز «ج» در پاروقى ها تذكر داده شده است.
3 . نسخه شماره 11983 كتابخانه آستان قدس رضوى كه در سده دوازدهم هجرى تحرير شده و سند آن حذف شده است. اختلافات اين نسخه با رمز «ق» ثبت شده است.
4 . اين مناجات با مناجات اميرالمؤمنين عليه السلام كه در دو كتاب كفعمى آمده مقابله شده و تفاوت ها و زيادت و نقصان ها در پاورقى آمده است همچنين با مناجاتى كه در كتاب الصحيفة

صفحه از 88