تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2252
دانش‌نامۀ امام حسین(ع) در مراحل نهایی آماده سازی

دانش‌نامۀ امام حسین(ع) در مراحل نهایی آماده سازی

News

 سه شنبه 25/10/86

 گروه فرهنگ و هنر:به گفتۀ یكی از محققان پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث،«دانش‌نامۀ امام حسین(ع)» مراحل نهایی آماده سازی برای انتشار را طی می‌كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا)شعبۀ مؤسسۀ دار الحدیث، این مجموعه كه شامل كهن‌ترین و جامع‌ترین و معتبرترین نوشته‌های تاریخی دربارۀ شخصیت و سیرۀ سومین امام شیعیان است، در حجمی بالغ بر هشت هزار صفحه، همراه با بیان‌های تحلیلی به زودی منتشر خواهد شد. حجۀ الاسلام سید محمود طباطبایی نژاد، از محققان این مجموعه، در گفتگویی با خبرگزاری ایكنا، شعبۀ دار الحدیث، در خصوص ویژگی‌ها، دامنۀ تحقیق و روش‌شناسی این اثر سخن گفت. وی در این باره كه «دانش‌نامۀ امام حسین(ع)» پاسخگوی كدام نیازهای پژوهشی در حوزۀ شخصیت و تاریخ حضرت اباعبدالله است گفت:

« ما سعی كرده‏ایم جستجوی وسیعی در تمامی ابعاد شخصیت امام حسین‏(ع) صورت دهیم و در این میان به پرسش‏هایی كه از گذشته مطرح شده و تا به حال باقی است و به پرسش‏هایی كه در دوران معاصر ایجاد شده پاسخ دهیم. خصوصیتی در نوع كارهای دارالحدیث نیز هست كه تنها برای شیعیان تهیه نمی‏شود و سعی دارد به نوعی در غیر شیعه هم مخاطب داشته باشد و معارف مورد قبول تشیع را به زبان روز و قابل پذیرش برای جهان معاصر عرضه بدارد. در دانش‏نامۀ امام حسین‏(ع) نیز این گرایش وجود داشته است».

طباطبایی نژاد،درمورد قدمت استنادات و اعتبار مطالب این دانش‌نامه گفت:« تلاش كرده ایم هر مطلبی را از كهن‏ترین منبع نقل كنیم و به طور معمول نقل‏ها تا قرن هفتم آمده است. بویژه اصرار داشته‏ایم كه از قرن دهم به بعد، یعنی از زمان حكومت صفویه و رواج برخی مقاتل بی اعتبار، اقوال مطرح شده كه در كتب پیشین وجود نداشته را، نیاوریم. البته مراد، نقل‏های خبری است كه منحصراً در این منابع آمده باشد امّا اگر تحلیل یا جمع‏بندی مناسبی در این كتاب‏ها بوده، آورده‏ایم».

وی ، این مجموعه را دارای پانزده بخش و به زبان عربی توصیف كرد كه به احتمال زیاد، ترجمۀ فارسی آن نیز همزمان، منتشر می‌شود.

از مختصات این كتاب ، تحریف‌زدایی در حوزه تاریخ امام حسین(ع) است. طباطبایی نژاد در این باره می گوید:

« دو ظلم بزرگ به حضرت سید الشهداء(ع) شد: ظلم اول در روز عاشورا به اتمام رسید و ظلم دوم از روز عاشورا شروع شد و تا امروز ادامه دارد. ظلم اوّل، شهادت امام و ظلم دوم، تحریف تاریخ آن است. از یك سو دشمنان و از طرف دیگر دوستان نادان، گاه نادرستی‏هایی را وارد تاریخ محتوا یا لفظ این حادثه كردند. دست ما در دفاع از امام در ظلم اوّل كوتاه است، اما در مورد ظلم دوم دست ما باز است و هنوز هم می‏توان به یاری امام حسین‏(ع) شتافت. یكی از بزرگ‏ترین خدمات به ساحت ابا عبد الله الحسین‏(ع) منزه كرده تاریخ عاشورا از مطالب بی اساس است و نمی‏توان از مردم عادی و غیر متخصصان چنین انتظاری را داشت؛ بلكه بر فرهیختگان است كه ضمن كسب تخصص لازم در تاریخ عاشورا، اجازۀ راه یافتن كژی‏ها در تبیین این واقعۀ بزرگ را ندهند.

در زدودن تحریف، دو كار مهم در این دانش‌نامه صورت گرفته است:

یكی مبارزۀ منفی و دیگر، مبارزۀ ‏مثبت. در مبارزۀ منفی با تحریف، كار مهم این بوده است كه از آوردن اخبار تحریف شده و ضعیف، به عنوان متن خودداری كنیم؛ كاری كه متأسفانه در چند قرن اخیر كمتر اتفاق افتاده و تألیفات معمولاً از منابع ضعیف نیز نقل كرده‏اند. و مبارزۀ مثبت ما، نقد متون ضعیف است كه بسیاری از متون را از جنبۀ متن یا مصدر مورد نقد و بررسی قرار داده‏ایم».

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا مخاطبان این كتاب، صرفا" شیعیان هستند یا نه گفت:

« امام حسین‏(ع) متعلق به همۀ انسان‏هاست؛ لذا در تدوین دانش‌نامه، تنها مخاطبان شیعه در نظر نبوده است. گذشته از این، مذهب نویسنده و دیگر شرایطی كه جهت پذیرفتن خبر در فقه مطرح است، در نقل وقایع تاریخی چندان مورد توجه نیست؛ بلكه كهن بودن خبر و مضمون آن بیشتر مورد توجه قرار می‏گیرد. در تدوین این اثر از منابع شیعه و اهل سنّت بهره برده شده است، ضمن این كه بسیاری از وقایع تاریخی فقط از طریق منابع اهل سنّت به ما رسیده است. گفتنی است اساساً هیچ محققی ـ اگر بخواهد جستجوی مناسبی در زندگی و قیام امام حسین(ع) داشته باشد ـ بی‌نیاز از مراجعه به كتب اهل سنت نیست. همۀ آنهایی كه تاكنون در این راه گام زده‌اند خود را بی‌نیاز ندیده‌اند و اتفاقاً صرف نظر از جنبۀ امامت كه مخصوص شیعه است، كتب اهل سنت نسبت به شخصیت امام و قیام ایشان نظر بسیار مثبتی دارد كه انسان را متعجب می‌كند. در كتب معتبر اهل سنت مواردی كه با شأن امام سازگار نیست و اشكالاتی به آن وارد است درصد بسیار كمی دارد، بخصوص در ماجرای قیام امام حسین(ع) كه می‌توان تاریخ طبری را مهم‌ترین اثر در این باره دانست، ظاهراً مرحوم شیخ مفید هم در كتاب ارشاد خود كه مهم‌ترین تاریخ شیعی است، عمدۀ مطالب مربوط به قیام امام حسین(ع) را از تاریخ طبری گرفته است. چنان كه كتاب لهوف و به تعبیر صحیح ملهوف سید بن طاووس تا حد زیادی متكی بر كتاب الفتوح ابن اعثم كوفی است».

این محقق تاریخ اسلام، درباره تحلیلی بودن این اثر گفت:

« اساس اولیۀ دانش‌نامه، نقلی است و ما اصل متون را ذكر می‏كنیم. معتقدیم ارئۀ متون از منابع اصلی بدون هیچ واسطه، پذیرش بهتری برای مخاطب می‌آورد و برای پژوهشگر امكان تفكر بدون پیش‌داوری را میسر می‌سازد؛ اما هر جا نیاز به بیان و تحلیل احساس شده، این كار را انجام داده‏ایم؛ لذا، این مجموعه حاوی صدها بیان و تحلیل شده است و هر دو جنبۀ نقل و تحلیل را ارائه می‏دهد».

 

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :