تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2321
مایكل كوك، شرق شناسی برجسته است

مایكل كوك، شرق شناسی برجسته است

مرتضی كریمی نیا، عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، كه در بازدید مایكل كوك، استاد شرق شناسی دانشگاه پرینستون از مؤسسۀ علمی فرهنگی دار الحدیث حضور داشته، گفت:

« آقای كوك، از اسلام شناسان غربی است كه به دلیل وسعت مطالعات و دانش زبانی و احاطه بر منابع قدیم و جدید اسلامی، بویژه در میان محققان اسلام شناسی ، شناخته شده است».

این قرآن پژوه ، آثار كوك را در چهار موضوع قرآن ، حدیث، تاریخ كلام اسلامی و تاریخ ظهور اسلام بر شمرد و گفت:
«مایكل كوك در ایران به واسطۀ ترجمۀ كتاب مشهورش: امر به معروف و نهی از منكر در اندیشۀ اسلامی، شناخته شده اما او آثار مهم دیگری نیز در حوزۀ مطالعات اسلامی دارد».
كریمی نیا، از «هاجریسم» ، قدیمی ترین كتاب مایكل كوك نام برد كه تحلیل پیدایش اسلام و منابع اسلامی است كه بدون مراجعه به منابع درون دینی نگاشته شده است.
«در آمدی بر قرآن» اثر مهم دیگر مایكل كوك است كه كریمی نیا در خصوص آن گفت:« این كتاب كم حجم، به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه شده كه همدلانه و بر اساس متون و منابع درون دینی نگاشته شده و توجه بسیاری از صاحب نظران را بر انگیخته است».
عضو تحریریۀ نشریۀ علوم حدیث، از دیگر كتاب های كوك نام برد و افزود:« كتاب دیگر این استاد شرق شناسی، نخستین باورهای كلامی است كه متاثر از دو قول كلامی غربی از فان اس و یوزف شاخت است و در ۱۹۸۲ به چاپ رسیده است».
كریمی نیا، به اثر ترجمۀ شده به فارسی مایكل كوك اشاره كرد و گفت:« امر به معروف و نهی از منكر در اندیشه اسلامی، تنها كتاب كوك است كه به فارسی ترجمه شده و شامل تحلیل تاریخی جامعی از سیر این اندیشه در فرق اسلامی است. این اثر، نشان دهندۀ گسترۀ منابع تحقیق ایشان است كه برای دسترسی به جامعیت پژوهشی، مؤلف ، به دورترین كتابخانه های دنیا سفر كرده و حاصل كار، به خوبی وسعت اطلاعات نویسنده را از نظرهای فقهی و كلامی و تاریخی و سیاسی بیان می كند».
مایكل كوك كه برای دریافت جایزه از جشنوارۀ فارابی به ایران سفر كرده، ظهر دوشنبه، هشتم بهمن از مؤسسۀ دار الحدیث بازدید كرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :