109
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

الهداية في الاصول. قسمتى از كتاب اكمال الدين به سال 1901م در هايدلبرگ آلمان به وسيله «مولر» منتشر شد و رساله اعتقادات به انگليسى ترجمه شده است. بسيارى از علماى معروف محضر درس صدوق را درك و از او روايت حديث كرده اند. معروف ترين ايشان شيخ مفيد، ابن شاذان، غضايرى، و ابو جعفر محمد دوريستى بوده اند.

منابع

1 . اعيان الشيعة، ج 6، ص 116 ـ 117؛ ج 10، ص 24 ـ 25 .
2 . الرجال، نجاشى، ص 184 و 270 .
3 . روضات الجنات، ص 183 و 369 ـ 371 .
4 . الفهرست، ابن نديم، ص 196 .
4 . الفهرست، طوسى، ص 156 .
5 . مجالس المؤمنين، ص 190 ـ 200 و 390 .
6 . منهج المقال، ص 307 .
7 . منتهى المقال، ص 282.
8 . نامه دانشوران، ج 1، ص 1 ـ 7 .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
108

حافظه و نظم فكرى و كثرت تأليفات و جمع احاديث و صحت و اتقان فتاوى در بين ساير علماى شيعه ممتاز است. ليكن چون در اظهار عقايد و اجتهادات خود شجاع و صريح بوده و نظراتى از قبيل جواز سهو و نسيان براى پيغمبر صلى الله عليه و آله و امامان عليه السلام در كتاب من لا يحضره الفقيه و ساير كتب خود اظهار و اسناد و احاديث آن را نقل كرده است يكى دو تن از علماء ـ گرچه در عدالت او شكى ندارند ـ در ثقه بودن او شك كرده اند. امّا ساير فقهاى شيعه اينگونه نظرات صدوق را توجيه و حمل بر تقيه كرده از ثقه بودن او قويا دفاع كرده اند. تعداد مؤلفات صدوق را بعضى تا 300 عنوان نوشته اند. نجاشى در رجال نام 193 عنوان را ذكر كرده و آورده است كه:
بعضى اين كتابها را نزد پدرم على ابن احمد بن عباس نجاشى خواندم، او مى گفت شيخ صدوق اجازه روايت همه آنها را به من داده است.
محمد بن سليمان تنكابنى در قصص العلماء تعداد 189 تأليف صدوق را نام برده است. سعيد نفيسى در مقدمه مصادقة الاخوان از 214 كتاب منسوب به صدوق اسم مى برد. خوانسارى در روضات الجنات درباره 17 كتاب صدوق تفصيل داده و گفته است بقيه تأليفات او در دست نيست. اين تأليفات عمدةً در ابواب فقه و اصول و تفسير و سيره پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام و احتجاج و اخبار فضايل اهل بيت و اخبار غيبت و علايم ظهور امام غايب(عج) و آداب زيارت مشاهد مشرفه و پاسخ به سؤالات علماى ساير بلاد مثل واسط و بصره و كوفه و بغداد و قزوين و مداين و نيشابور و مواعظ و حكم و خصال شيعه و آداب زندگى و پزشكى و علم حديث و علم رجال و ديدارهاى مصنف با مشايخ و رجال حديث و پنج رساله صورت مذاكراتى است كه در دربار ركن الدوله ديلمى (ظاهرا در رى) در شرح عقايد اماميه و دفاع از مذهب اثناعشرى بيان شده است. برخى از آنها كه به چاپ رسيده است عبارت اند از: التوحيد، المقنع، علل الشرايع، ثواب الاعمال، عقاب الاعمال ، اكمال الدين، معانى الاخبار، جامع الاخبار، مصادقة الاخوان، خصال، من لا يحضره الفقيه، عيون اخبار الرضا، رسالة الاعتقادات،

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99615
صفحه از 395
پرینت  ارسال به