123
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

درباره ايشان نوشته اند: «وى عارفى خليق، متواضع، سليم النفس، متعبّد و مثل اعلاى پارسايى بود...». ۱
آيت اللّه آقاميرزا باقر فرزند آن بزرگوار فرموده اند:
از مرحوم مبرور پدرم ـ طاب ثراه ـ جويا شدم كه آيا در مدّت عمر خود به شرف لقاء ولىّ عصر امام زمان عليه السلام رسيده اند يا خير؟ پس از تأمل و شايد تبسمى فرمودند: «گاهى آثارى مشاهده نمودم كه غير از آن وجود مقدس شايسته آن نبود». ۲
محفل درس او ساليان طولانى در تهران منبع فيض آثارى بود براى جويندگان فضيلت و دانايى و جمع كثيرى از بزرگان و دانشمندان روزگار ما از محضر آن فقيه، فيلسوف و حكيم متأله استفاده كرده اند كه مقام را مجال بسط و شرح آن نيست.
آيت اللّه آشتيانى در شعر و شاعرى نيز دست داشت و سروده هاى زيادى از خود به جاى گذاشته است. ايشان در شعر به «واله» تخلص مى كرد.

درگذشت

آن حكيم فرزانه پس از عمرى مشحون از حسنات و سراسر تقوا و پارسايى در روز سه شنبه سوم تيرماه 1354 ش مطابق با چهاردهم جمادى الثانى 1395ق به جوار حق شتافت. روز بعد بازار تهران تعطيل شد و پيكر پاكش با حضور جمع زيادى از مردم تهران ، علما و شاگردان او در ميان اشك و اندوه تشييع شد و در جوار بارگاه حضرت سيدالكريم عليه السلام و در مقبره خانوادگى خودشان به خاك سپرده شد.
آيت اللّه آقاميرزا محمدباقر آشتيانى(م 1404ق) و حجت الاسلام والمسلمين آقاميرزا محمدصادق آشتيانى(م 1365ق) دو يادگار آن بزرگوار بودند.

تأليفات و آثار

آيت اللّه علامه آقاميرزا احمد آشتيانى آثار مكتوب زيادى در فقه، اصول، كلام، فلسفه،

1.خدمات متقابل اسلام و ايران، ص ۶۱۹ .

2.چهارده رساله فارسى، رضا استادى، ص ۲۲ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
122

طى كرده بود و در اكثر مباحث صاحب نظر بود در سال 1340ق راهى عراق شد و در جوار آستان ملك پاسبان مولى الموحدين حضرت اميرالمؤمنين ـ صلوات اللّه عليه ـ مقيم شد و از محضر علامه ميرزا حسن نائينى (م 1355ق) و آيت اللّه آقا ضياءالدين عراقى (م 1361ق) استفاده كامل كرد و مراتب خود را در فقه و اصول به كمال رساند. عمده استفاده آشتيانى در نجف از محقق نائينى بوده است.
ايشان در مدت اقامت ده ساله خود در نجف اشرف چند سالى نيز به تدريس فلسفه مشغول بود كه جمع زيادى از بزرگان در درس وى شركت كرده اند كه از آن جمله اند علامه سيد محمد حسين طباطبايى كه در درس اسفار وى شركت كرده است. ۱
آشتيانى در 1350ق به ايران بازگشت و در تهران به تدريس فقه، اصول، طب و علوم عقلى و همچنين تأليف كتب و ارشاد مردم پرداخت.
بعد از برادر بزرگترش آيت اللّه حاج شيخ مرتضى آشتيانى(م 1365ق) ، توليت و سرپرستى مدرسه مروى و موقوفات آن كه با اعلم علماى تهران است به ايشان منتقل شد و ساليان طولانى رياست معنوى و علمى را در تهران به عهده داشت. او از پنج تن از بزرگان زمانش اجازه روايت و گواهى اجتهاد داشت. اين اساتيد عبارت اند از: ۲
1 ـ آيت اللّه ميرزا حسين نائينى(م 1355ق).
2 ـ آيت اللّه حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى(م 1355ق).
3 ـ آيت اللّه آقا ضياءالدين عراقى(م 1361ق).
4 ـ آيت اللّه آقا سيد ابوالحسن اصفهانى(م 1365ق).
5 ـ آيت اللّه حاج آقا حسين طباطبايى بروجردى(م 1380 ق).
آيت اللّه آقا ميرزا احمد آشتيانى از نيكان و اخيار روزگار بود. استاد شهيد مطهرى

1.خدمات متقابل اسلام و ايرن، مرتضى مطهرى، ص ۶۱۹ .

2.فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه مدرسه مروى تهران، رضا استادى، ص ۳۸ ـ ۳۹ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99613
صفحه از 395
پرینت  ارسال به