141
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

معروف بوده با اين ابيات ستوده است:

زهيبتت جگر سنگ خاره نرم شود
چنانكه آهن شد نرم در كف داود

تو مى توانى غلطاند ماه را ز فلك
چنانكه فرهاد از كوه بيستون جلمود

سپس در پايان اين قصيده با اين ابيات صله درخواست كرده است:

برآن قوافى بستم من اين قصيده كه گفت
ابوالفوارس مدح مغيث دين محمود

هزار و پانصد دينار دادش از زر سرخ
و با دويست شتر بارشان متاع و نقود

اديب الممالك حتى پس از انقلاب مشروطيت و اعلان آزادى هم كه وارد كشمكش هاى سياسى و مطبوعاتى شد ، صفت اصلى شعرش را كه همان مديحه گويى در قصيدهاست از دست نداد . او در دوره پس از مشروطه كه روزنامه نگار متبحرى شده بود سعى كرد خود را مردى آزادى خواه و متجدد جلوه دهد كه از مجلس استقبال مى نمايد و مى كوشد تا افكار وطن پرستى را در ملت رواج دهد و در جاى جاى اشعارش با شور و احساس از دهقانان و ستمديدگان جامعه دفاع مى كند اما ساختار و پيكره و زبان و تصاوير شعرى اش توانايى انعكاس اين مفاهيم را ندارد .
اميرى به تمام معنى مردى اديب بوده و پشتوانه ادب فارسى و عربى بسيارى غنى اى دارد و بر ادب و تواريخ و روايات و قصص عرب و عجم مسلط است و درست به همين علت نتوانسته اصول تجردطلبى را در ذهن خود هضم نمايد تا آن را در شعرش نمايان كند؛ او به لغات ساختگى اساتيرى بسيار عشق مى ورزيد و تلاش مى كرد آنها را در شعرش به كار گيرد و همين تكلفات موجب مى گرديد تا اشعارش بالاتر از حد فهم عامه مردم باشد .
سرانجام اديب الممالك در سال (1335 ه ق) كه مأمور عدليه يزد بود سكته كرد و به تهران آمد و روز چهارشنبه 28 ربيع الثانى همين سال در سن 58 سالگى در تهران


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
140

كرد و اشعار مدير روزنامه شاعر معروف اديب الممالك فراهانى را نيز درج مى كرد .
ب ـ روزنامه هفتگى ادب كه به خط تعليق و به چاپ سنگى مى رسيد در اين روزنامه تصاوير و دانشمندان و مردان بزرگ جهان و مقالات علمى به قلم طبيب نجف قلى خان قائم مقامى و اشعار خود اديب منتشر مى شد؛ اين روزنامه در سال (1316 ه ق) در تبريز انتشار مى يافت .
ج ـ روزنامه هفتگى ادب كه با خط نسخ و چاپ سنگى در سال (1318 ه ق)در مشهد منتشر مى شد .
د ـ روزنامه هفتگى ادب كه با چاپ سنگى در سال (1322 ه ق) در تهران منتشر مى شد؛ بعدها اديب الممالك اين روزنامه را به مجد الاسلام كرمانى واگذار كرد و خود به باكو رفت .
ه روزنامه عراق عجم ، ارگان انجمنى به همين نام كه در سال (1325 ه ق) در تهران منتشر مى شد از اديب الممالك ديوان شعرى به جاى ماند كه در آبان ماه (1312 ه ش) به اهتمام وحيد دستگردى تدوين شد و با صحيحات و حواشى در تهران به چاپ رسيد . اين ديوان در 750 صفحه حاوى بسيارى از قصايد و قطعات و مطايبات و تركيب بندها و هجويات نيش دار اديب الممالك است كه شاعر آنها را به قصد انتقام و كينه جويى از مخالفان سروده است .
اميرى در انواع شعر (به جز غزل) به ويژه در قصيده بسيار توانا بوده است وى در سبك ادبى پيرو استادان قديم و در جرگه شاعران بازگشت ادبى است وى در اين سبك همطراز قاآنى شيرازى و سروش اصفهانى است .
درون مايه اشعار اميرى هم چون اسلافش مداحى به قصد دريافت صله و پاداش و تأمين وسايل زندگى مى باشد وى با اين انگيزه قصايد تملق آميزى در وصف امرا و بزرگان زمان خود ساخته است؛ در قصيده اى كه در ششم صفر سال (1308 ه ق) به مناسبت جشن ميلاد ناصرالدين شاه ساخته، مظفرالدين شاه را كه به بزدلى و بيچارگى

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99658
صفحه از 395
پرینت  ارسال به