203
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

3 ـ دبستان نو (دخترانه):
مرحوم آيت اللّه فومنى در حدود سال 1326ه.ش در زمانى كه به دنبال سياستهاى آموزشى رژيم، فقط دبستانهاى دولتى با شيوه و برنامه هاى ضد دينى و غربى وجود داشت، اقدام به تأسيس دبستان نو دخترانه نمود. اين اقدام ايشان بسيار شجاعانه بود زيرا اين كار از سوى برخى عناصر متعصب و منفى باف مذهبى مورد اعتراض قرار مى گرفت. ولى آن مرحوم با استقامت و ثباتى كه داشت از موضع و ديدگاهش صرف نظر نكرد و مدرسه دخترانه را بنا كرد.
مرحوم آيت اللّه فومنى در جواب نامه اى كه به مناسبت تأسيس دبستان نو نوشته شده بود و اين پاسخ توسط اتحاديه دينى مسجد نو به صورت جزوه اى در سال 1371ه.ق چاپ و منتشر شده است چنين مى نويسد:
...در حدود ده سال است در تهران مشغول انجام وظيفه بوده و چنين تشخيص داده ام كه اساس همه مفاسد، فرهنگ است و هر جنايت و خرابكارى كه در كار هست تماما از آنجا است. و شكى نيست كه پست فرهنگ يك موقعيت مهمى است كه مى توان به آن وسيله يك مملكت را به بدبختى انداخت و نيز ممكن است از اين راه يك جامعه را به سعادت و نورانيّت، سوق داد. با توجه به وضع فرهنگ در ممالك اسلامى، من هميشه دچار اضطراب عجيب بودم و وقتم، به ناراحتى مى گذشت. شما ببينيد چگونه انسان راحت باشد و مشاهده كند، يك چنين شاهرگ و سنگر حياتى مسلمانان در اختيار تام دشمن باشد و جامعه به قدرى سطحى و اغفال شده كه به يك دعاى سحر كه از راديو پخش مى كنند دلش آرام بگيرد و در صدد رفع بدبختيهاى خود نباشد.
و در ادامه مى نويسد:
...لذا ناچار تأسيس اتحاديه نمودم، شروع به تهيه و سازمان مسجد و بالاخره پيشنمازى و منبر و سخنرانيها و نشريه ها و همه اينها را مقدمه رسيدن به اين اهداف عالى دانسته و در مرتبه اول در صدد تأسيس دبستان براى دوشيزگان برآمدم. ۱

1.آيت اللّه شيخ جواد فومنى حائرى به روايت اسناد ساواك، ص ۲۰ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
202

را بر اين تجمع نهادند و اين اتحاديه نقش بسيار مؤثر و مفيدى در اجراى بسيارى از برنامه هاى اسلامى، تبليغى و فرهنگى ايشان اين نمود. اين اتحاديه از سوى ساواك تحت مراقبت بود و براى عناصر مؤثر آن پرونده سازى شده بود.
2 ـ بناى مسجد نو:
با همكارى اعضاء اتحاديه دينى، على الخصوص مرحوم آقاى فخارزاده زمين مسجد نو خريدارى و در سال 1320 اين مسجد بنا گرديد. و به خاطر فعاليتهاى همه جانبه مرحوم آيت اللّه فومنى اين مسجد مورد توجه اهالى محلى و ديگر محلات تهران قرار گرفت و مركزيت مناسبتهاى دينى و اسلامى منطقه را در دست گرفت.
بر اساس اسناد و مدارك موجود، حضور و نقش مسجد نو و انجام سخرانيهاى افشاگرانه در آن عمدتا پس از جريان 28 مرداد 1332 مى باشد. شايد مهم ترين دليل آن وقوع حوادث و شرايط نامناسب پس از كودتا و مقابله شديد رژيم با مخالفين و نيز اجراى گسترده سياستهاى فرهنگى و اجتماعى ضد دينى رژيم بود. پس از فوت مرحوم آيت اللّه فومنى اقامه نمازجماعت و ادامه فعاليت مسجد توسط فرزند ايشان، حجة الاسلام والمسلمين حاج شيخ حسين فومنى به عهده گرفته شد. مسجد نو در حال حاضر نيز موجود است و اخيرا جهت بازسازى و ترميم در دست تعميرات و تجديد بنا مى باشد. در حال حاضر با تأسيس مؤسسه مهد قرآن كريم در سال 1371ه.ش توسط حجة الاسلام والمسلمين حاج شيخ مصطفى فومنى حائرى فرزند مرحوم آيت اللّه فومنى در مسجد نو، مجددا اين مسجد به عنوان پايگاه عظيم توسعه و نشر فرهنگ اسلامى در سطح كشور مطرح گرديده است. اين مؤسسه كه به آموزش جامع قرآن از تلاوت تا فهم، با شيوه هاى بسيار جذاب و علمى اشتغال دارد توانسته است با بيش از 70 هزار عضو در كليه استانها و شهرستانهاى كشور، كانون و كلاسهاى تعليم قرآن، در زمينه هاى ترتيل، حفظ، تجويد و مفاهيم قرآن به صورت رايگان ايجاد نمايد.

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99655
صفحه از 395
پرینت  ارسال به