205
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

انعكاس اين طرح در سطح منطقه و استقبال پرشور مردم از آن و افزايش توان مالى دست اندركاران مسجد نو كه موجبات گسترش فعاليتهاى مسجد نو، اتحاديه دينى و مدارس گرديده بود. مورد توجه ساواك نيز قرارگرفت. ساواك توسط منابع نفوذى خود در تلاش بود تا گزارشى از اطراف اين طرح و ميزان مبالغ جمع آورى شده در هر ماه، تهيه و جهت مقابله، اقداماتى صورت دهد.
6 ـ تأسيس دبستان نو ويژه پسران:
به كمك اعضاء اتحاديه دينى و تأمين زمين براى احداث يك باب مدرسه پسرانه توسط مرحوم فخارزاده و وصول هميارى مردى از طريق صندوقهاى «روزى دهشاهى» آيت اللّه فومنى موفق شدند دبستانه پسرانه را بنا كنند. نكته قابل ذكر آنكه مرحوم فومنى هيچگاه براى تأسيس اين مدارس را وزارت فرهنگ مجوز دريافت نداشت و حتى گواهى تحصيلى را نيز خود صادر مى نمود.
7 ـ احداث مسجد نو شماره 2:
مرحوم آيت اللّه فومنى در سال 1339 به فكر تهيه مسجدى براى مردم انتهاى خيابان لرزاده افتادند كه محله شان فاقد مسجد بود و مسجد با مساعدت شركت تعاونى و مردم بنا شد.

مبارزات سياسى

مرحوم آيت اللّه فومنى در پى انجام رسالت دينى و اسلامى خود، مخالفتها و اعتراضاتى به برخى سياستهاى رژيم به عمل مى آوردند و سخنان ايشان در ابعاد مختلف سياسى، نظامى، فرهنگى، اقتصادى، داخلى و خارجى. مبين جامع نگرى و روشن بينى ايشان نسبت به مسائل و مشكلات كشور بود. افشاگريها و روشنگريهاى آيت اللّه فومنى در مسجد نو ساواك را مجبور كرد تا جهت اطلاع از سخنان ايشان عوامل نفوذى را به مسجد بفرستد.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
204

حجة الاسلام حاج شيخ حسين فومنى فرزند مرحوم آيت اللّه فومنى بيان مى دارند كه يكى از شروط ثبت نام دانش آموزان دختر در اين مدرسه پوشش كامل اسلامى شامل چادر مشكى و روبند بود. اين شرط موجب مخالفت وزارت فرهنگ وقت قرار گرفت و وزير فرهنگ در ملاقاتى كه با مرحوم فومنى داشته تقاضا كردند از اين حركت جلوگيرى شود. امّا آن مرحوم پاسخ دادند: اگر شما طى قانونى به مدارس اعلام كنيد كه دانش آموزان دختر با پوشش مناسب و لباس بلند، شلوار و روسرى، به مدارس بروند، من هم از اين شرط چشم پوشى مى كنم. نهايتا پيشنهاد مرحوم فومنى مقبول رژيم واقع نگرديد و ايشان نيز به همان رويه و برنامه خود اقدام به پذيرش و ثبت نام دختران مى نمودند.
4 ـ تأسيس اولين كودكستان تربيت بدنى:
يكى دو سال پس از تأسيس دبستان دوشيزگان، در حدود سال 1327ه.ش مرحوم آيت اللّه فومنى شنيدند كه عده اى، كودكستان، تأسيس كرد، و آموزگاران و مربيان يهودى و نصرانى، كودكان مسلمان را سرپرست مى كنند، لذا تصميم گرفتند اقدام به تأسيس كودكستان نمايند. اين تصميم با همت و هميارى اعضاء اتحاديه دينى با سرعت عملى شد و كودكستان مجهزى با شهريه ارزان و با يك دستگاه اتومبيل براى اياب و ذهاب اطفال تأسيس گرديد. اين كودكستان در كنار دبستان دخترانه و دائر گرديد.
5 ـ تأسيس شركت تعاونى «روزى دهشاهى» ۱
در سال 1329ه.ش به منظور تأمين هزينه هاى جارى مسجد نو و برگزارى مراسم جشن و سوگوارى و مناسبتهاى دينى و نيز تأمين بخشى از نيازهاى مدرسه دخترانه و كودكستان با ابتكار و تلاش مرحوم آيت اللّه فومنى شركت تعاونى «روزى دهشاهى»، تأسيس شد.

1.ده شاهى، يعنى نيم ريالى .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99587
صفحه از 395
پرینت  ارسال به