207
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

وجود شدت گرفتن بيمارى درخواست نمود به منزل منتقل شود ولى پس از چند روز بر اثر وخامت حال به بيمارستان فيروزآبادى منتقل شدند.
تقارن بيمارى و فوت ايشان با ايام ليلة القدر و شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان بسيار ميمون و مبارك و توفيق بود براى آن مرحوم كه همچون مولايش على عليه السلام كه در مقابل دشمنان دين و كج انديشان ثابت قدم و استوار به راه خود ادامه دهد.
جنازه مرحوم فومنى در روز بيست و سوم ماه مبارك رمضان از تهران به شاه عبدالعظيم توسط چندين هزار جمعيت روزه دار بر دوش حمل گرديد. مردم مسلمان جنازه آن مرحوم را با پاى پياده 12 كيلومتر بر دوش حمل كردند و در تشييع جنازه بر عليه رژيم شعار مى دادند. طبق وصيت جنازه ايشان در شب بيست و چهارم ماه مبارك رمضان به حضرت عبدالعظيم حمل و در مقبره اى كه در سمت شرقى ۱ صحن مطهر قراردارد به خاك سپرده شد.

1.مقبره اعلائى.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
206

مرحوم فومنى نيز هرچه زمان مى گذشت و مظاهر فساد و فحشا و بى دينى در جامعه گسترش پيدا مى كرد، لحن و سخنانش صريح تر و بى پرده تر مى شد و به مرور اين انتقادات و اعتراضات، رنگ و بُوى سياسى به خود مى گرفت. ساواك نيز حساس تر و شديدتر با مرحوم فومنى برخورد مى كرد، به طورى كه از اواسط دهه 30 تا زمان فوت ايشان در سال 43، جمعا حدود چهار بار، توسط ساواك دستگير شدند. آن طور كه از استاد ساواك و اظهارات نزديكان و اطرافيان مرحوم فومنى نمايان است در پس هر دستگيرى، موجى از مخالفت و اعتراض از سوى اقشار مختلف مردم و روحانيون بوجود مى آمد و انتقال اين اعتراضات و ناخشنوديهاى مردمى به علماء و بزرگان، موجبات حركت و تلاش آنان جهت آزادى آن مرحوم مى گرديد. در تمام دفعاتى كه ايشان دستگير مى شدند به واسطه نفوذ و اعتراض علماء بزرگى چون آيت اللّه بروجردى، آيت اللّه بهبهانى، آيت اللّه محمدتقى آملى و... رژيم مجبور به آزادى ايشان مى گرديد.
اولين دستگيرى در تاريخ 16 / 10 / 1338
دومين دستگيرى در تاريخ 2 / 5 / 1339
سومين دستگيرى در تاريخ 22 / 2 / 42
چهارمين دستگيرى در تاريخ 10 / 11 / 42 ۱

درگذشت آيت اللّه فومنى

وى در نتيجه فشارهاى روحى و جسمى، سالها مبتلا به مرض قند گرديد و در اواخر مبتلا به يرقان شد و در بيمارستان بازرگان بسترى گرديد على رغم تلاش پزشكان، بيمارى ايشان شدت گرفت. و در اين اثنا، طبقات مختلف مردم جهت ديدار و عيادت ايشان به بيمارستان مى آمدند و با خانواده وى همدلى مى نمودند. مرحوم فومنى با

1.آيت اللّه شيخ جواد فومنى حائرى به روايت اسناد ساواك، ص ۲۵ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99532
صفحه از 395
پرینت  ارسال به