209
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

47

جواد مؤذنى

حسين مؤذنى

مرحوم حاج جواد مؤذنى در سال (1290) شمسى در خانواده اى مذهبى و تا حدى اهل علم به دنيا آمد . جد او مرحوم شيخ حسين (مؤذن و قارى آستان) كه حافظ قرآن بوده و از صوت خوشى برخوردار بود ، در ابتداى سلطنت ناصرالدين شاه قاجار به عنوان مؤذن و قارى ، به افتخار خدمتگذارى آستان مقدس نائل آمد .
پسر آقا شيخ حسين ، شيخ رضا مؤذن ، پس از پدر عهده دار منصب او گرديد و در زمره قراء و مؤذنين آستانه قرار گرفت .
آقاى جواد مؤذنى فرزند آقا شيخ رضا در ابتداى نوجوانى پس از فراگيرى مقدمات در مدرسه علميه امينيه (امين السلطان) نزد مرحوم حاج شيخ محمّد خراسانى ، كه از اوتاد بود ، به ادامه تحصيل مشغول گرديد و به طورى كه نامبرده نقل مى كرد ، مرحوم آقا شيخ محمّد قبل از شروع به تدريس ، شرايطى را مطرح مى كرد كه يكى از آنها اين بود كه: «بايد تعهد كنى از راه حرفه و شغلى امرار معاش كنى و تحصيلات خود را وسيله امرار معاش قرار ندهى» و خود او نيز اينگونه بود .
با اينكه وى عالمى برجسته و فردى موجه بوده و توجهاتى نيز به او شده بود ، خود به شغل حلبى سازى اشتغال داشتند ، به شكلى كه پس از پايان درس حوزه ، در منزل خود ، طشت آهنى ، آبپاش ، سطل و ساير لوازم فلزى مى ساخت و بعد ازظهرها در ابتداى خيابان آستانه ، مقابل باغ سراج الملك ، بساط كرده و آنها را مى فروخت و


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
208

46

سيد جواد موسوى مدنى كرمانى

(1257 ـ 1339 ش)

خطاط و شاعر ، معروف به بنان الشريعه . در قريه سعادت آباد سيرجان به دنيا آمد . تحصيلات مقدماتى را همان جا گذراند و در سى سالگى سفرى به عتبات عاليات نمود . وى مدتى در نجف اشرف به تحصيل علوم متداول عصر خود پرداخت و بعد از شش سال به كرمان بازگشت .
در حدود 1307 ش به تهران آمد و وارد وزارت معارف شد و تا آخر عمر در اين شهر سكنى گزيد . او در نوشتن خط شكسته توانا و مبتكر بود و شيوه مخصوصى داشت . حاجى بنان علاوه بر مقالات متنوعى كه نوشته است ، طبع شعرى نيز داشته و مضامين تازه اى به سلك نظم درآورده است . اشعارش به طور پراكنده باقى مانده و از آنها چيزى به چاپ نرسيده است . مدنى در سال هاى 1310 تا 1314 ش ، يك دوره كامل حكمت و عرفان را نزد استاد ميرزا مهدى آشتيانى فراگرفته و در پايان دوره تحصيلات خود شرحى به دعاى «صباح» نوشته كه به خط خود گراور شده است . وى در ابن بابويه مدفون است .

منابع

تذكره خوشنويسان معاصر (96 ـ 98) .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99306
صفحه از 395
پرینت  ارسال به