213
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

او كه به فرزندش سفارش كرده بود« حاصل يك عمر زحمت من اين كتاب ها و كتابخانه است و تو بهتر مى دانى كه مايملك ديگرى ندارم» و راست مى گفت حتى منزل مسكونى نيز از خود نداشت .
لازم به ذكر است كه در طى دوران حيات پربارش ، كم و بيش عنايات و توجهاتى هم به او شده بود ، كه اهل آن بهتر مى دانند . خلاصه كلام اينكه مرحوم مؤذنى در طى 80 سال عمر خود ، در كمال بى نيازى ، عزت نفس ، خلوص در انجام خدمت به آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام و خلق ، دستگيرى از ضعفاء در حد توان ، ارشاد جوانان كه تعداد آن از شمارش خارج است لحظه اى كوتاهى ننمود .
هميشه با وضو داخل كتابخانه مى شد ، و هر صبح ابتدا 2 ركعت نماز هديه به روح واقفين كتب و اموات آنان مى خواند ، سپس مشغول به كار مى شد ، نام ولى نعمت خود را هميشه اينگونه مى برد «وجود مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام » .
در خاتمه چند خاطره از آن مرحوم كه فرزندش به ياد دارند عينا نقل مى كنيم .
الف . در سن شانزده سالگى حقوق خود را كه به عنوان مؤذن از آستان دريافت نموده بودند ، نزد متولى وقت رفته و پول را در مقابل او گذاشته (چون مرسوم بود هر كس هر وجهى از آستان مى گرفت با كسب اجازه از متولى آن را مصرف مى نمود) و گفته بود اين مبلغ را بابت حقوق به من داده اند ، شما به عنوان متولى اجازه مصرف آن را به من مى دهيد ، متولى وقت در جواب او گفته بودند با رعايت 3 شرط مى توانى از اين پول استفاده كنى:
1 ـ درون و برونت اسلامى باشد و خدا و حضرت عبدالعظيم عليه السلام را شاهد و ناظر بر اعمال خود بدانى .
2 ـ كار تو مورد نياز آستان باشد ، نه كار آستان مورد نياز تو .
3 ـ 11 ريال كار كنى ، 9 ريال دريافت كنى .
با توجه به اين سه شرط مى توانى از اين پول استفاده كنى ، گفتم آقا ظهر ، مغرب ،


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
212

مرحوم جواد مؤذنى از آن تاريخ تا پايان زندگى قريب پنجاه سال در كتابخانه انجام وظيفه كرد و در جمع آورى كتب و طبقه بندى آن زحمت كشيد . هر روز صبح و عصر در كتابخانه بود و با خوشرويى و محبت مراجعه كنندگان را راهنمايى مى كرد آقاى شيخ جواد مؤذنى پس از سال ها خدمت به آستانه مقدسه حضرت عبدالعظيم در پانزدهم شعبان سال 1413 مطابق با 18/11/1371 درگذشت . نگارنده اين كتاب در حدود سى سال با آن مرحوم دوستى و رفاقت داشتم و هرگاه به حضرت عبدالعظيم مشرف مى شدم به ملاقات ايشان مى رفتم ، مرحوم مؤذنى انسانى فاضل ، مؤمن ، پرهيزگار و در كار خود فعال و عاشق بود ، خداوند او را رحمت كند و در جوار مولايش حضرت عبدالعظيم جاى دهد .
ايشان ضمن اداره امور كتابخانه ، همه روزه ، جلسات تفسير قرآن و درس اخلاق در محل كتابخانه دائر نموده ، كه عدد كثيرى از اهالى شهر رى بخصوص جوانان و نوجوانان از آن استقبال نموده و در اين مجالس شركت مى كردند .
جلسه هفتگى سيار ديگرى نيز ، هر صبح يكشنبه در منزل يكى از اعضاء جلسه تشكيل داده بودند و در اين جلسات بود كه هيأت چهارده معصوم عليهم السلامشهر رى تأسيس گرديد .
در واقع ايشان كتابخانه را پايگاهى جهت ارشاد جوانان و نوجوانان و حتى افراد مسن قرار داده و مى توان گفت كتابخانه دار التبليغى فعال در مركز آستان مقدس مشغول به كار بود . آقاى مؤذنى با حسن خلق و نفوذ كلامى كه داشت ، هر تازه واردى پس از يك جلسه به او گرويده و تا آنجا كه مى توانست از مجالس او بهره مند مى گرديد .
ايشان تا پايان عمر از انجام وظيفه خطير خود ، كه همانا حفظ كتابخانه و اموال موقوفه آن ، و نيز ارشاد نوجوانان و جوانان بود . لحظه اى كوتاهى ننموده و قريب 60 سال ، به گونه اى زندگى كرد ، كه جز نام نيك ، از دنيا اندوخته اى نداشت و به قول خود

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99620
صفحه از 395
پرینت  ارسال به