257
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

يكى از روحانيون نقل مى كند كه: عبا و قبا و لبّاده اى را بردم و به جناب شيخ دادم بدوزد، گفتم: چقدر بدهم؟
گفت: «دو روز كار مى برد، چهل تومان». روزى كه رفتم لباسها را بگيرم گفت: «اجرتش بيست تومان مى شود». گفتم: فرموده بوديد چهل تومان؟ گفت: «فكر مى كردم دو روز كار مى برد ولى يك روز كار بُرد»!
ديگرى مى گفت: شلوارى بُردم بدوزد، گفتم: چقدر بايد بدهم؟ گفت: «ده تومان» همان وقت اجرت او را دادم. موقعى كه براى تحويل گرفتن لباس رفتم، ديدم كه دو تومان روى آن گذاشت و گفت: «اجرتش شد هشت تومان».
فرزند شيخ مى گويد: روزى عبايى را كه با مشترى طى كرده بود سى و پنج ريال بدوزد، مشترى آمد و عباى خود را بُرد، مقدارى كه دور شد، ديديم پدرم به دنبال او دويد و پنج ريال به او پس داد و گفت: «من خيال كردم اين عبا فرصت بيشترى را از من مى گيرد ولى اين طور نبود».

پاداش انصاف

انصاف در همه كارها و به خصوص در معامله با مشترى، از مسايل بسيار مهمى است كه اسلام بر آن تأكيد فراوان دارد، در حديث است كه امام على عليه السلام فرمود:
الإنْصافُ أفْضَلُ الفَضائلِ؛انصاف برترين فضيلتهاست.۱إنّ أعظَمَ إلمَثوبَةِ مَثوبَةُ الإنْصافِ؛بزرگ ترين ثواب، ثواب انصاف است.۲
براى اين كه بدانيم انصاف در معامله، تا چه پايه در سازندگى انسان مؤثر است و عنايات حق تعالى به جناب شيخ گزاف نيست، دقت در حكايت ذيل سودمند است:

1.ميران الحكمه، ۱۳ / ۶۳۰۶ / ۳۸۷۴ / ۲۰۱۹۱ .

2.ميزان الحكمه، ۱۳ / ۶۳۰۶ / ۳۸۷۴ / ۲۰۱۹۴ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
256

و در حديث ديگرى فرمود:
العِبادَةُ عَشرَةُ أجزاءٍ تِسعَةُ أجزاءٍ في طَلَبِ الحَلالِ؛عبادت ده بخش دارد، كه نُه بخش آن در طلب (روزى) حلال است.۱
يكى از دوستان شيخ مى گويد: فراموش نمى كنم كه روزى در ايّام تابستان در بازار جناب شيخ را ديدم. در حالى كه از ضعف رنگش مايل به زردى بود. قدرى وسايل و ابزار خيّاطى را خريدارى و به سوى منزل مى رفت، به او گفتم: آقا! قدرى استراحت كنيد، حال شما خوب نيست. فرمود: عيال و اولاد را چه كنم؟!
در حديث است كه در سول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
إنَّ اللّه تعالى يُحِبُّ أن يَرى عَبدَهُ تَعِبا في طَلَبِ الحَلالِ؛خداوند دوست دارد كه بنده خود را در راه به دست آوردن روزى حلال، خسته ببيند.۲مَلعونٌ مَلعونٌ مَن ضَيَّعَ مَن يَعُولُ؛ملعون است، ملعون است كسى كه هزينه خانواده خود را تأمين نكند.۳

انصاف در گرفتن اُجرت

شيخ در گرفتن اُجرت براى كار خيّاطى، بسيار با انصاف بود. به اندازه اى كه سوزن مى زد و به اندازه كارى كه مى كرد مزد مى گرفت. به هيچ وجه حاضر نبود بيش از كار خود، از مشترى چيزى دريافت كند. از اين رو، اگر كسى مى گفت: جناب شيخ اجازه بدهيد اُجرت بيشترى بدهم، قبول نمى كرد.
جناب شيخ بر مبناى روش و ادب اجاره در اسلام، ۴ اُجرت كارش را با مشترى تمام مى كرد. امّا از آن جا كه نمى خواست بيش از آن چه كار كرده از مشترى اجرتى دريافت كرده باشد، اگر پس از انجام كار، مى ديد كم تر از مقدارى كه پيش بينى كرده بود كار انجام داده، مبلغى را كه به نظرش اضافه گرفته بود، به مشترى بازپس مى داد!

1.ميزان الحكمه، ۵ / ۲۰۵۸ / ۱۴۹۶ / ۷۲۰۲ .

2.ميزان الحكمه، ۵ / ۲۰۵۸ / ۱۴۹۶ / ۷۲۰۹ .

3.ميزان الحكمه، ۵ / ۲۰۶۰ / ۱۴۹۹ / ۷۲۲۳ .

4.ر.ك: ميزان الحكمه، ۱ / ۴۰ / ۱۶۰

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99680
صفحه از 395
پرینت  ارسال به