267
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

63

ستارخان

على صدرايى خويى

سرزمين ايران مهد آزادى، در دامن خود مردانى را پرورش نموده كه در برهه هاى حساس تاريخ، شجاعتهاى قابل تحسينى از خود بروز داده اند. كاوه آهنگر كه ضحاك را كه مستبدى خون آشام بود از بين برد تا مردم در آزادى بزيند و از نعمت زندگى بهره مند گردند.
يكى ديگر از شخصيتهاى آزادى خواه كه در سده اخير در حساس ترين لحظات تاريخ ملت ايران درخشيد و جان در راه آزادى ايرانيان نهاد ستارخان است. رشادتهاى بى نظير او نام او را به عنوان سردار ملى در تاريخ به ثبت رسانيد و ملت ايران هماره از او به عنوان ظالم ستيز و استبداد برانداز ياد مى كنند.

تولد

ستارخان فرزند حاج حسن قراچه داغى در 28 مهرماه 1245ه.ش در سرزمين سرسبزه قره داغ چشم به جهان گشود. پدرش حاج حسن بزاز دوره گردى بود كه از تبريز پارچه مى خريد و در روستاهاى قره داغ مى فروخت.
پس از چندى پدر ستارخان در تبريز مقيم گرديد و ستارخان در تبريز رشد و بالندگى ايام جوانى را سپرى نمود.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
266

نقاشى هاى كار قديم همه نوع اسبابى از شكسته و درست به مرور به قيمت هاى نازل از دست دلال ها و غيره ديده خريده و جمع كرده است كه البته بيش از هزار تومان براى آنها مايه نگذاشته است حالا يك شخص انگليسى اسبابهاى او را از براى موزه لندن به هشت هزار ليره كه سى هزار تومان پول ايران باشد از او خريده و اينجا گذاشته است كه اكسپوزيسيون تمام شود ببرد از جمله اسبابهاى او كه فروخته است دو گلدان كاشى يعنى چينى قديم ايران است كه شبيه به كاشى است به هشتصد ليره كه معادل دو هزار تومان پول ايران مى شود ، فروخته است .
از وى يادداشت هاى خوبى راجع به اوضاع اجتماعى و سياسى ايران باقيمانده كه يك قسمت آن را دكتر خليل خان ثقفى اعلم الدوله در كتاب مقالات گوناگون نقل كرده است .

منابع

رجال بامداد ، ج 2 ، ص 103 .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99388
صفحه از 395
پرینت  ارسال به