275
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

خود پياده مى شد كه طلاب مدرسه شورش نموده كه چرا اين آدم اينجا بيايد . و او پياده نشد و خود را از روى قاطر به صدايى درشت فرمود: «و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما» .
از آنجا كه علاوه بر شرافت حسب و نسب ، از علما و ادباى نامى عصر و در وعظ و خطابه نيز داراى مقامى عالى بوده است در موقع انقلاب ايران و تبديل سلطنت استبدادى به مشروطيّت طرف احتياج سياسيّين گرديد ، از نطق و بيان و خطابه هاى وى استفاده نمودند ، خودش نيز به جهت عاطفه سياست كه در دلش بوده مايل و در امور كشورى داخل شد و سر سلسله و رئيس سياسيّين و انقلابيّين گرديد تا موقعى كه به امر محمّد على شاه قاجار ، به مجلس شوراى تهران توپ بسته شد و آزادى خواهان مورد آزار و شكنج گرديدند شيخ الرئيس را نيز گرفتار و در باغ شاه در زنجيرش كردند تا بعد از استخلاص مسافرت كرده باز مراجعت نمود .
ناگفته نماند: بهائيها بعضى از كلمات مبهم و پهلودار شيخ الرئيس را كه گاهى در منبر به زبان مى آورده موافق مرام بهائى گرى خودشان تأويل كرده و او را نيز بهائى مى دانستند و حال آنكه شيخ الرئيس در آن كلمات هيچ منظورى نداشته و تأويلات بهائيان اصلاً به خاطرش نمى آمد . به جهت آن سوء تفاهم ، پيغامى از ميرزا عباس آمد و او را براى تبليغات به امريكا دعوت و به وعده عايدات چندين برابر واردات ايرانى مستبشرش گردانيد ، او هم دوازده هزار تومان مقروض بودن خود را بهانه آورده گفت بايد اوّل آن را بدهيد تا بعد از اداى قروض حركت كنم ، خيالش اين بوده كه آن مبلغ را بگيرد و با آن بيانات شيوا كه داشته اين قضيه را در بالاى منبر فاش و دليل تقلّب و رسوايى بهائيان نمايد و خدمتى به اسلام انجام دهد . اين مطلب تا چند ماه ، مورد مذاكره سرّى بود تا آنكه ميرزا عباس ، از اين روحيه شيخ الرئيس واقف شد و معامله انجام نيافت و كسى كه محرم اين راز بوده با ناله اسف آميزى مى گفته است كه شيخ الرئيس مى خواست پول را بگيرد و بخورد و به امريكا هم نرود والاّ محل پول و


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
274

67

شيخ الرئيس قاجار

(264 ق 1227 ش)

محمّد رضا احسن

وى ابوالحسن ميرزا ابن محمّد تقى ميرزاى حسام السلطنه است .
مرحوم حاج شيخ الرئيس از معاريف اهل مبنر و شعرا بلكه از عظماء علما و فقها و اهل حكمت و عرفان عصر خود بود و در شاعرى حيرت تخلص مى نمود . و در تبريز از دختر سهراب خان گرجى متولد شده و در خدمت چندين نفر از علما و حكما درس خوانده و به شيخ الرئيس ملقب گرديده و تأليفاتى دارد:
اول كتاب اتحاد الاسلام كه براى سلطان عثمانى تأليف كرده است ،
دوم كتاب الابرار در رد احمد قاديانى ،
سوم كتاب منتخب نفيس ، كه ديوان اشعار او است به عربى و فارسى .
در كتاب آگهى شهان از كار جهان ص: 115 نوشته كه وى در سال 1320 به اصفهان آمده و هوس پيشگان سست انديشه گرد او جمع و فريفته سخنانش ـ كه به سمع مردم چشم بسته دل پسند آمد اما به نظر اهل نظر اهميّتى نداشت ـ شدند ، و علماى سياسى از آقايان مسجد شاه به معاونت ظل السلطان عذرش را خواستند ، انتهى .
و مرحوم آقا شيخ غلامعلى بكائى مى فرمود: وى در آن سفر به عنوان ملاقات آقاى گزى به طرف مدرسه نيم آورد آمد و چون درب مدرسه رسيد داشت از قاطر سوارى

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99536
صفحه از 395
پرینت  ارسال به