289
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

مجله فروغ تربيت آغاز كرد.
در سال 1304 ش، براى ادامه تحصيل راهى فرانسه شد. به دانشگاه سوربن راه يافت و در رشته ادبيات مشغول به تحصيل شد. در اين مدت با بسيارى از اديبان و نويسندگان ايرانى و اروپايى مانند محمد قزوينى، سيد حسن تقى زاده، ولاديمير مينورسكى و ديگرانى كه در پاريس به سر مى بردند ، ارتباط برقرار ساخت . او پس از پنج سال اقامت در اين شهر، با دريافت ليسانس به تهران بازگشت.
اقبال پس از ورود به تهران، براى تدريس به دارالمعلمين عالى دعوت شد. و علاوه بر اين كار، تحقيقات علمى خود را نيز ادامه داد و به ترجمه ، تأليف و تصحيح كتبى مانند حدائق السحر، خاندان نوبختى، طبقات سلاطين اسلام پرداخت و با مجلات مختلف به همكارى پرداخت كه حاصل آن مقالات زيادى است كه در نشريات چاپ شده است.
در سال 1312ش بار ديگر روانه پاريس شد تا به تحقيقات مربوط به رساله اجتهاديه خود بپردازد. پس از نزديك به دو سال، اين رساله تدوين و در شوراى دانشگاه تهران به عنوان رساله دكترا پذيرفته شد. در سال 1317ش (1938م) به تهران بازگشت و اين بار تدريس در دانشگاه تهران را آغاز كرد و در كنار آن به عضويت پيوسته فرهنگستان انتخاب شد.
تدريس در دانشگاه ، انتشار مجله يادگار و تأسيس انجمن نشر آثار ايران فعاليتهايى بود كه اقبال در اين دوره از زندگى، خود را به آن مشغول داشت. در اين ميان مجله يادگار درخششى بسيار داشت و نزد اهل ادب جايگاهى ويژه يافت. اين امر تنگ نظريهاى بسيارى را برانگيخت تا جايى كه اقبال را واداشت در اوايل سال 1328ش، پس از پنج سال اين مجله را تعطيل كند. ۱ او پس از اين، به عنوان رايزن فرهنگى در دى ماه

1.تنها ميراث ارزشمند اقبال يادگار بود كه به عللى فرومايگان و مغرضان كمر به نابوديش بستند و چه زود هم فايق گشتند. اقبال خسته و دردمند در ديار غربت با آرزوهاى برباد رفته مدتى به علت بيمارى كبد تحت معالجه بود كه سرانجام دردهاى درونى و برونى او را از پاى انداخت.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
288

پيشرفت او باشد. اقبال 10 ـ 12 ساله بود كه به تهران رفت. ۱
از دوران كودكى در كنار كار و كمك به معيشت خانواده به آموختن پرداخت. در سيزده سالگى به سال 1288ش به مدرسه شركت كه به همت مرتضى نجم آبادى و شمارى از دوستان برپا شده بود، راه يافت. او در اين مدرسه پيشرفت سريعى از خود نشان داد. همين امير سبب شد تا نجم آبادى به پايمردى ابوالحسن فروغى او را روانه دارالفنون سازد. اقبال در دارالفنون، مورد حمايت فروغى قرار گرفت و به پشتوانه مقررى ماهانه كه از سوى او تعيين شده بود، به ادامه تحصيل پرداخت.
اقبال پس از پايان تحصيل، فعاليتهاى فرهنگى خود را آغاز كرد. او نخست به تدريس در مراكزى مانند دارالفنون، درالمعلمين مركزى، مدرسه علوم سياسى و مدرسه نظام پرداخت و سپس معاونت كتابخانه معارف را كه در مدرسه دارالفنون بود پذيرفت. او خارج از مراكز آموزشى به نگارش مقالات ادبى و علمى همت گمارد و همكارى خود را با ملك الشعرا بهار، رشيد ياسمى و سعيد نفيسى در مجله دانشكده و محمدعلى فروغى، ابوالحسن فروغى، غلامحسين رهنما و عبدالعظيم قريب ، در

1.۸۰ تومان بدهى كربلايى محمدعلى روح و روانش را خسته كرده بود، وى براى جبران بدهى خود مدت يكسال در اطراف ساوه چوپانى كرد. بعد از وصول دستمزد سالانه اش بدهى خود را كاملاً پرداخت نمود بدون اين كه صنار به فردى بدهكار باشد. به تهران رفت و بعد از يكسال خانواده خود را فراخواند. عباس و مادرش همراه كربلايى يعقوب چاروادار كه از بستگانش محسوب مى شد. راهى تهران شد. پسران محمدعلى در تهران چندان رشد و ترقى نكردند. مگر اقبال كه آن هم به خاطر جوهره و استعدادى كه در ضميرش نهفته بود. توانست به مقام بلند و رفيع علمى نايل گردد، اين منزلت و توفيق را بايد مرهون مادرى شايسته و تربيت شده خانواده اى مذهبى و با فرهنگ دانست و تا زنده بود از هيچ كوششى در حق فرزندش كوتاهى نكرد. مادر اقبال خيلى اصرار داشت تا وى ازدواج كند. امّا او مى گفت: من با كتاب ازدواج كرده ام و راضى نيستم خانواده اى را سرگردان نمايم.

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99665
صفحه از 395
پرینت  ارسال به