297
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

كنت دو گبينو وزير مختار معروف فرانسه در تهران در اين باب و نيز علاقه مفرطى كه دولت انگستان نسبت به وى نشان مى دهد و موضوع در مجلد بيست و هشت اسناد مربوط به ايران مضبوط است چنين مى نويسد:
در ملاقاتى كه ديروز با صدراعظم (ميرزا آقا خان نورى) كردم هيچ كس حتى ميرزا عباس خان محرم خاص او كه معاون وزارت خارجه است حضور نداشت صدراعظم پس از شرح مبسوطى مبنى بر صميميت و محرميت با من و يگانگى و دوستى من نسبت به خود بالاخره گفت مصحلت و مهم ايران ايجاب مى كند كه شاه ، تعيين وليعهد قانونى را به تأخير نياندازد .
صدراعظم پس از اينكه از مقاصد دولت روسيه صحبت كرد (تمايل زياد به بهمن ميرزا براى نيابت سلطنت و وليعهد شدن) به شرح تمايلات دولت بريتانيا پرداخت كه در اينجا واضح و آشكار مى باشد و آن توجه خاص آنها نسبت به شاهزاده عباس ميرزا برادر شاه كنونى است كه به كربلا تبعيد شده است و اخيرا چنين شايع بود كه قرار است سفرى به لندن برود ولى او نپذيرفته و به اين سفر نرفته است و صدراعظم از اين موقعيت استفاده كرده شاه را با برادر آشتى داده و قرار است شاه او را به تهران احضار نمايد و يا به او تأمين بدهد و سه هزار تومان مقررى براى او تعيين كند .
و باز اضافه مى كند و مى گويد:
صدراعظم در حالى كه بسيار خوشحال و راضى بود و به خود مى باليد از اين كه سلاح برنده و مهلكى را از چنگ انگليسى ها بيرون كشيده است گفت ديگر خطرى از بابت عباس ميرزا در ميان نخواهد بود و پس از عباس ميرزا هم شاهزاده اى نيست كه بتواند مورد نظر و مقاصد و تحريكات دولت انگليس قرار گيرد ، اما براى اينكه در ايران از يك جنگ داخلى و اغتشاش كلى جلوگيرى گردد و نيز به منظور اينكه از توقعات و انتظارات روسيه و انگليس ممانعت به عمل آيد بايد هر چه زودتر وليعهد قانونى انتخاب گردد و اين عنوان حقا به پسر زن سوگلى شاه تعلق خواهد


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
296

برادر مدتها به طول انجاميد و بعد از يك سلسله شفاعت ها عباس ميرزا به ايران برگشته و به طور انزواء در تهران ماند مدتى وزير تجارت و رئيس افتخارى شوراى عالى دولتى و چندى هم حاكم قزوين شد .
ناصر الدين شاه پس از مرگ محمّد شاه كه كينه برادر را از سابق به تحريك مهد عليا مادر خود در دل گرفته بود كمر قتل او را بست لكن عباس ميرزا به وساطت و حمايت انگليسى ها از مرگ رهايى جسته در ذيحجه (1268 ق) . با مقررى ساليانه سه هزار تومان به عراق عرب تبعيد شد و در بغداد مى زيست و چون در سال (1273 ق) . در جنگ انگليس و ايران در سر موضوع هرات با انگلستان بر عليه ايران نساخت پانصد تومان ديگر بر مقررى او افزوده شد و پس از بيست و هفت سال اقامت در بغداد و مدت كمى هم در اسلامبول و در محرم سال (1295 ق) . به تهران بازگشت و پس از ورود به تهران شاه او را ملقب به ملك آرا نموده شش هزار تومان مواجب ساليانه براى او و يكهزار و پانصد تومان براى محمّد ميرزا پسرش برقرار نمود و چندى بعد به وساطت حاج ميرزا حسين خان سپهسالار اعظم به حكومت زنجان منصوب و روانه گرديد اما چيزى از حكومتش نگذشت كه توهم كرده به قفقازفرار كرد لكن در سال (1296 ق) . به حكومت قزوين تعيين گرديد .
در ايام جنگ انگليس و ايران كه به سال 1273 ه ق بوقوع پيوست و انگليسى ها از راه بوشهر تا برازجان و از طريق خرمشهر تا به اهواز پيش آمدند براى تهديد و اخافه ناصر الدين شاه اصرار داشتند كه عباس ميرزا را از بغداد به جنوب ايران ببرند . ناصر الدين شاه كه مدتى بود مقررى و مستمرى برادر را قطع كرده بود در اين هنگام در مقام تحبيب و استمالت وى برآمد و عباس ميرزا مورد عفو ناصر الدين شاه قرار گرفته به ايران آمد انگليسى ها در زمان سلطنت ناصر الدين شاه و مخصوصا پس از درگذشت دو وليعدش و تعيين وليعهد سوم براى خود كوشش زيادى براى نيابت سلطنت و وليعهدى عباس ميرزا به عمل آوردند ولى نتيجه اى نبخشيد .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99577
صفحه از 395
پرینت  ارسال به