299
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

اصفهان به كاشان كه تقربى داشته و بدون اذن فرستادن بگروس و اجازه عباس ميرزاى ملك آرا برفتن به تهران در صورتى كه امر شده بود با مادرش در قم باشند مى گويند كه قصد داشته است او را به ولايت عهد منصوب كند به امر شاه ملك آرا را برگردانيدند مى بايست بدون اجازه برادر حركت نكرده باشد .
ملك آرا در سال (1303 ق) . به وزارت تجارت منصوب شد .
اعتماد السلطنه در باب وزارت تجارتش در يادداشت هاى روزانه خود چنين مى نويسد:
جمعه شانزدهم ربيع الثانى (1303) وزارت تجارت به ملك آرا برادر شاه داده شد .
در چهاردهم ذيقعده (1314 ق) . يكسال پس از قتل ناصر الدين شاه روزى در گيرودار اسب دوانى دوشان تپه به عارضه سكته قلبى در تهران در سن 59 سالگى درگذشت و جنازه او را در همان روزى كه جنازه ناصر الدين شاه را پس از يكسال امانت در تهران به انتظار تمام شدن بناى قبر او براى حمل به زاويه حضرت عبدالعظيم (شهر رى) تشييع مى كردند از خاك برداشتند به شكلى كه بر اثر اين تصادف از جنازه عباس ميرزا چنان كه بايد تشييع بسزايى نشد و در اواخر سال فوت او پسرش محمّد ميرزا از طرف مظفر الدين شاه به لقب ملك آرايى ملقب گرديد .

منابع

رجال بامداد ، ج 5 ، ص 222 .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
298

گرفت . ۱
در فتنه اكراد نيز در سال 1297 هق به همان قرار كه راجع به جنگ انگليس و ايران يادآورى شد عباس ميرزا براى كسانى كه بر ضد ناصر الدين شاه قيام مى كردند وسيله خوبى بود بالاخص كه با شيخ عبداللّه نيز ارتباطى داشت چنان كه شيخ نامه اى به توسط دو نفر از نوكرهاى خود براى وى فرستاد و او را به ساوجبلاغ مكرى دعوت نمود كه در جنگ با قواى دولتى شركت كند تا بعد مقام سلطنت را احراز نمايد . عباس ميرزا از ترس جان خود چگونگى را به عرض ناصر الدين شاه رسانيد . در مقابل اين خدمت بدون تقديم پيش كشى (رشوه) به شاه كه مرسوم آن زمان بود به حكمرانى قزوين منصوب شد .
خورموجى در كتاب حقايق الاخبار ، يكى از علل و جهات عزل ميرزا تقى خان امير كبير را به نظر خويش اين طور مى نويسد:
هنگام مراجعت شاه از سفر اصفهان پس از ورود به قم شاه برادر كهتر خود عباس ميرزاى نايب السلطنه را به اقتضاى مصلحت چند ، بدون استشاره با وى به حكومت و توقف قم سرافراز نمود و او (امير كبير) چون اطلاع يافت توقفش را در قم مصلحت نديده مأمور التزام ركاب گردانيد و اين بر خشم شاهى بيافزود و حكم صريح به اقامت شاهزاده مذكور در قم صادر كرد در اين هنگام رقباء به سعايت اتابك و تشويش خاطر شاه پرداختند ، لذا چون شاه وارد تهران شد در روز پنجشنبه بيستم محرم او را احضار نكرد و او رنجيده از ديوان پادشاهى به منزل معاودت كرد و خط شاهى مشعر بر عزل وى از صدارت و استقلال در امارت توسط يكى از خادمان درگاه صادر شد .
م . ق . هدايت در صفحه 79 كتاب خاطرات و خطرات در اين باب چنين گويد:
از ايراداتى كه به امير گرفته اند تبعيد ميرزا على خان پيشخدمت بوده در مراجعت از

1.مراد از پسر زن سوگلى شاه امير قاسم خان و زن سوگلى جيران تجريشى فروغ السلطنه مى باشد .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99503
صفحه از 395
پرینت  ارسال به