319
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

مهاجرت به عتبات

معظم له پس از تكميل سطوح عاليه به نجف مهاجرت كرد، و ساليان دراز در محضر آيات عظام نجف همچون مرحوم آيت اللّه ميرزا حبيب اللّه رشتى به فراگيرى فقه و اصول پرداخت. البته، نام استادان وى در نجف مشخص نيست. امّا از آنجا كه وى همشهرى مرحوم آيت اللّه شهيد شيخ فضل اللّه نورى و قريب العهد با وى بود و او هم از شاگردان مرحوم ميرزاى رشتى به شمار مى رفت و سپس به سامرا ملحق شد، احتمال بسيار مى رفت و سپس به سامرا ملحق شد، احتمال بسيار مى رود كه مرحوم آيت اللّه شيخ عبدالنبى نورى هم ابتدا در نجف چند سالى شاگردى مرحوم آيت اللّه ميرزا حبيب اللّه رشتى را كرده و سپس به سامراء رفته باشد.

مهاجرت به سامراء

مرحوم حاج شيخ، پس از فراگرفتن دانش بسيار پس از سال 1300ه.ق با سامرارهسپار شد و به مدت 5 سال از درسهاى آيت اللّه ميرزا محمد حسن شيرازى بهره برد و به كمال اجتهاد در دين نايل آمد. ۱ او در اين مدت، جزء شاگردان مبرز و مورد توجه مرحوم ميرزا به شمار مى رفت و استاد به او عنايتى بسيار داشت. قضيه ذيل، مؤيد اين گفتار است.

عنايت اميرمؤمنان على عليه السلام به آن مرحوم

آيت اللّه حاج آقا حسن فريد محسنى اراكى از حاج ميرزا عبدالحسين محسنيان و او از آيت اللّه حاج شيخ عبدالنبى نورى نقل كرده است:
هنگامى كه در سامراء مشغول تحصيل بودم، براى امرار معاش و گذران زندگى از يكى از كسبه كه از اهل سنت بود، جنس مى گرفتيم و گاهى هم قرض مى كردم. و هر وقت برايم پول مى رسيد، به او مى دادم تا اينكه يك وقت به او مقروض شدم و نمى دانستم چقدر طلب دارد؟ روزى از جلو مغازه او مى گذشتم. مرا صدا زد و گفت:

1.نقباء البشر، تهرانى، ج ۳، ۱۲۴۲.


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
318

81

عبداللّه نورى

ناصرالدين انصارى قمى

ولادت و تحصيلات

از زادروز وى، اطلاع دقيقى در دست نيست. امّا از آنجا كه وى پس از سن بلوغ به تهران آمد و در درس مرحوم آيت اللّه ميرزا ابوالقاسم كلانترى نورى(د. 192ه.ق) ساليان بسيار شركت جست، مى توان سال ولادتش را بين 1265ه.ق تا 1270ه.ق حدس زد.
معظم له در شهر نور زاده شد و پس از رسيدن به سن رشد و كمال، به تحصيل علوم دينى روى آورد. ابتدا، وى به تهران ـ كه حوزه علمى اش، يكى از پرشورترين و آبادترين حوزه هاى علميه شيعه در آن روزگار به شمار مى رفت ـ مهاجرت كرد و ادبيات و سطوح فقه، اصول، فلسفه و كلام را بياموخت. ۱ در ميان استادانش در تهران ـ كه ساليان بسيار بدو دانش آموختند ـ مى توان از بزرگانى همچون: حكيم جلوه (د.1314 ه.ق)، آقاعلى مدرس، حكيم ميرزا محمدرضا قمشه اى ۲ و آيت اللّه ميرزا ابوالقاسم كلانترى نورى ياد كرد. ۳

1.نقباء البشر، تهرانى، ج ۳، ۱۲۴۲.

2.در آسمان معرفت، حسن زاده آملى، ۳۴۱ .

3.مقدمه ديوان ميرزا ابوالفضل تهرانى، محدث ارموى .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99316
صفحه از 395
پرینت  ارسال به