335
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

تربيت و پدر ذكاء الملك فروغى بود ، و آن مرحوم گاه تدريس ادبيات كلاس را به عهده دهخدا مى گذاشت . چون منزل دهخدا در جوار منزل مرحوم آيت اللّه حاج شيخ هادى نجم آبادى بود ، وى از اين حسن جوار استفاده كامل مى برد و با وجود صغر سن مانند اشخاص سالخورده از محضر آن بزرگوار بهره مند مى گشت . در همين ايام به تحصيل زبان فرانسه پرداخت . بعدا هنگامى كه معاون الدوله غفارى به سفارت ايران در اروپا و بيشتر در وين پايتخت اتريش اقامت داشت ، و در آنجا زبان فرانسه و معلومات جديد را تكميل كرد .
مراجعت دهخدا به ايران مقارن با آغاز مشروطيت بود ، و از آن موقع با همكارى مرحوم جهانگير خان و مرحوم قاسم خان روزنامه صور اسرافيل را منتشر كرد ۱ و آن از جرايد معروف و مهم صدر مشروطيت بود . جذاب ترين قسمت آن روزنامه ستون فكاهى بود كه به عنوان «چرند و پرند» به قلم استاد و با امضاى «دخو» نوشته مى شد ، و سبك نگارش آن در ادبيات فارسى بى سابقه بود و مكتب جديدى را در عالم روزنامه نگارى ايران و نثر معاصر پديد آورد . وى مطالب انتقادى و سياسى را با روش فكاهى در طى آن مقالات منتشر مى كرد .
پس از تعطيل مجلس شوراى ملى در دوره محمّد على شاه ، دهخدا را با جمعى از آزاديخواهان به اروپا تبعيد كردند .
وى در پاريس با علامه محمّد قزوينى معاشر بود ، سپس به سويس رفت و در «ايوردن» ۲ سويس نيز سه شماره از «صور اسرافيل» منتشر كرد . ۳ آنگاه به استانبول رفته با مساعدت جمعى از ايرانيان كه در تركيه بودند روزنامه اى به نام «سروش» به زبان فارسى انتشار داد كه در حدود پانزده شماره منتشر شد . پس از اينكه مجاهدين تهران را فتح كردند و

1.شماره اول صور اسرافيل به تاريخ پنجشنبه ۱۷ ربيع الآخر ۱۳۲۵ ه ق و شماره ۳۲ در ۲۲ جمادى الاولى ۱۳۲۶ ه ق منتشر شده است .

2..Iverdon

3.شماره سوم در ۱۵ صفر ۱۳۲۷ ه ق مطابق ۸ مارس ۱۹۰۹ م منتشر شده .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
334

84

على اكبر دهخدا

دكتر محمّد معين

1 . ترجمه احوال ۱

على اكبر دهخدا در حدود سال (1297 ه ق) . در تهران متولد شد . پدر دهخدا خانباباخان كه از ملاكان متوسط قزوين بود ، پيش از ولادت وى از قزوين به تهران آمد و در اين شهر اقامت گزيد . هنگامى كه على اكبر دهخدا ده ساله بود پدر وى وفات كرد ، و دهخدا با توجه مادر خود به تحصيل ادامه داد .
در آن زمان يكى از فضلاى عصر به نام شيخ غلامحسين بروجردى براى تعليم و تربيت دهخدا تعيين شد . وى حجره اى در مدرسه حاج شيخ هادى (در خيابان حاج شيخ هادى) داشت ، و مردى مجرد و به تدريس زبان عربى و علوم دينى مشغول بود . استاد دهخدا غالبا اظهار مى كردند كه هر چه دارند ، بر اثر تعليم آن بزرگ مرد بوده است . بعدها كه مدرسه سياسى در تهران افتتاح شد ، دهخدا در آن مدرسه مشغول تحصيل گرديد . ۲ معلم ادبيات فارسى آن مدرسه محمّد حسين فروغى مؤسس روزنامه

1.اصل اين مقاله در مقدمه مجموعه اشعار دهخدا به اهتمام دكتر محمّد معين به چاپ رسيده است و اينك با تجديد نظر در اينجا درج مى شود .

2.طبق ترجمه احوالى كه به خط مرحوم دهخدا نزد آقاى حسن رهاورد است ، سه ماه آخر دوره مدرسه سياسى را در آن مدرسه تحصيل كردند .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99288
صفحه از 395
پرینت  ارسال به