339
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

5 . ابوريحانى بيرونى: شرح حال ابوريحان محمّد بن احمد خوارزمى بيرونى كه مقارن هزاره تولد بيرونى تأليف و به جاى پنج شماره مجله آموزش و پرورش از انتشارات اداره كل نگارش وزارت فرهنگ در مهرماه (1324) منتشر گرديده ، و سپس عين آن در لغت نامه تجديد طبع شده است .
6 . تعليقات بر ديوان ناصر خسرو: ديوان قصايد و مقطعات حكيم ناصر خسرو به ضميمه روشنايى نامه و سعادت نامه به تصحيح مرحوم حاج سيد نصراللّه تقوى و مقدمه آقاى تقى زاده و تعليقات آقاى مينوى در تهران به سال هاى (1304 ـ 1307 ه ش) به طبع رسيده است . يادداشت هاى علامه دهخدا در تصحيح اشعار و بعضى نكات با مقدمه اى دلكش از صفحه 619 ديوان مزبور به بعد چاپ شده است . بعدها نيز مرحوم اديب پيشاورى در تصحيح برخى اشعار ناصر خسرو نظراتى اظهار كرده اند كه در پايان ديوان خود آن مرحوم كه به اهتمام مرحوم عبدالرسولى در 1312 در تهران طبع شده ، به عنوان «رساله نقد حاضر» ۱ به چاپ رسيده است . آقاى مسرور هم در مجله ارمغان سال دوازدهم انتقاداتى بر تصحيحات استاد منتشر كرده اند .
7 . ديوان سيد حسن غزنوى: ديوان سيد حسن غزنوى ملقب به اشرف ، به اهتمام آقاى مدرس رضوى در تهران به سال (1328) به طبع رسيده است . آقاى مدرس پس از اتمام متن ديوان ، آن را به نظر علامه دهخدا و استاد فروزانفر رسانيدند و يادداشت هاى ايشان را در تصحيح اشعار در پايان كتاب جاى دادند . تصحيحات مرحوم دهخدا در صفحات 361 ـ 376 آن كتاب مندرج است . اينك نمونه تصحيحات:
در صفحه 239 آمده:

ابر رحمت مهتر زان دست چون جيحون
فرست تشنگان را شربتى گر ممكنست اكنون فرست .

1.از صفحه ۲۱۸ به بعد .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
338

اقناع نكرد . از اين رو از نوشتن مقدمه و تعريف مثل و حكمت و غيره خوددارى كردم . و كتاب را بدون مقدمه منتشر ساختم . ۱
استاد فقيد بهمنيار به نگارنده اظهار داشتند كه خود چند سال به تدوين امثال پارسى مشغول بودند و چون امثال و حكم دهخدا منتشر گرديد از ادامه كار و طبع نوشته هاى خود صرفنظر نمودند ، ولى بعدها يادداشت هاى خود را در تعريف «مثل» و تقسيم آن ، در مجله يغما دوره هاى دوم و سوم چاپ كردند ، و مى توان اين سلسله مقالات را مدخل و مقدمه امثال و حكم دهخدا دانست .
انتشار امثال و حكم دهخدا در (1311) در مجامع ادبى تهران به منزله حادثه اى ادبى تلقى شد ، و در انجمن ادبى ايران كه در منزل مرحوم افسر بر پا مى شد ، مجلسى به افتخار استاد دهخدا بدين مناسبت تشكيل گرديد و استاد فروزانفر شرحى مشبع در باب شخصيت علامه و مزاياى دوره امثال و حكم بيان كردند .
2 . ترجمه عظمت و انحطاط روميان ۲ : تأليف منتسكيو . ۳ استاد اين كتاب را در جوانى ترجمه كرده اند ولى تاكنون به طبع آن اقدام نشده است .
3 . ترجمه روح القوانين ۴ : تأليف مونتسكيو . اين كتاب را نيز استاد در جوانى ترجمه كرده اند و هنوز چاپ نشده است .
4 . فرهنگ فرانسه به فارسى: استاد از آغاز جوانى تا اواخر عمر به تأليف فرهنگ فرانسه به فارسى مشغول بودند . مواد اين كتاب فراهم گرديده، و آن شامل لغات علمى ، ادبى ، تاريخى ، جغرافيايى و طبى زبان فرانسه با معادل آنها در زبان هاى فارسى و عربى است . مرحوم دهخدا اين معادل ها را با تتبع دقيق در ساليان متمادى از متون امهات كتب فارسى و عربى استخراج كرده اند . اين كتاب نيز طبع نرسيده است .

1.يادداشت هايى درباره مقدمه امثال و حكم به طور پراكنده از مرحوم دهخدا باقى مانده است كه پس از تنظيم در آغاز گزيده امثال و حكم دهخدا نقل گريده است . (م . د) .

2.De la Grandear et de la Decadence Des Romains.

3.Montesquieu.

4.L Esprit des Lois.

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99676
صفحه از 395
پرینت  ارسال به