35
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

يكى از فرزندان ابوعبداللّه جنيدى ، محمّد بن احمد بن جنيد اسكافى است كه قبلاً علامه بحرالعلوم به نقل از سمعانى در «انساب» از وى نام برده ، و از اينكه وى در نام و لقب و زمان ، با ابن جنيد شيعه همسان بوده است ، تعجب كرده و گفته بود چه بسا كه با هم مشتبه شوند .
از علماى شيعه هم ، ابو على محمّد بن همام كاتب اسكافى بغدادى متوفى به سال 332 دانشمند بزرگ و عالى مقام ماست كه او نيز هم عصر ابن جنيد و همشهرى او بوده ، و در نام و كنيه و لقب ، و حتى لقب «كاتب» با او همسان است! و عجب تر اينكه نام همه اينان كه به لقب «اسكافى» نام برديم ، «محمّد» بوده است!!
ابن جنيد و ابن همام نيز كه به «كاتب اسكافى» معروف هستند ، به خاطر خط خوش آنها بوده است . زيرا در آن زمان ها كسانى را كه خوشنويس بودند ، بدين لقب مى خواندند . ۱

1.روضات الجنات ، ص ۵۳۵ ـ ۵۳۶ .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
34

بنابراين راجع به رحلت وى در رى مى توان گفت شايد ابن جنيد در يكى از سفرهاى خود به ايران (براى زيارت حضرت رضا عليه السلام و ديدار با شيعيان رى و نيشابور) به احتمال زياد در سال (371 ق) چشم از جهان فروبسته ، و كلمه «سبعين» يعنى هفتاد با «ثمانين» يعنى هشتاد ، اشتباه شده باشد . هر چند اين احتمال هم هست كه در همان سال (381 ق) از دنيا رفته ، و ابن نديم ترجمه او را پس از اين تاريخ در فهرست آورده باشد . عليهذا از رجال غيبت صغرى و معاصر كلينى نبوده است و رحلت وى در سنوات مذكور با واقع وفق مى دهد .
تاريخ رحلت ابن جنيد را «در رى به سال 381» علامه بحرالعلوم در حاشيه «فوائد رجاليه» خود را از «جامع الروات» اردبيلى ، و رجال شيخ عبدالطيف عاملى نقل كرده است .
اردبيلى هم از رجال ميرزا محمّد استرآبادى به عنوان «قيل» نقل مى كند ۱ و از اين رو شيخ عبدالطيف هم كه شاگرد ميرزا محمّد بوده ، بايد از او گرفته باشد .
بايد دانست كه گروهى از دانشمندان شيعه و سنى معروف به «اسكافى» مى باشند . از علماى عامه ، محمّد بن عبداللّه اسكافى از متكلمين مشهور معتزله است كه پيروان او را «اسكافيه» مى گويند ، و ديگر محمّد بن احمد بن مالك اسكافى ، و محمّد بن عبدالمؤمن بن احمد اسكافى خطيب اسكاف ، و ابو عبداللّه جنيد اسكافى است كه چون از جنيد بغدادى صوفى معروف دم مى زده ، خود و فرزندانش به «جنيدى» شهرت يافتند ، كه البته ابن جنيدى با شهرت ابن جنيد به اين لقب فرق داشته است .
زيرا چنانكه گفتيم ابن جنيد ما به علت انتساب به جدشان جنيد «جنيدى» خوانده مى شده ، و اينان به واسطه ارادت جدشان به جنيد بغدادى به «جنيدى» معروف بوده اند .

1.جامع الروات ، ج ۲ ، ص ۵۹ .

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99494
صفحه از 395
پرینت  ارسال به