جنان پر كشيد و عالم خاكى را وداع نمود.
زادگاه
آقاعلى حكيم در اصفهان چشم به جهان گشود و به جهت اشتهار پدرش به زنورى به آقاى على زنوزى لقب گرفت گو اينكه اغلب امضاهاى وى و مقدمه كتابهايش «آقاعلى مدرس تهرانى» و «آقاعلى مدرس» امضا نموده است. او تحصيلات خود را در اصفهان نزد پدرش و ميرزا حسن فرزند ارشد ملاعلى نورى سپرى نمود و سپس در قزوين خدمت ملا آقاى قزوينى علوم عقليه را تحصيل نمود و به اصفهان بازگشت و پس از پنج سال و به تهران مسافرت و در آن شهر اقامت گزيده و به تدريس معقول اشتغال ورزيد تا اينكه در شب شنبه 17 ذى قعده 1307 مرغ روحش به جنان خراميد و جسد شريفش در جوار مزار پرنور عبدالعظيم حسنى مدفون گرديد.
انديشه و افكار
گرايشهاى فلسفى آقاعلى حكيم، فلسفه صدرايى مشهور به حكمة متعاليه است بنابراين اغلب بلكه تمامى آثار او بر محور مسايل فلسفه اولى يا الهيات به معنى اخص و مباحث كليه وجود (امور عامه) و نفس و معاد، دور مى زند و در آثار او مانند آثار غالب فيلسوفان حكمت متعاليه به اخلاق شخصى، تدبير خانواده و سياست مدن كه از مباحث فلسفه عملى به شمارند، پرداخته نشده است. بنابراين مدرس زنوزى را در واقع بايد از پيروان و مروجان حكمت متعاليه قلمداد كرد و از جمله حكيمان مؤسس به حساب نمى آيد.
البته در ابتكارات وى در طرح مباحث فلسفى نبايد غافل بود او مانند پدرش كه طرحى نو در فلسفه درانداخت و مسايل فلسفه الهى را در كتابش لمعات الهيه به عپارسى تدوين نمود، چند ويژگى را در آثار خود ابداع كرد بدين ترتيب:
1 ـ چند رساله پارسى در فلسفه الهى نوشت مانند بدايع الحكم و رساله حقيقة