377
دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1

95

غلامحسين رهنما

سيد كمال پور مهر

فرزند حاج ميرزا على محمّد معروف به ملاباشى ۱ بوده و حاج ملاباشى از دانشمندان و از اجله استادان حكمت و فقهاى زمان خود بوده است .
غلامحسين رهنما ۲ در سال 1259 خورشيد = 1297 قمرى در شيراز متولد شد .
پس از فرا گرفتن مقدمات در دارالفنون قديم تحصيلات عاليه خود را تكميل و نظر به عشق و علاقه اى كه به فراگرفتن علوم رياضى به ويژه علم هيأت داشت مدتها در محضر مرحوم حاج ميرزا عبدالغفّار خان نجم الدوله به تكميل معلومات خويش پرداخت تا آنجا كه خود به مرحله اى رسيد كه مجمع نجومى آكادمى علوم فرانسه در سال 1926 ميلادى ـ 1305 خورشيدى استاد رهنما را به عضويت دائمى آن مجمع علمى انتخاب نمود .
رهنما قريب 45 سال در مدارس دارالفنون و علوم سياسى و مدرسه عالى نظام و دارالمتعلمين عالى به تدريس علوم رياضى و هيأت اشتغال داشت . در سال 1313 خورشيدى با تهيه رساله اى در موضوع «نسبت محيط به قطر دايره عدد پى» درجه

1.چون مدتى معلم سلطان حسين ميرزا جلال الدوله فرزند اكبر و ارشد مسعود ميرزا ظل السلطان بود به اين مناسبت معروف شده بود به ملاباشى .

2.چون ميرزا عبدالرحيم خان برادر بزرگ او مدتى در شيراز روزنامه رهنما را انتشار مى داد به اين مناسبت كلمه رهنما را براى نام خانوادگى خويش برگزيدند و به رهنما معروف گرديدند .


دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
376

همواره تفتيش از حال غرباء در صحن شريف و غير آن مى نمود و آنها را پرستارى مى كرد و بر ايشان دواء و غذا مى برد قربة إلى اللّه و طلبا لمرضاته و مدت چهل روز از من گذشت و من مواظب خواندن دعا بودم پس يك روز همان سيد طبيب مرا ديد در حالى كه جلوتر مرا نمى شناخت پس به من گفت كه مژده دهم به تو كه آقا اجازه مرحمت كردند براى ملاقات تو . آن حضرت وقتى را و مكانى را معين نمود تا برويم در خدمت او براى زيارت آقا و من خوشحال شدم و از خوشحالى نزديك بود پرواز كنم. پس در آن وقت به همان مكان رفتم و با سيد راههاى باريك و تنگ بسيارى رفتم در زير طباقها و سايه بانها تا به يك منزلى رسيديم به من فرمود بايست اينجا خودش وارد شد بعد بيرون آمد و مرا وارد نمود به اطاقى و آنجا روشنايى عجيبى مثل اينكه خورشيد در اينجا مى تابد پس وارد شدم و امام را زيارت كردم كه نشسته است در آن پس سلام كردم و مبهوت و متحير مثل گنگها و لالها ايستادم كه نمى توانم يك كلمه حرف بزنم و حدود چند دقيقه همين گونه بودم پس امام عليه السلام فرمود، كافى است برو، گفتم به آن حضرت آيا به فيض زيارت شما مى رسم پس فرمودند كه آرى در عتبات مقدسه و من مواظب دعاء عهد هستم براى انتظار ديدار مولايم و وعده اى كه مرحمت كردند.
مرحوم حاج شيخ على نوبرانى در مدرسه سنگلجى از تأسيسات حاج سيد صادق طباطبايى (متوفى 1300 ق) همدانى مشهور به سنگلجى سكونت داشت كه بعد از وفات مرحوم حاج سيد صادق طباطبايى فرزندش حاج سيد احمد طباطبايى اداره آن را بر عهده داشت.
مرحوم حاج شيخ على نوبرانى در همان مدرسه در سال 1322 ق وفات نمود و در شب وفات او حاج سيد احمد طباطبايى (متوفى 1325 ق) حضرت مهدى عليه السلام را در عالم خواب ديد و او را حضرت امر فرمود كه وى را تجهيز كند و حضرت از او تعبير به عبد صالح و ولى مخلص نمودند.
ايشان هنگامى كه از خواب بيدار مى شوند مى آيند به حجره آن مرحوم و مى بينند كه وى از دنيا رفته است. پس او را تجهيز كرده و در مزار ابن بابويه به خاك مى سپارد.

  • نام منبع :
    دانشمندان و مشاهير حرم حضرت عبدالعظيم حسني(ع) و شهر ري ج1
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/52477
تعداد بازدید : 99472
صفحه از 395
پرینت  ارسال به